Lerende organisaties maken de grootste kans in de toekomst

Het succesvol kunnen omarmen van nieuwe technologieën, processen en rollen staat of valt met de vaardigheden die nodig zijn om ze te laten werken. En of de organisatie in staat is die vaardigheden binnen te halen, blijvend te ontwikkelen en in te zetten. Wereldwijd maken flexibele organisaties met een lerende cultuur de grootste kans om te overleven.

Wereldwijd zijn HR-verantwoordelijken op zoek naar een complexe mix van vaardigheden om hun organisatie nu en in de toekomst te ondersteunen. Hoewel ze vinden dat leiderschap de belangrijkste vaardigheid is – en het moeilijkst om te werven – leggen zij ook veel nadruk op vaardigheden op het gebied van communicatie en samenwerking.

Creatief met problemen omgaan

Verder worden als moeilijk te werven vaardigheden genoemd analytisch denken, aanpassingsvermogen en het creatief kunnen omgaan met problemen. Deze vaardigheden zullen naar verwachting cruciaal zijn voor de toekomstige behoeften van organisaties wereldwijd.

Dit staat te lezen in het onderzoeksrapport The adaptable business. Future skills and cultural forces. Dit is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek naar de relatie tussen technologische volwassenheid en de prestaties van de organisatie, uitgevoerd door Oracle en de WHU Otto Beisheim School of Management. Ruim 850 HR-directeuren en 5600 werknemers werden hiervoor ondervraagd over een breed aantal thema’s rondom bedrijfsefficiëntie.

Niet alleen het werven van talent met de juiste vaardigheden is cruciaal aldus de onderzoekers. Organisaties moeten om te kunnen overleven bovendien beschikken over twee eigenschappen, die nodig zijn om ervoor te zorgen dat die benodigde vaardigheden effectief worden gebruikt, namelijk: flexibiliteit en het omarmen van verandering, en een lerende cultuur.
 

• De helft van de HR-directeuren is het er absoluut mee eens dat ‘leren als sleutel tot verbetering’ tot de kernwaarden van de organisatie behoort; evenveel respondenten geven echter aan dat binnen de organisatiecultuur leren niet als topprioriteit geldt 
• Slechts 36% van de medewerkers is het er absoluut mee eens dat er ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden zijn voor alle medewerkers; iets minder dan de helft van de HR-directeuren (48%) denkt daar ook zo over
• Bijna een op de drie werknemers (31%) maakt zich grote zorgen of zij in de toekomst voldoende kans zullen hebben om te leren en zich te ontwikkelen; minder dan een kwart (22%) maakt zich daar helemaal geen zorgen over.
Bron: onderzoeksrapport 'The adaptable business. Future skills and cultural forces'

Flexibiliteit en verandering omarmen

Verandering is altijd een constante, maar de aard van verandering is dat niet. Verandering kan snel of langzaam gaan, op de korte of de lange termijn spelen, zichtbaar of juist ongemerkt verlopen. Los daarvan kan het doormaken van een verandering een ongemakkelijk proces zijn, zowel voor individuen als voor organisaties. 

Organisaties zijn zich hiervan bewust. Meer dan de helft van de ondervraagde HR-directeuren geeft aan dat hun organisatie focust op wendbaarheid, zowel van de medewerkers als van de organisatie als geheel – slechts 3% zegt dit helemaal niet te doen. 

Door managers wordt geëxperimenteerd met nieuwe manieren van werken, meestal nieuwe teamstructuren, zegt 38% van de HR-directeuren en 30% van de ondervraagde medewerkers. Tevens zegt de helft van de HR-directeuren (49%) dat nieuwe technologieën openlijk worden omarmd, net als 42% van de werknemers.

Lerende cultuur

Door het constant veranderen dat ​​een flexibele organisatie met zich meebrengt, zullen werknemers en management zich voortdurend moeten ontwikkelen en nieuwe vaardigheden moeten aanleren om bij te blijven. In veel organisaties met ambities voor leren en ontwikkelen ontbreekt echter de cultuur (of het beleid) om deze ambities waar te maken.

Werkplezier, medewerkersbetrokkenheid, marktrelevantie en verandermanagement zijn allen gebaat bij programma's die medewerkers stimuleren continu te leren en zich te ontwikkelen. Dit bevordert een klimaat dat voor elke organisatie van waarde is, maar zeker voor ​​organisaties die streven naar meer flexibiliteit. 

Relevantie voor de arbeidsmarkt

En omdat iedere medewerker anders is, zou het verstandig zijn de focus daarbij te leggen op gepersonaliseerde leerprogramma's, die individuele medewerkers maximaal voorbereiden op de eisen van de toekomst. 

En dat is niet onbelangrijk, aangezien 37% van de medewerkers in het onderzoek zich grote zorgen maakt over zijn relevantie voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Slechts 16% heeft er echt vertrouwen in hiervoor de juiste vaardigheden te kunnen ontwikkelen.

Een goede ontwikkeling is dan ook volgens het rapport dat gepersonaliseerd leren in steeds meer organisaties de norm lijkt te worden: 53% van de organisaties geeft aan plannen te hebben om de werknemers in de komende drie jaar gericht ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden aan te bieden.

Download hier het complete onderzoeksrapport

Bron: Oracle