Podcast Bob van Ierland: Corporate Curiosity bij PostNL

In deze podcast-serie spreekt de CHRO Community in samenwerking met SAP met CHRO’s over het thema corporate curiosity. Tweede editie: Bob van Ierland van PostNL.

De afgelopen tijd was het niet mogelijk voor de CHRO Community fysieke events te organiseren vanwege de corona-omstandigheden. Toch is de ambitie om kennis en ervaringen te blijven uitwisselen er niet minder om. Dat doen wij op verschillende manieren, zoals online rondetafels, webinars en podcasts. Dit is deze tweede episode van de ‘curiosity podcast’, die de CHRO Community in samenwerking met SAP organiseert. Deze zomer zullen we hiervoor vier CHRO’s interviewen voor een podcast van een half uur. Na de eerste aflevering met Mark van Bijsterveld, CHRO van Signify, volgt als tweede podcast een gesprek met Bob van Ierland, CHRO PostNL.

Het interview – dat enige tijd geleden is opgenomen – wordt gedaan door Kevin Mottard, die samen met Stefanie Grimbergen verantwoordelijk is voor de CHRO Community. Gevraagd naar zijn ervaringen met podcasts antwoordt Bob van Ierland dat deze binnen PostNL de afgelopen maanden is uitgegroeid tot een populaire manier om iedereen binnen de organisatie te informeren over de laatste stand van zaken. “Ik ben een groot fan van de podcast omdat het eenvoudig is om ernaar te luisteren en je dat op elk gewenst moment kunt doen.”

Uitspraak Einstein

Kevin: “Het idee van deze podcast is om met elkaar te spreken over het thema corporate curiosity. Wat betekent curiosity voor jou? En wat betekent curiosity binnen PostNL?” 
Bob: “Curiosity of nieuwsgierigheid is toch de basis voor het vinden van oplossingen voor problemen en uitdagingen die er zijn. Een bekende uitspraak van Einstein is: We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them. Er is dus iets anders nodig om een gecreëerd probleem weer op te lossen.”

“Nieuwsgierigheid is ontzettend belangrijk om verder te komen. Bij disruptieve bedrijven die de afgelopen jaren zijn opgekomen, zoals bijvoorbeeld Uber, zie je dat de bron van hun succes vaak ligt in het zoeken naar een oplossing voor een ergernis. Vervolgens ga je vanuit nieuwsgierigheid zoeken naar een manier om dat bijvoorbeeld via datatechnologie op te lossen.”

“Daar hoort wel een kanttekening bij: onze nieuwsgierigheid is op haar top in ons achtste levensjaar, waarna het downhill gaat. Op je achttiende is er nog 10 procent van over, en als je daarna zoals ik bij een grote corporate gaat werken, gaat de schaar er nog eens in. Dus op mijn leeftijd is er van die creativiteit al heel wat minder over.”

Hall of shame

Hoe zorg je er dan toch voor dat het bij PostNL weer een beetje meer een kleuterschool wordt op de werkvloer? wil Kevin weten. Bob: “Sowieso is het belangrijk dat er bij ons in de organisatie een aantal veranderingen gaande zijn. Dat gaat over de manier waarop we omgaan met het maken van fouten, en het bespreekbaar maken van die fouten. Waarbij de term fouten maken in de basis al behoorlijk zwart-wit is. Je kunt beter spreken over: iets lukt niet. En wat doe je dan? Je probeert iets anders. 
“Daar sluit onze manier van agile werken nou goed bij aan. Je doet kleine iteraties, je probeert, je experimenteert. En na 6 of 7 keer lukt het om die eerdere fout te vermijden. Dat gedrag stimuleer je door fouten maken niet direct af te straffen. In plaats van een Hall of Fame, kun je ook een Hall of Shame hebben. Dat symboliseert dat fouten maken je uiteindelijk verder brengt.”

In april volgend jaar is Bob van Ierland een van de sprekers op de HRExpo 2021.

HR Expo is the event to boost your network, skills and knowledge. Learn from the C-suite, get that 1-on-1 advice from experts and peers and get to know the exhibitors. We welcome you to join us for a day of learning and networking. HR professionals register for free.

        

Gerelateerde artikelen