Vrouwen beter in complex leiderschap

Black-box algoritme selecteert 'geboren leider'
Hoe kunnen organisaties hun aanvoer van kandidaten voor leidinggevende rollen verdubbelen én verbeteren? Meer vrouwen zijn de oplossing.

De helft van de bevolking is vrouwelijk. Maar volgens de meeste bedrijven is het steeds moeilijker om gekwalificeerde vrouwelijke kandidaten te vinden voor leidinggevende posities.

Auteur: Ken Lahti is Chief Science & Innovation Officer bij SHL

Organisaties worden steeds vaker geconfronteerd met ingewikkelde en onzekere situaties. Daarom hebben ze leiders nodig die met de juiste mix van vaardigheden en ervaringen deze uitdagingen het hoofd kunnen bieden. Ongeacht of dit doorgewinterde professionals zijn, of kersverse leiders die op zoek zijn naar meer verantwoordelijkheden.

Vrouwen beter in leiderschapsuitdagingen

Recent onderzoek van SHL laat 27 uitdagingen zien waarmee het kaf van het leidinggevende koren wordt gescheiden. Met interessant resultaat: vrouwen zijn bij een groot deel van deze zakelijke contexten vaker succesvol in deze leiderschapsuitdagingen. Bij 21 van de 27 uitdagingen presteren vrouwen zelfs vaker substantieel goed, dan hun mannelijke collega’s. In de onderstaande grafiek staan de flinke verschillen bij vrouwen op een aantal van deze uitdagingen.


Maar ondanks de urgentie om geschikte kandidaten te vinden, laat het aantal vrouwen met leidinggevende rollen nog steeds te wensen over. Tel daarbij op dat vrouwen ook nog eens minder worden betaald dan hun mannelijke tegenhangers, en er doemt een grote klus op voor nagenoeg iedere organisatie. 

Selectieproces zit vol vooroordelen

In werkelijkheid worden beslissingen over leiderschap (werving en geschiktheid) vaak genomen zonder objectieve data in te zetten. Dit betekent dat men bij beslissingen omtrent selecties en promoties vaak geen rekening houdt met factoren die het succes van een leidinggevende in een functie bepalen. Met onbewuste en systeembrede vooroordelen tot gevolg.

Organisaties investeren enorm veel geld in het beoordelen en selecteren van de juiste kandidaten voor allerlei rollen. Van frontline telefonische personeel tot salesmedewerkers. Maar vaak passen ze niet dezelfde grondige processen, gegevens en objectiviteit toe bij beslissingen over leidinggevenden. In plaats daarvan vertrouwen ze op subjectieve meningen over relevante ervaringen en potentieel. 

Meer leiderschap:
Meer autoritair leiderschap aub
Empathie sleutel naar vertrouwen in leider
Crisis? Zo houden leiders het hoofd koel
Mismatch in Nederlands leiderschap

 

Gebrek aan topvrouwen is zakelijk probleem

En dit is nogal verrassend, aangezien de gevolgen van de verkeerde beslissingen over leidinggevenden veel directer en schadelijker kunnen zijn op het momentum, de reputatie en de winst van organisaties dan andere fouten op het gebied van werving. Een gebrek aan vrouwelijke directieleden is niet alleen in moreel en rechtvaardig opzicht een tekortkoming, het is ook een zakelijk probleem. 

Het succes van elke organisatie is afhankelijk van haar vermogen om uitstekend presterende leidinggevenden aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden. Bij een toegenomen genderdiversiteit verdubbelen bedrijven haast de potentiële aanvoer van leidinggevend talent. En uit het onderzoek van SHL blijkt dat vrouwen even goed of beter in staat zijn de meest urgente zakelijke uitdagingen op te lossen.

Verdubbel uw talentpool voor managers

Dit moet dus anders. HR en bedrijfsleiders moeten vraagtekens zetten bij bestaande praktijken voor de selectie van leidinggevenden en voor opvolgingsplanning. Geheime bijeenkomsten en lobbyen voor voorkeurskandidaten zijn niet meer van deze tijd. Als organisaties voorspellende assessmenttools en objectieve gegevens gebruiken, kunnen ze het leidinggevende potentieel van kandidaten meten en zo nu en in de toekomst tegemoetkomen aan de meest dringende uitdagingen.

Meer weten over selectie en opvolging van leidinggevenden? Bekijk hier het SHL-onderzoek

Over de auteur: Ken Lahti is Chief Science and Innovation Officer bij SHL en is in zijn carrière betrokken geweest bij de ontwikkeling van honderden assessmentproducten. Voordat hij zich in 2018 aansloot bij SHL, was Lahti CEO en oprichter van Psychobabble Inc., een bedrijf voor assessmenttechnologie.