CHRO Week Webinar 4: écht luisteren naar werknemers bepaalt het succes

Waarom is écht luisteren naar medewerkers juist in een crisis zo belangrijk voor het organisatiesucces en wat heeft het met veranderen te maken? Merel van der Lei, Chief Product Officer bij Effectory, legt het uit in een webinar over ‘Continuous Employee Listening’ en het luisterlandschap.
Effectory, specialist in medewerkersonderzoek, organiseert in 2020 een reeks webinars rondom een aantal actuele en urgente HR-thema’s. CHRO brengt hieruit najaar 2020 een selectie van 4 webinars onder de aandacht, met de uitnodiging om elk webinar zelf te beluisteren en te bekijken.

CHRO’s Week Webinar #4 
How a continous employee listening strategy enables company success
Door: Merel van de Lei – Chief Product Officer bij Effectory [Engels gesproken]

Wat is Continuous Employee Listening? Het klinkt mooi en modern, maar wat betekent het eigenlijk? En nog belangrijker: wat heb je eraan? De term staat voor ‘het hebben van de middelen om op elk moment en van iedereen feedback te kunnen krijgen over belangrijke onderwerpen binnen jouw organisatie’.

Niet alleen om te luisteren, maar ook om te leren én te handelen. Durven veranderen dus. En dat is belangrijk, want om als organisatie met de wereld mee te groeien, moet je agile zijn, oftewel: wendbaar.

Cruciaal: betrokken medewerkers

Feit: de wereld verandert continue. Vraag: beweegt uw organisatie voldoende mee? Om succesvol te zijn en succesvol te blijven, moet de organisatie zich aan bepaalde dynamieken, zoals bijvoorbeeld rondom corona, kunnen aanpassen. Dat werkt alleen als de medewerkers ‘meedoen’, of ook wel: betrokken zijn.

Wist u dat het aanpassingsvermogen van betrokken medewerkers 30 procent hoger is dan van niet betrokken medewerkers? Kortom: zonder betrokken medewerkers ook geen agile organisatie.

Aanmelden en registreren om het webinar te terug te kijken  

Luister, leer en handel

Hoe je die betrokkenheid creëert? Met Continuous Employee Listening. Maar dat betekent niet dat je de medewerkers continue vragenlijsten moet voorschotelen. Nee, het betekent dat je over de middelen beschikt om op ieder moment waardevolle feedback op te kunnen halen.

Bijvoorbeeld met een onboarding enquête, een teamonderzoek of een exit-vragenlijst. Daarbij draait het niet alleen om het luisteren, maar ook om het leren en handelen. Hoor écht wat mensen zeggen, stop en doe er iets aan. Verander, verbeter en creëer zo betrokkenheid.

Stel de juiste vragen

De juiste luisterstrategie draait om het stellen van de juiste vragen. Hoe haal je sneller het beste uit je nieuwe medewerkers? Wat beïnvloedt een hogere of betere prestatie van je huidige medewerkers? En wat zorgt ervoor dat medewerkers die goed presteren langer voor je blijven werken?

Als de organisatie de juiste vragen stelt, luistert én handelt, leidt dat tot medewerkers die meer betrokken zijn, harder voor de organisatie werken en er langer bij blijven.

Creëer een luisterlandschap

Klinkt goed. Maar hoe creëer je zo’n luisterlandschap? Dat doe je met drie elementen en op drie niveaus.

Drie elementen

  1. Continue toegang je moet, op elk moment, kunnen luisteren en feedback op kunnen halen.
  2. Relevantie je moet, aan iedereen, de juiste vragen kunnen stellen.
  3. Volwassenheid de organisatie heeft de ervaring, prioriteit en middelen in huis om ook écht iets te doen met de feedback (Effectory kan hierbij helpen).

Drie niveaus 

  1. Centraal deze vragen gaan over de alignement van jouw organisatie.
  2. Lokaal deze vragen zijn meer toegespitst, bijvoorbeeld op een team of onderwerp.
  3. Rondom een gebeurtenis deze vragen gaan over een bepaalde (tijdelijke) gebeurtenis, zoals een fusie of Corona

Ga voor meer succes

Wanneer je écht luistert naar de medewerkers plukt de organisatie daar de vruchten van. Organisaties die snel reageren op wat er om hen heen gebeurt dankzij Continuous Employee Listening profiteren van:

  • Medewerkers die efficiënter werken (21 procent) en meer betrokken zijn (22 procent).
  • Medewerkers die minder snel geneigd zijn om van bedrijf te switchen (18 procent) én minder fouten maken (15 procent).
  • En 31 procent meer alignement: je houdt je medewerkers aan boord én op koers

Meer zien en lezen over écht luisteren naar de medewerkers?

Wil je meer weten over Continuous Employee Listening, crisismanagement, leiderschap en goed werkgeverschap? Effectory host iedere maand een gratis webinar over een onderwerp dat nu relevant is.