Dan Tesnjak, Degreed: “Een positieve leercultuur maakt de organisatie wendbaarder”

Dan Tesnjak, Degreed: “Een positieve leercultuur maakt de organisatie wendbaarder”
In organisaties met een zogenaamde positieve leercultuur passen medewerkers hun kennis en vaardigheden sneller aan aan de veranderingen die de organisatie zelf doormaakt. Dan Tesnjak legt uit wat daarvoor nodig is op basis van onderzoek door Degreed.

Tot nu toe hebben learning leaders moeite om het concept leercultuur zelfs maar te definiëren, laat staan er een op te bouwen of te verbeteren”, zegt Dan Tesnjak, vicepresident Degreed voor EMEA en APAC. Daarom vroeg Degreed meer dan 2400 werknemers wereldwijd wat topbedrijven goed doen op het gebied van leermogelijkheden, en waar andere bedrijven de fout ingaan.  

In de huidige arbeidsmarkt is dit belangrijker dan ooit”

“Dit om te begrijpen hoe koplopers op het gebied van Learning & Development (L&D) de kans kunnen grijpen om de employee experience en het personeelsbehoud te verbeteren door middel van de implementatie van een positieve leercultuur. In de huidige arbeidsmarkt is dit belangrijker dan ooit.” 

Wat verstaan jullie onder een ‘positieve leercultuur’ en wat kan deze bijdragen aan de prestaties van werknemers en die van de organisatie als geheel?

“In een positieve leercultuur beschikken mensen over de juiste vaardigheden, zijn teams wendbaarder, passen afdelingen zich sneller aan en groeien bedrijven sneller. Maar deze voordelen worden niet alleen gerealiseerd door het aanbieden van lesmateriaal. Leer- en ontwikkelteams moeten groter denken: een schaalbare leercultuur komt voort uit de juiste leeromstandigheden, niet alleen uit goede content.”

 

Download hier de whitepaper ‘how the workforce learns’.

Wat maakt het momenteel moeilijk voor organisaties om een goede leercultuur te creëren?

“Bedrijven hebben vaak moeite om een leercultuur tot stand te brengen, omdat het veranderen van de hele werkomgeving een lang en uitdagend proces kan zijn. Het betekent vaak dat mensen hun houding moet veranderen en dat hun dagelijkse werkleven wijzigt, maar ook dat functieomschrijvingen moeten worden aangepast. Bovendien zal het voor elk bedrijf anders zijn.” 

“Het creëren van een leercultuur begint met de cultuur zelf en het voorbeeld dat de leiding geeft. Technologie is daaraan ondergeschikt. Neem de huidige situatie als uitgangspunt en creëer een omgeving voor sociaal leren en peer mentoring, waarbij het uitgangspunt is dat nieuw gedrag kan worden aangeleerd door anderen te observeren en te imiteren. Maak hierbij gebruik van alle communicatiemiddelen die je tot je beschikking hebt.” 

Hoe meten organisaties de bijdrage van een goede leercultuur aan de prestaties van de organisatie?

“Een positieve leercultuur houdt rechtstreeks verband met een grotere wendbaarheid van de organisatie, een snellere omzetgroei en een grotere betrokkenheid van de werknemers. Dat blijkt ook uit ons onderzoek, dat de waarde van positieve leerervaringen op de werkplek duidelijk maakt in een tijd waarin managers worstelen met uitdagingen als jobhoppen en grote tekorten aan werknemers met specifieke vaardigheden.”

Hoe belangrijk is het dat het management duidelijk is over de strategische doelstellingen van de organisatie en de rol die elke werknemer daarin speelt?

“Momenteel geeft 55% van de beroepsbevolking aan dat ze in de komende 12 maanden waarschijnlijk op zoek zullen gaan naar een nieuwe baan. Uit onderzoek van Degreed is gebleken dat werknemers meer begeleiding willen over hoe en wat ze moeten leren. Bovendien willen ze meer afwisseling en actieve leerervaringen die verder gaan dan de standaard klassikale, virtuele en online lessen.”  

“Het is belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je personeelsbestand over de juiste vaardigheden beschikt om te transformeren, te slagen en de organisatie aan te passen aan veranderingen. Door in te zoomen op de factoren die een positieve leercultuur in organisaties creëren, kunnen bedrijfsleiders ervoor zorgen dat ze de werkvloer echt betrekken bij de aandacht voor bijscholing, wat de innovatie stimuleert.” 

In jullie whitepaper adviseren jullie in technologie te investeren die leren betekenisvol maakt. Over wat voor soort technologie hebben we het dan? 

Om betekenisvol leren mogelijk te maken, moet je niet alleen van leren een duidelijke managementdoelstelling maken en die bovendien integreren in de bedrijfscultuur, maar heb je ook technologie nodig om de inspanningen en investeringen te meten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplossingen die je kunt integreren met het hele leer- en HR-ecosysteem. 

“Om te slagen in samenwerkend leren is het belang van feedback en communicatie groot”

Op die manier worden gegevens over vaardigheden niet in silo’s opgeslagen, maar kunnen data worden samengevoegd, zodat een holistisch beeld van individuele en organisatorische capaciteiten ontstaat. Wij adviseren om goed na te denken over de tools die je gebruikt, hoe ze met elkaar communiceren (of niet), en hoe je ze op elkaar kunt afstemmen. Dat is essentieel. Als de terminologie inconsistent is, zullen je gegevens over resultaten namelijk vertroebelen. 

In een positieve leercultuur wordt samenwerkend leren aangemoedigd. Hoe kan je dit faciliteren in een organisatie die voornamelijk op afstand werkt of met internationale teams waarvan de leden op verschillende locaties werken?

“Om te slagen in samenwerkend leren is het belang van feedback en communicatie cruciaal, of dit nu face-to-face of via virtuele tools gebeurt. Implementeer tools en processen die mensen aanmoedigen om regelmatig te communiceren over de vaardigheden die ze aan het opbouwen zijn.”  

“Het is belangrijk om de prestaties van hele teams te vieren in plaats van alleen prestaties van individuen. Probeer bijvoorbeeld driemaandelijkse teambijeenkomsten te organiseren die gewijd zijn aan het leren van nieuwe vaardigheden, of zet een beloningssysteem in dat ruimte geeft aan mensen die regelmatig en efficiënt feedback geven aan hun collega’s.” 

Waar moeten L&D-managers en hun teams beginnen om een goede leercultuur op te bouwen?

“Bedrijven die verandering stimuleren, doen veel meer dan alleen maar lesmateriaal creëren of delen. Uit onze gegevens blijkt dat deze teams hun focus verleggen naar het creëren van de juiste voorwaarden voor leren. Werknemers kunnen de content die ze nodig hebben voor just-in-time leren al een tijdje overal vinden.”  

“Maar om de volgende stap te zetten naar een cultuur van continu leren, omarmen en implementeren de slimste L&D-teams strategieën die het mensen makkelijk maken om te vinden wat ze nodig hebben. Zij doen dat vanuit een centrale plek, waar ze niet alleen content maar ook hun eigen expertise kunnen verzamelen, organiseren en delen.” 

Welke rol kunnen de diensten van Degreed hierin spelen?

“Technologie zoals het leerervaringsplatform (LXP) van Degreed kan leidinggevenden helpen bij het samenstellen van leercontent, het bijhouden van de voortgang, en het koppelen van de content aan potentiële groeimogelijkheden. Een LXP kan ook het pad verlichten voor mensen en organisaties om samen leerdoelen te bereiken. 

Mensen moeten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze leren

“Werknemers zouden enthousiast moeten zijn over leren en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Voor managers of leidinggevenden betekent dit dat je werknemers autonomie, doelen en verantwoordelijkheid voor hun ontwikkeling moet geven. Mensen moeten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze leren, zodat ze gemotiveerd zijn om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Werknemers moeten ook de waarde, mogelijkheden en beloningen begrijpen van het tijd vrijmaken voor leerdoeleinden. Dit alles maakt deel uit van het ontwikkelen van een sterke leercultuur.” 

“Het ontwikkelen van deze cultuur kost tijd, maar uiteindelijk zal het de bijscholingsstrategie van de organisatie verbeteren en de organisatie sterker maken. Leren en de ontwikkeling van werknemers gaan een steeds belangrijkere rol spelen als organisaties zich willen voorbereiden op en aanpassen aan de uitdagende tijden die voor ons liggen. Zorg dat je inzicht hebt in wat jouw mensen vandaag leren, wat ze zouden willen en nodig hebben om te leren, en bied hen de mogelijkheden om intern in alle richtingen te groeien. Dat zal je helpen een stevige basis te leggen voor morgen en de jaren erna.”