Dorien Waasdorp, business development manager Intelligence Group: “Retentie is het nieuwe recruitment”

Dorien Waasdorp, business development manager Intelligence Group: “Retentie is het nieuwe recruitment”
Intelligence Group in Rotterdam onderzoekt het gedrag van werknemers op de Europese arbeidsmarkt en zet die kennis in om klanten te helpen in HR- en recruitmentvraagstukken. Die schat aan kennis en informatie over arbeidsmarktgedrag draagt ook bij aan het eigen HR-succes van Intelligence Group in deze uitzonderlijk uitdagende arbeidsmarkt. Met creatieve vacatures, het koesteren van medewerkers en een seizoenkaart bij Feyenoord Vrouwen.

De opgedane kennis uit onderzoeken helpt het eigen bedrijf wel degelijk, zegt Dorien Waasdorp, business development manager bij Intelligence Group. “We kennen de doelgroep voor onze eigen vacatures heel goed, we weten ze te bereiken en we stellen creatieve vacatures op. Toch is het ook voor ons niet altijd makkelijk in deze markt.”

“Je moet je in de huidige markt veel meer inleven in je kandidaat”

Proef op de som: Intelligence Group heeft vijf vacatures op de site staan. Daarin wordt onder meer een omgeving geboden ‘waarin we hard werken tijdens werktijd, en je vooral ook kunt zijn wie je bent tijdens en buiten kantoortijd’. En opmerkelijk: een seizoenkaart voor Feyenoord Vrouwen. Daar zit een verhaal achter, waarover later meer.

Dorien Waasdorp (1975) runt samen met haar man Intelligence Group en is daarnaast bij voorkeur een ad interim HR-persoon. Onder meer bij Arriva, De Spuigroep, Middin en Baas BV. Omdat ze zich snel hecht aan een organisatie en dan emotioneel verbonden raakt, bevalt de interimrol haar goed. Doorgaans is ze binnen een jaar weer op weg naar een andere opdracht.

Ze geeft verder trainingen en workshops voor onder andere de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en is ook nog trouwambtenaar (BABS) voor de gemeente Capelle aan den IJssel.

Geen vragenvuur

Op de dag van het interview geeft Waasdorp een training aan zestien startende recruiters, die vele jaren werkervaring in een andere functie hebben. De deelnemers vertelden haar dat ze vacaturehouders in hun organisaties hebben die de huidige situatie op de arbeidsmarkt totaal verkeerd inschatten.

“Met post & pray kom je er helemaal niet meer”

Waasdorp: “Die vacaturehouders zeggen: ‘Wij zijn een grote organisatie met een goede naam. Bij ons moet het wel lukken’. In deze markt geldt dat echt niet meer. Je moet veel meer doen om nieuwe mensen binnen te krijgen. Je moet je veel meer inleven in je kandidaat.

Een vragenvuur als gesprek is niet meer van deze tijd. Ze komen niet meer zomaar naar je toe omdat je een vacature hebt. Je zult kandidaten echt voor je moeten winnen. Met post & pray kom je er al helemaal niet meer.”

Employer branding

Volgens Waasdorp moet je medewerkers koesteren, want ‘retentie is het nieuwe recruitment’. “Aandacht voor je personeel is heel belangrijk. Je moet luisteren en je in je medewerkers inleven, anders ben je ze kwijt. Als HR en leidinggevenden goed zijn in het behouden van mensen, heeft recruitment minder te doen. Dan komt er voor de afdeling recruitment ruimte voor employer branding, goede arbeidsmarktcommunicatie, en kun je aandacht geven aan het aantrekkelijker maken van je organisatie. Daar heeft HR samen met recruitment een belangrijke taak in.”

Bij veel organisaties is het ziekteverzuim enorm gestegen, mede door personeelsgebrek, zegt Waasdorp. “Dat is schokkend en kost heel veel geld. Bij organisaties die heel erg bezig zijn met wat de medewerkers willen, zie je dat het ziekteverzuim minder hoog is.

“Recruitment is een ander vak dan HR”

Daar kun je dus echt het verschil mee maken. Zaken als employee experience, zorgvuldigheid en oprechte aandacht voor je personeel, maken echt het verschil.”

Volgens Waasdorp is HR overigens echt iets anders dan recruitment. “Recruitment is een ander vak dan HR. Veel bedrijven zien het nog niet als een echt vak en recruitment zit dan vaak onder het juk van HR. Recruitment mag dan wel wat professioneler worden.”

Feyenoord Vrouwen 1

Terug naar de seizoenkaart voor Feyenoord Vrouwen. In september dit jaar sloot Intelligence Group een 3-jarig partnership met het eerste vrouwenteam van de Rotterdamse voetbalclub. Via de sponsoring wil het bedrijf de voetbalvrouwen een ‘boost’ geven en helpen verder te professionaliseren. Het echtpaar Waasdorp, of eigenlijk het hele gezin Waasdorp, is Feyenoord-fan.

In de zomer van 2019 was het gezin op vakantie in Frankrijk en bezocht twee wedstrijden van het Nederlands elftal tijdens het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen. De Leeuwinnen werden toen tweede. Daarmee was het zaadje voor vrouwenvoetbal geplant. Inmiddels is Dorien elke wedstrijd van de Feyenoord Vrouwen te vinden op Varkenoord, waar de vrouwen trainen en spelen.

“Het partnership is een mooie manier om aandacht te geven aan vrouwen op de arbeidsmarkt”

Met grote regelmaat bezoekt zij ook wedstrijden van de mannen van Feyenoord in de Kuip. “Het partnership is voor ons als Intelligence Group een mooie manier om aandacht te geven aan vrouwen op de arbeidsmarkt en mee te liften op het merk Feyenoord, door de vrouwen te steunen”, zegt Waasdorp.

Gelijke kansen voor vrouwen

“We vinden dat Feyenoord Vrouwen extra aandacht verdient. Bij Feyenoord proberen ze bij de vrouwen zoveel mogelijk hetzelfde te doen als bij de mannen. Hoewel de vrouwen semiprofs zijn, en dus allemaal een opleiding of een baan naast het voetbal hebben, zijn veel dingen professioneel geregeld.

Zo krijgen de vrouwen bij uitwedstrijden net als de mannen een hotelkamer in de plaats van de wedstrijd, om te lunchen en te rusten voor de wedstrijd, in plaats van na een busrit van een uur of langer direct een wedstrijd te moeten spelen.

We kunnen de vrouwen niet vergelijken met de mannen en ik weet niet of dat ooit gebeurt. Gelijke beloning van vrouwen en mannen in voetbal is niet realistisch, omdat het mannenvoetbal veel commerciëler is en meer inkomsten genereert. Maar de KNVB heeft de wedstrijdgelden voor de mannen en vrouwen in de nationale elftallen al gelijkgetrokken. Dat is een eerste goede stap.”

“Een hoger salaris voor een nieuwkomer geeft altijd gezeur”

Naast dat het geweldig leuk is, is het partnership met Feyenoord Vrouwen voor Intelligence Group een manier om aandacht te vragen voor een transparante en eerlijke arbeidsmarkt en gelijke kansen voor vrouwen.

Op de vraag of het Waasdorp als interim HR-manager in een bedrijf of organisatie is gelukt om op microniveau een eerlijkere of gelijkwaardigere arbeidsmarkt te realiseren, antwoordt ze:

“Als je mensen aanneemt kijk ik altijd hoe het salaris van de nieuwkomer, man of vrouw, zich verhoudt met de salarissen van de collega’s op de afdeling. Krijgt de nieuwkomer een hoger salaris, dan krijg je altijd gezeur, omdat ze er met elkaar over praten.

Moeilijk onderwerp bespreken

Het komt bijna niet voor, maar ik heb het meegemaakt dat de salarissen van de zittende collega’s zijn aangepast op het salaris van een nieuwe collega. Omdat we ons realiseerden dat er iets bijzonders speelde, hebben we het verschil onderzocht en bedacht dat we mensen misschien moesten belonen zoals we ze behoren te belonen. Dat is toen gebeurd.”

“Ik heb eens een oudere vrouw aangenomen die in het sollicitatiegesprek heel eerlijk zei dat ze in de overgang was. Dat ze last had van opvliegers. Dat is een moeilijk onderwerp waar weinig over gesproken wordt. Toen ik vroeg hoe we haar daarmee zouden kunnen helpen, zei ze dat het zou helpen als het een keer op haar afdeling besproken zou worden.

“De workshop over de overgang was ook voor mannelijke collega’s herkenbaar”

Ze zei: ‘Ik zit af en toe met een rood hoofd of een zweetkop, maar kan wel gewoon werken. Kun je er een keer nonchalant een workshopje over geven?’ Dat heb ik toen gedaan, in algemene zin. Het leuke was dat de mannen op de afdeling het herkenbaar vonden, omdat hun vrouwen het ook hadden. De vrouwen op de afdeling vonden het heel fijn dat het een keer besproken werd.”

Aanpassen aan arbeidsmarkt

Werkgevers met vacatures doen er slim aan zich aan te passen aan deze arbeidsmarkt, stelt Waasdorp. “Drie weken voor dit gesprek gaf ik een training aan HR-mensen van een producent van elektrische fietsen.

Ik was stomverbaasd toen ze vertelden dat ze kledingvoorschriften voor mannen en vrouwen op hun website hadden staan. Ik heb gezegd: ‘Haal het weg! In zo’n geval zeg ik heel cru dat je geen wervingsprobleem hebt als je denkt je zoiets te kunnen permitteren.

Dan kijk je niet naar de arbeidsmarkt, maar naar je eigen principes. Dan zal een directeur zeggen dat hij dat bepaalt. Maar de vraag is dan of je mensen hebt die het heel leuk vinden om voor jou te werken.” Drie weken later gaf de link naar de kledingvoorschriften op de website een Forbidden 404-melding.

Pionieren

Samen met Feyenoord Vrouwen is Intelligence Group aan het pionieren in het vrouwenvoetbal, vertelt Dorien Waasdorp. “Omdat die vrouwen het verdienen en omdat we het heel leuk vinden.

Vorig jaar waren ze op trainingskamp in Hoenderloo, nu gaan ze naar Spanje waar het langer licht is en warmer, zodat je meer kunt trainen. Dat is professionalisering. Dit jaar staan alle vrouwen bij Feyenoord onder contract, vorig jaar nog niet.”

“De sponsoring is een mooie match met onze doelgroep”

“En de vrouwen voetballen niet voor het geld maar voor erkenning. Ze vinden het fantastisch dat er 3000 toeschouwers naar hun wedstrijd komen kijken. Ze delen handtekeningen en high fives aan kinderen uit. De meisjes op de tribune worden daardoor aangestoken. Daar doen we het voor.

Het is ook een mooie match met de doelgroep, aangezien die veel bestaat uit vrouwen. In plaats van mannen uit te nodigen voor een wedstrijd met bier en bitterballen, komt nu een gezin kijken naar een geweldige sportbelevenis.”