Een betere employee experience? Begin met beter luisteren in plaats van zenden…

Hoe kunnen we mensen behouden en aantrekken? De beste oplossing: ga luisteren naar wat er leeft in de organisatie en ga dáár mee aan de slag. Dat vraagt wel iets van de leiders, en daar kunnen HR en communicatie bij helpen, schrijft Sascha Becker.

‘We gaan van een tijdperk waarin alles planbaar, voorspelbaar, controleerbaar en gericht op efficiëntie was, naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren.’ Dat waren de woorden die admiraal Rob Bauer onlangs sprak op een NAVO-bijeenkomst in Brussel.

Op de vraag aan CEO’s wat hun zwakste punt was antwoordde 45 procent ‘luisteren’

Zijn woorden waren niet alleen bedoeld voor militaire doeleinden maar ook voor publieke en private organisaties. Zijn woorden vond ik raak en herkenbaar. Deze tijd vraagt om anders acteren en deze tijd vraagt om nog meer flexibiliteit van ons handelen. Het rapport dat onlangs verscheen van Randstad, Workmonitor 2024, bevestigde dat ook eens.

Nieuw ABC

In zijn voorwoord spreekt Sander van ’t Noordende, CEO Randstad, over het nieuwe ABC voor werkgevers:

  • De A staat voor ambitie. Mensen willen vooruit in hun carrière. Maar ambitie wordt niet langer gezien in de traditionele zin van loopbaanontwikkeling. Talent heroverweegt wat ambitie inhoudt. Balans tussen werk en privéleven, flexibiliteit, gelijkheid en vaardigheden worden meegewogen bij de carrièrebeslissingen.
  • B staat voor balans. Talent hecht evenveel waarde aan de balans tussen werk en privé als aan salaris. Er is een aanhoudend sterk verlangen naar flexibiliteit, zowel wat betreft waar als wanneer mensen werken.
  • C staat voor verbinding. Generatie- en geografische verschillen – maar ook persoonlijke omstandigheden – de behoeften van hun werknemers beïnvloeden, moeten werkgevers de banden met collega’s aanhalen om beter te begrijpen hoe verschillende carrièrepaden passen bij individuen.

In hun onderzoek sprak Randstad met medewerkers. En wat blijkt? Voor organisaties die zowel talent wil aantrekken als behouden, is het cruciaal een omgeving te creëren waarin de waarde van ieder individu wordt erkend en gevierd. Inzicht in wat mensen willen, wordt steeds belangrijker. Data wordt niet voor niets het nieuwe goud genoemd.

Het begint met inzicht

Acteren naar deze tijd en werken aan een optimale employee experience begint met inzicht. Een goede analyse dus. En dat vraagt kwantitatieve en kwalitatieve gegevens. Hoe ervaren medewerkers het werken bij jouw organisatie? Hoe ervaart men flexibiliteit, sturen leidinggevenden op resultaat? Is er aandacht voor het individu? Allemaal vragen waarop het helpt om de antwoorden te hebben. En vervolgens natuurlijk mee aan de slag te gaan.

Hoe dan? Is vervolgens nog steeds de meest gestelde vraag die ik dagelijks hoor. Hoe kunnen we mensen behouden en aantrekken? Mijn antwoord: door te luisteren. Communicatie-experts zoeken vaak allerlei oplossingen. De beste oplossing: ga luisteren naar wat er leeft in de organisatie. En ga met dat wat je hebt gehoord aan de slag. Dat vraagt iets van leiders en daar kunnen we vanuit HR en communicatie bij helpen.

Leren luisteren

Onderzoek van Egon Zehnder uit 2021 gaf interessant inzichten. Op de vraag aan CEO’s wat hun zwakste punt was antwoordde 45% ‘luisteren’. Te zachtaardig zijn en gebrek aan empathie volgde op afstand met 17 procent en respectievelijk 13 procent. Als het bij deze groep al zo slecht gesteld is, hoe zou het dan staan bij leidinggevenden? Ik heb niet het antwoord, maar denk wel dat het een vaardigheid is die ontwikkeling verdient.

Juist in deze tijden van AI, van thuiswerken en van individualisme, kunnen organisaties het verschil maken door wel aandacht te geven, door er wél te zijn en door te luisteren met aandacht. Het is niet voor niets een van de belangrijkste vaardigheden waarover een leidinggevende moet beschikken. Oprecht luisteren geeft de medewerkers het gevoel dat zij alles kunnen zeggen, gehoord worden en als professional en als mens worden erkend en gewaardeerd. Essentiële voorwaarden voor het verbeteren van de employee experience.