Verandermanagement bij Shopify is ‘riskante shock-therapie’ – medewerkers zijn overvallen

Het Canadese e-commerceplatform Shopify heeft de Chaos Monkey-methode ingezet als organisatorische shocktherapie voor het hele bedrijf. Riskant, oordelen experts.

De e-commerce onderneming heeft de proef op de som genomen. De duizenden Shopify-werknemers die na de jaarwisseling terug op het werk kwamen, kregen agenda’s zonder terugkerende afspraken te zien toen ze inlogden.

Werklust aangetast

De mogelijkheden om met elkaar via Slack te communiceren waren ook ingeperkt; veel eerdere groepsgesprekken waren verwijderd of nog maar gedeeltelijk toegankelijk. Allemaal omdat alle groepsvergaderingen en overvolle chats op Slack de productiviteit en de werklust hadden aangetast, aldus het management.

Misschien levert het een korte periode van intense ongemak op, is de redenatie. Maar daarna zullen medewerkers met meer plezier naar hun werk en beter presteren. Liever deze ‘cold turkey’-aanpak dan geleidelijk verbeteringen door te voeren.

Stekkers uit cruciaal geachte servers

De methode is niet nieuw. Tijdens de kerstdagen trok eigenaar Elon Musk bij Twitter de stekkers uit enkele kritiek geachte servers. Het effect? Nihil, volgens Musk. Waarmee volgens hem was aangetoond dat Twitter gebruikmaakt van overdreven complexe tech-opstellingen voor relatief eenvoudige taken. En dat de IT-systemen veel eenvoudiger kunnen worden ingericht.

Deze aanpak doet denken aan de testmethode ‘Chaos Monkey’ die Netflix ooit heeft ontwikkeld. Daarbij worden draaiende diensten bewust onderworpen aan willekeurig uitschakelen of hinderen van hard- en software. Het IT-systeem kan dan worden vereenvoudigd en robuuster gemaakt.

Mogelijk heeft de Chaos Monkey-methode bredere toepassingsmogelijkheden. Waarom niet? Tenslotte is het agile-werken ook begonnen als een methode om software te ontwikkelen, en nu werken hele bedrijven volgens agile-principes. Zou je de Chaos Monkey-methode dan niet ook kunnen inzetten als een soort shocktherapie voor het hele bedrijf?

Onnodig veel stress

In een artikel in Raconteur waarschuwen diverse experts in organisatiegedrag tegen deze vorm van organisatorische shocktherapie. De Chaos Monkey-methode kan onnodig veel stress bij medewerkers veroorzaken, vooral als ingesleten gewoonten worden beïnvloed.

Bijvoorbeeld het gebruik om dagelijks met elkaar gesprekken te voeren via Slack. Medewerkers moeten een gevoel van controle over hun dagelijkse werkzaamheden hebben om te vermijden dat ze aan te veel stress bloot komen te staan.

Eerlijke waarschuwing

En als je dan toch plotselinge veranderingen er doorheen wilt drukken, communiceer daar dan over. Dat zegt adviseur Dobra-Kiel. “Dat betekent niet dat iedereen inspraak moet hebben in elke beslissing. Maar werknemers moeten op zijn minst een eerlijke waarschuwing krijgen over wat er komen gaat.”

Transparantie helpt een positieve bedrijfscultuur op te bouwen die wordt gekenmerkt door “psychologische veiligheid”, zegt ze.”Het is veel gemakkelijker om radicale veranderingen door te voeren als je een basis van psychologische veiligheid en vertrouwen hebt. Dan zullen mensen eerder enthousiast zijn over veranderingen dan wanneer ze worden overvallen door beslissingen van bovenaf.”