Hoe de verontruste medewerker een uitlaatklep te geven

Hoe de verontruste medewerker een uitlaatklep te geven
Moet je als HR iets doen met gevoelens van ongenoegen en angst van werknemers die niets te maken hebben met het werk?

Bijvoorbeeld zorgen over oplopende kosten voor levensonderhoud of boosheid over de politiek. In de VS zijn sommige werkgevers ertoe overgegaan om hun medewerkers een uitlaatklep te geven voor emoties die ze maar moeilijk thuis kunnen laten. Deze initiatieven zijn om te voorkomen dat maatschappelijke zorgen leiden tot kleinschalige vorm van agressie, fout gedrag of onwenselijke confrontaties.

In Amerika openen bedrijven fora voor medewerkers die worstelen met maatschappelijke onrust

Amerikaanse bedrijven als Careismatic Brands en Motion Picture Industrie denken dat het onrealistisch is om te verwachten diepgewortelde zorgen verdwijnen zodra medewerkers een vergadering bijwonen of achter hun desktop gaan zitten. Door te doen alsof ze er niet zijn, maken organisaties het alleen maar erger, denkt Ken Lloyd, vice-president van personeelsplanning en -ontwikkeling bij Careismatic Brands.

“Een veilig forum voor werknemers om hun gedachten en gevoelens te uiten kan voordelen opleveren, op voorwaarde dat er basisregels zijn. Die houden in dat we elkaar met respect, vertrouwen en eerlijkheid behandelen. Iedereen houdt zich houden aan de aanwijzingen van degene die die leidinggeeft aan sessies op het forum.”

Zorgen en problemen in banen leiden

Het bespreekbaar maken van beladen maatschappelijke thema’s leeft vooral bij millennials en leden van generatie Z. Zij willen dat hun werkgevers een standpunt innemen over sociale en ethische kwesties als armoede, politiek of vrijheid. Bedrijven nemen niet graag stelling in debatten over dit soort onderwerpen, al is het maar om geen groepen klanten van zich te vervreemden.

“Dit zijn geen typische discussies voor op het werk”, zegt Rita Van Vranken, CHRO bij Motion Picture Industrie. “Maar agressieve reacties over dit soort thema’s worden steeds gebruikelijker, ook op de werkplek. Regels van etiquette en professionaliteit lijden eronder.”
Wil je als organisatie dit soort emoties kanaliseren, pas dan goed op. Begin je er eenmaal aan, dan kun je dat niet meer terugdraaien”, zegt Lloyd. Maar ga je er wel mee aan de slag, dan bied je als werkgever een mogelijkheid voor werknemers om hun zorgen en problemen te uiten en in banen te leiden.

Zorg voor duidelijke regels

Als je eraan begint, houd de groep dan klein. Dit biedt meer mogelijkheden voor individuele communicatie. Ook is de kans dan kleiner dat storend gedrag de kop opsteekt dat zich meestal sneller ontwikkelt in een grote groep.

Zorg verder voor duidelijke regels, bijvoorbeeld een verbod op het verbod aanvallen van anderen. Verdedigen van standpunten moet niet nodig zijn. Vermijd het ventileren van meningen, houdt het bij het delen van gevoelens, bijvoorbeeld over veranderingen en de impact die dit heeft. In de derde plaats moet elke deelnemer accepteren dat de moderator fungeert als scheidsrechter die ingrijpt als het wat al te heftig dreigt te worden op het forum.