Hoe flexibel mobiliteitsbeleid het verschil kan maken voor aantrekkelijk werkgeverschap

Mobiliteit speelt een grotere rol in aantrekkelijk werkgeverschap. Met de nadruk op hybride werken en duurzaamheid zijn werkgevers zich bewuster van de impact van mobiliteit op de tevredenheid en productiviteit van medewerkers. Frans Slats van NS Zakelijk legt uit hoe HR- en mobiliteitsmanagers hierbij kunnen ondersteunen.

Terwijl veel werkgevers voorheen vanuit automatisme kwamen aanzetten met een leaseauto als oplossing voor medewerkers die veel moeten reizen, bieden zij tegenwoordig steeds vaker een breed scala aan mobiliteitsoplossingen. Dit wordt volgens Frans Slats, Hoofd van NS Zakelijk, ingegeven door verschillende maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen.

Tegenwoordig spelen flexibiliteit, duurzaamheid en kostenbeheersing een steeds belangrijkere rol in mobiliteitsbeleid, benadrukt Slats. Een belangrijke oorzaak van de verschuiving van de leaseauto naar andere mobiliteitsoplossingen, of een mix hiervan, is de opmars van hybride werken. “Door de toename van thuiswerken reizen werknemers minder vaak naar kantoor. Daardoor is een vaste leaseauto minder relevant en is er meer behoefte aan flexibele mobiliteitsopties.”

Daarnaast wordt duurzaamheid een steeds belangrijker thema. Werkgevers willen hun ecologische voetafdruk verkleinen en zoeken naar milieuvriendelijke reismogelijkheden. De auto is vaak minder duurzaam dan het openbaar vervoer. Slats: “Bij NS Zakelijk kun je kiezen voor een combinatie van duurzame vervoermiddelen zoals trein, bus, tram en OV-fiets die je via onze app altijd binnen handbereik hebt. Niet voor iedere reis of medewerker is het OV de beste oplossing. Daarom helpen we werkgevers ook met steeds meer dienstverlening rondom de (lease)auto.”

Duurzaamheid, kostenreductie en vitaliteit

Steeds meer werkgevers zien een flexibel mobiliteitsbeleid als een mooie gelegenheid om iets te doen aan hun CO2-reductie. Bovendien zijn werkgevers met meer dan 100 werknemers sinds 1 juli van dit jaar verplicht om gegevens over werkgebonden mobiliteit te rapporteren, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Jaarlijks moeten deze werkgevers alle kilometers die werknemers afleggen voor zakelijk en woon-werkverkeer bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aanleveren in een zogenaamde CO2-registratie. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen zakelijk en woon-werkverkeer, het type vervoersmiddel en het soort brandstof.

Een andere belangrijke reden voor de shift in mobiliteitsoplossingen is kostenbesparing. Een leaseauto is relatief duur in onderhoud en beheer. Door werknemers flexibele mobiliteitsoplossingen te bieden, kunnen bedrijven de kosten terugdringen. “Voor onze NS-Business Card geldt bijvoorbeeld dat je alleen betaalt als je ook daadwerkelijk reist. Daarnaast bieden we verschillende soorten abonnementen, waarbij je met bijvoorbeeld ons Dal Voordeel abonnement met 40% korting reist in de daluren en in het weekend en op feestdagen”, licht Slats toe.

Beluister hier het hele interview met Frans Slats of lees het complete artikel op HR Praktijk.nl.