Hoe te communiceren met verschillende generaties op het werk

“One size fits all”. Of toch niet? Als het gaat om interne communicatie en medewerkersbetrokkenheid is het cruciaal om te weten hoe je met elke generatie moet communiceren.

In het jaar 2020 zullen vertegenwoordigers van de babyboomgeneratie, generatie X, de millennials en generatie Z allemaal samen werken, naast en met elkaar. Het is echter de jongste groep, generatie Z, die de manier waarop mensen op het werk met elkaar omgaan, zal veranderen.

Werkgevers vragen zich af hoe ze kunnen communiceren op een manier die aansluit bij elke generatie en die deze ook motiveert. Laten we, om deze vraag te beantwoorden, eerst eens kijken naar de verschillende generaties en wat hen kenmerkt.

“Talkin’ ‘Bout My Generation”
Babyboomers (1945-1964) zijn optimisten en bereid om hard te werken. De babyboomers zijn de veteranen op de arbeidsmarkt, die vooral hunkeren naar stabiliteit. Generatie X (1964-1984) vormt vandaag de dag de meerderheid van de medewerkers. Met hun jonge gezinsjaren achter de rug, richten ze zich nu op hun carrière. Zij zijn ambitieus en stellen prijs op de zaken die zorgen voor een goed evenwicht tussen werk en privéleven.

Millennials en generatie Z (1985-) zijn allebei opgegroeid in het digitale tijdperk en hun mobiele apparaten hebben absolute prioriteit. Generatie Z heeft behoefte aan een duidelijke scheiding tussen werk en vrije tijd, terwijl millennials die grenzen niet nodig hebben.

“One Size Fits All”. Of toch niet?
Als het op arbeidsvoorwaarden en communicatie aankomt, is één model niet geschikt voor iedereen. Door te leren communiceren met elk van de verschillende generaties op het werk, kun je effectiever relaties opbouwen met je medewerkers en zo een grotere betrokkenheid creëren.

Neem de tijd om na te denken over de geschikte manier om met een bepaalde generatie te communiceren. Is dit persoonlijk, telefonisch of via e-mail? Hebben ontvangers een voorkeur voor sms-berichten, social media of andere vormen van communicatie? Zo waarderen babyboomers traditionele face-to-facegesprekken, terwijl millennials graag e-mailen. Millennials zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en zijn specialisten op het gebied van SnapChat en geven daarom over het algemeen de voorkeur aan korte berichten.

Maar als je denkt dat millennials en generatie Z dezelfde voorkeuren hebben, dan heb je het bij het verkeerde eind. Hoewel ze de eerste generatie zijn die is geboren met een smartphone in de hand en zich geen wereld zonder smartphones kan voorstellen, blijkt uit onderzoek van Randstad dat 39 procent van generatie Z zegt dat persoonlijke communicatie de meest effectieve vorm is.

StaffManagement.com legt uit dat generatie Z “het vermogen van technologische ontwikkelingen om de productiviteit te verhogen en hen te helpen bij het uitvoeren van hun taken op prijs stelt, maar dat medewerkers van de jongere generaties nog steeds de waarde van menselijk contact inzien als het gaat om samenwerking en management.”

Richt je boodschap op je doelgroep
Om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten en een uitstekende medewerkerservaring te creëren, is het van essentieel belang om een goed zicht te hebben op de communicatievoorkeuren van de verschillende generaties. Maar hoe kom je te weten wat de voorkeuren van je medewerkers of van de generaties zijn? Waarom neem je geen enquête af bij je medewerkers om te kijken wat hun communicatievoorkeuren zijn? Is het sms-berichten of appjes, in-portalberichten, e-mail?

Een andere effectieve manier om de communicatievoorkeuren van je medewerkers te achterhalen, is een A/B-test met verschillende kanalen uit te voeren, en vervolgens de betrokkenheid en openingspercentages meten. Benify’s cloudgebaseerde portal – toegankelijk via de desktop of een app op smartphone of tablet – helpt je elke werknemer te betrekken en te motiveren door de juiste boodschap via het juiste kanaal te communiceren.

Met gerichte communicatie kun je ook je content aanpassen aan een specifieke doelgroep. Het bericht wordt dan alleen verzonden naar de geselecteerde ontvangers. Met behulp van verschillende filters kan je e-mail, pushmelding of appje bijvoorbeeld alleen worden verzonden naar medewerkers op wie een bepaalde arbeidsvoorwaarde van toepassing is, die in een bepaalde leeftijdscategorie vallen of die in een bepaalde regio werken.

Wil je meer te weten komen over het belang van interne communicatie? Download dan vandaag nog jouw gratis exemplaar van het e-boek The Power of Communication van Benify!