3 universele lessen om de organisatie klaar te maken voor de toekomst

Hoe kun je je als bedrijf het beste voorbereiden op de toekomst? Howard Yu en Jialu Shan van de Zwitserse business school IMD formuleren drie lessen in de Harvard Business Review.

Bedrijven die klaar zijn voor de toekomst onderscheiden zich doordat ze weten hoe ze op termijn een concurrentievoorsprong kunnen behouden op andere bedrijven. Als ze niet weten hoe dit moet, zullen ze achterop raken bij andere bedrijven en uiteindelijk failliet gaan. Maar wat onderscheidt een bedrijf dat klaar is voor de toekomst van een bedrijf dat dat niet is?

Howard Yu en Jialu Shan, respectievelijk hoogleraar management en innovatie aan de IMD business school en Jialu Shan, onderzoeker van het Center for Future Readiness van IMD analyseerden grote bedrijven in vier sectoren en probeerden te achterhalen wat de best presterende bedrijven anders deden dan de rest. Zij kwamen tot enkele universele, branche-overstijgende lessen.

Les 1: Speel geen zero-sum spelletjes met disruptieve bedrijven

In plaats van te proberen fintech-ontregelaars en techreuzen voor te blijven, gingen Mastercard en Visa partnerschappen aan met nieuwe rivalen, tot voordeel van alle betrokkenen. Ze investeerden zwaar in een brede waaier van application programming interfaces (API’s). Hierdoor kunnen derden de infrastructuur van Visa en Mastercard gebruiken.

Dankzij deze strategie zijn Mastercard en Visa beschermd tegen disruptie van de nieuwe fintechbedrijven die ze aanvankelijk als bedreiging zagen.

Les 2: Zet nóg zwaarder in op digitalisering

Consumenten verwachten tegenwoordig gepersonaliseerde aanbiedingen en willen hun spullen zo snel mogelijk ontvangen. Dit kan alleen als een bedrijf z’n hele toeleveringsketen weet te digitaliseren.

Nike slaagt er bijvoorbeeld in de grillige vraag van de consument bij te benen, door gebruik te maken van geavanceerde gegevensanalyses. Het kan elk moment dat het moet beslissingen nemen over kortingen en promoties en voorraden door het hele land verplaatsen. Zo kunnen consumenten vinden waar ze het meest in geïnteresseerd zijn, zowel on- als offline, waar ze zich ook bevinden.

Les 3: Snelheid telt, doordachte diversificatie loont

Zeker in een dynamische sector zoals de technologiebranche, moeten leidinggevenden snel kunnen schakelen om niet achterop te raken. Toptechnologiebedrijven investeren niet alleen in nieuwe technologieën; ze zijn ook geneigd om nieuwe producten aan te bieden of nieuwe marktsegmenten te betreden, zij het zonder hun realisme op te geven.

Een lichtend voorbeeld is Microsoft. Dat heeft allerlei nieuwe terreinen verkend, zoals cloud computing, augmented reality en heeft een eigen lijn van tablets geïntroduceerd. Tegelijkertijd hield het scherp in de gaten wat er mis kon gaan, en kon het bijsturen waar dat nodig was. Dit in tegenstelling tot IBM: dat goedbedoelde initiatieven voortijdig opschaalde, wat resulteerde in aanbiedingen die voorliepen op de markt of voordat de onderliggende technologie robuust genoeg werd.

Bron: https://hbr.org/2022/03/what-makes-a-company-future-ready