Melanie van Hemert, Directeur People & Sustainability, DPG Media: “ESG moet geen top-down-dingetje worden”

Sinds enkele maanden is de verantwoordelijkheid voor het ESG-beleid binnen DPG Media centraal belegd bij Melanie van Hemert, vorig jaar nog directeur HR maar inmiddels directeur People & Sustainability. “Als je duurzaamheid echt goed wilt aanpakken, moet iedereen binnen de organisatie samenwerken. ESG moet een tweede natuur worden.”

‘ESG moet een tweede natuur worden’, stond er nog in het jaarverslag van DPG Media over 2022. In dat jaar definieerde het mediabedrijf voor het eerst zes pijlers voor het Environmental, Social en Governance-beleid. Inmiddels is ESG een tweede natuur geworden, getuige de grote sprongen die het bedrijf op het gebied van duurzaamheid heeft gemaakt. Mede dankzij Melanie van Hemert, directeur People & Sustainability.

“DPG Media wil graag een betere afspiegeling worden van de samenleving”

Het meest tastbare bewijs dat het DPG Media ernst is met ESG is wellicht het nieuwe, eigen hoofdkantoor in Nederland van het van oorsprong Belgische bedrijf aan de rand van Amsterdam-Oost.

De naam ‘Mediavaert’ is misschien wat oubollig, het gebouw zelf is een ‘hypermoderne kantoordroom’, waarin het zeer prettig toeven is ( ‘Er is een lekkere lunch! Er is licht! Alle collega’s zijn er!’) zoals de Volkskrant tevreden vaststelde nadat de redactie eind mei was verhuisd.

Groene innovaties

Het pand – met een houten draagconstructie – heeft een lage CO2-voetafdruk. Bovendien zijn de installaties ontworpen om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, met een eigentijds ventilatiesysteem, grondgebonden verwarming en koeling en ledverlichting in combinatie met een intelligent gebouwbeheersysteem. Op het dak liggen zonnepanelen die elektriciteit leveren.

Ook is er een daktuin, met planten die worden bewaterd met regenwater. Langs het raam van het kantoor van Melanie van Hemert wandelt iemand naar boven, zo te zien om op het dak een broodje te eten. “Ik krijg nog luxaflex”, verontschuldigt Van Hemert zich. Het gebouw is nog niet af. “Maar het is nu al veel prettiger dan in onze vorige panden in Hoofddorp en Amsterdam, waar we gezelschap hadden van muizen.”

Grote maatschappelijke verantwoordelijkheid

Met het nieuwe pand geeft DPG Media vooral invulling aan de pijler ‘Reduceren van de ecologische voetafdruk’. Zeker zo belangrijk zijn de andere pijlers. Voor de volledigheid: ‘Sterke en onafhankelijke journalistiek’, ‘Diverse & inclusieve werkomgeving’, ‘Ontwikkeling en groei van onze medewerkers’, ‘Verantwoord datagebruik’ en op jongeren gerichte maatschappelijke bijdragen. Van Hemert geeft vele voorbeelden van hoe DPG dit ESG-beleid in de praktijk uitpakt.

“Daarnaast zetten we ons in om iedereen te bereiken, ook mensen voor wie nieuws en informatie niet vanzelfsprekend toegankelijk zijn”

Het is niet iets wat het bedrijf er even bijdoet, licht ze toe. Duurzaamheid is verweven met de kernactiviteiten van het bedrijf: “Alleen al door onafhankelijke journalistiek te bedrijven geven we blijk van grote maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

“Daarnaast zetten we ons in om iedereen te bereiken, ook mensen voor wie nieuws en informatie niet vanzelfsprekend toegankelijk zijn.” Zo kunnen mensen die het niet kunnen betalen gratis een krantenabonnement krijgen. Mogelijk dat het – van Sijthoff Media overgenomen – Kids Week gratis zal worden uitgereikt bij de Voedselbank, zodat kinderen in onbemiddelde gezinnen dit educatieve tijdschrift toch kunnen lezen.

De drukkerijen zijn ‘vergroend’ – “Zo kijken we bij de inkoop van papier kritisch naar zaken als grondstofgebruik, productieproces en transportafstanden.” Tijdschriften worden niet meer in plastic verpakt.

Typisch HR

Uiteraard zijn er ook typische HR-maatregelen. Het mobiliteitsbeleid is er bijvoorbeeld sterk op gericht om het gebruik van fossiele brandstofauto’s te ontmoedigen en medewerkers te stimuleren de fiets of het OV te gebruiken. Het beleid op het gebied van diversiteit en inclusie wordt ook zwaar aangezet.

Zo is 30% van het brede leadershipteam vrouw en 50% van de RvC. Van Hemert is de enige vrouw in de executive committee dus daar is nog wel werk aan de winkel. Onder de journalisten en andere ‘mediamakers’ neemt de genderdiversiteit eveneens toe.

“Daarnaast proberen we te zorgen dat iedereen zich thuis voelt en gelijke kansen krijgt. Dat begint met bewustwording over uitsluiting”

Ook probeert het bedrijf de culturele diversiteit te stimuleren: “DPG Media wil graag een betere afspiegeling worden van de samenleving. Dat is een uitdaging, vooral omdat de uitstroom van opleidingen zoals journalistiek vaak nog onvoldoende divers is. Om toch meer divers talent aan te trekken, heeft DPG Media specifieke programma’s opgezet, zoals een traineeship voor journalistiek talent met een biculturele achtergrond.

Elk jaar stromen daar ongeveer twaalf mensen in, die zes maanden opgeleid worden naast hun reguliere baan, met als doel dat zij daarna doorstromen binnen de organisatie. Wel lastig – er zijn nog niet zo veel journalisten met een biculturele achtergrond en ze worden helaas vaak weggekocht door andere mediabedrijven – maar we zetten stappen.”

Empathie bevorderen

“Daarnaast proberen we te zorgen dat iedereen zich thuis voelt en gelijke kansen krijgt. Dat begint met bewustwording over hoe er soms onbedoeld toch een vorm van uitsluiting kan ontstaan.” Iets wat alleen kan worden tegengegaan door je in elkaar te verplaatsen. DPG Media probeert dit op allerlei manieren te stimuleren.

Bijvoorbeeld door inzet van brede dialoogsessies in teams of personeelsleden samen elkaars feestdagen te laten vieren. Dit jaar deden allerlei werknemers tijdens de Ramadan mee aan de viering van de Iftar, de maaltijd die moslims dan nuttigen na zonsondergang. “Heel bijzonder, en goed om je te kunnen inleven in iemand die de hele dag heeft gevast.”

Geen ‘top-down-dingetje’

Veel van deze maatregelen worden door werknemers zelf geïnitieerd. DPG Media heeft wel een klein team dat eindverantwoordelijkheid draagt voor het ESG-beleid (Van Hemert zelf, een ESG-manager en een dataspecialist).

Lang niet alle organisaties hebben de combinatie van HR en ESG zo ver doorgevoerd – vaak is er een aparte afdeling die verantwoordelijk is voor het zich met ESG-beleid, of is de finance-afdeling verantwoordelijk – maar “Als je duurzaamheid echt goed wilt aanpakken, moet iedereen binnen de organisatie samenwerken. Het moet geen ‘top-down-dingetje’ worden.”

“Een medewerker opperde onlangs dat het misschien nog beter zou zijn om de blikjes op kantoor apart in te zamelen voor een goed doel”

“En HR is het beste toegerust om mensen in beweging te krijgen”, zegt Van Hemert. “Zodat iedereen in de organisatie zich eigenaar gaat voelen van dit onderwerp. Op elke afdeling hebben we daarom mensen die hieraan werken.

Zij kijken hoe we bepaalde processen of onderdelen van ons bedrijf kunnen verduurzamen en wat daarvoor nodig is. Samen met ons centrale team worden vervolgens plannen gemaakt en in gang gezet. In nauw overleg met finance, uiteraard. De CFO is mijn beste vriend op ESG!”

Initiatief op maat

Het besluit om een nieuw, duurzaam gebouw neer te zetten is dan wel centraal genomen, de operationele maatregelen zoals de vergroening van het drukproces worden meestal door betrokken medewerkers zelf in gang gezet.

“Laatst nog. Binnen DPG Media worden blikjes heel netjes gescheiden ingezameld voor recycling. Maar een medewerker opperde onlangs dat het misschien nog beter zou zijn om de blikjes apart in te zamelen voor een goed doel. Een heel goed idee, waar wij als centrale afdeling niet zo snel op zouden zijn gekomen.”

Melanie van Hemert

Van Hemert is als lid van het executive committee van DPG Media Group verantwoordelijk voor People & Sustainability. Ze studeerde fiscaal recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze in 1999 haar master behaalde. Ze volgde aan dezelfde universiteit een postdoctorale opleiding Indirecte Belastingen in 2005-2006.

Na haar afstuderen begon Van Hemert haar carrière als belastingconsulent bij PwC Nederland in 1998. In 2009 maakte ze binnen PwC de overstap naar Human Resources. Ze werd Senior Manager Human Capital Strategy en later HR Director voor PwC Tax & Legal Nederland.

Na een jaar als zelfstandig HR Strategy consultant en interim HR-directeur werd Van Hemert in november 2019 aangesteld als Director Human Resources bij Sanoma Media Nederland. Na de overname van Sanoma werd ze in juli 2020 Directeur HR Nederland en België (sinds mei 2022). Haar huidige functie bekleedt ze sinds oktober 2023.