Mickey Spier, CHRO Securitas Nederland: ‘Ik wil nieuwe personeelstekorten voor zijn’

Toen Mickey Spier twee jaar geleden CHRO van beveiligingsbedrijf Securitas werd, was het personeelstekort enorm. Sinds de coronacrisis is daar verandering in gekomen, maar haar HR-beleid is nog altijd sterk gericht op voorkomen van personeelstekorten. "Mensen binden en boeien, zodat we ze niet meer zo vaak opleiden voor de concurrent."

Het is een bekende paradox: de wereld wordt steeds veiliger, maar het gevoel van onveiligheid daalt nauwelijks. De behoefte aan particuliere beveiligingsdiensten stijgt zelfs sinds jaar en dag – geholpen door de terugtrekkende overheid in de jaren tachtig en negentig, de angst voor terreuraanslagen na de aanslagen van 9/11 aan het begin van dit millennium. En de daaropvolgende periodes van economische groei tot aan de financiële crisis van 2008 en in de jaren daarna, vanaf 2015. Met de aanslagen in Parijs en Brussel als katalysator. 

Met de uitbraak van de coronacrisis stokte de groei van de ene op de andere dag

Waren in 1980 10.000 mensen in de sector werkzaam, inmiddels is dat opgelopen tot rond de 23.000 fte's. In 2019 groeide de omzet van de sector als geheel met 4 procent tot bijna 1,5 miljard euro. Kortom: “De behoefte aan een veilige werk- en leefomgeving bleef stijgen”, aldus Mickey Spier, CHRO van de Nederlandse divisie van het Zweedse beveiligingsbedrijf Securitas. 

Met de uitbraak van de coronacrisis stokte die groei van de ene op de andere dag. Klanten hadden minder behoefte aan beveiligers op kantoor toen thuiswerken massaal werd ingevoerd. Toen het openbaar vervoer in steden als Rotterdam nagenoeg stil kwam te liggen, was er bijvoorbeeld veel minder emplooi voor hospitality-medewerkers van aanbieders als Securitas.

Strengere hygiëneregels 

Aan de andere kant brachten de gewijzigde openingstijden en verlaten kantoren door thuiswerken nieuwe risico’s met zich mee, en daarmee een vervangingsvraag naar beveiligingsdiensten. En er kwam meer vraag naar allerlei vormen van contactloze beveiliging om de social distancing- en strengere hygiëneregels na te leven. 

“Die bieden wij ook, bijvoorbeeld in de vorm van beveiliging door middel van geavanceerde camera's waarmee technologie het mogelijk maakt om op afstand te communiceren, toegang te verlenen en bezoekers op afstand te begeleiden. Een ander voorbeeld, is de digitale ontvangstportal, een effectieve, gastvrije en veilige aanvulling op de reguliere ontvangstprocedure.”

Grote 'reset'

Kortom, de vraag naar beveiligingsoplossingen veranderde en verschoof. De gehele beveiligingsbranche kreeg hiermee te maken. Ook Securitas, met ruim 6.000 vaste en tijdelijke werknemers de grootste aanbieder van Nederland, onderging een 'reset', zoals Spier het noemt. 

Het bedrijf reageerde op de crisis door mensen vervangend werk te bieden, veelal door ze te herplaatsen bij klanten waar opeens extra behoefte aan beveiliging was ontstaan. Daarnaast heeft een groot aantal van de flexmedewerkers, dat normaliter rond de 18 tot 20% van het totale personeelsbestand uitmaakt, het veld moeten ruimen. Al met al is het bedrijf het afgelopen jaar goed doorgekomen, zegt Spier. Dat wil zeggen zonder gedwongen ontslagen.

Kennelijk waren we niet goed in staat mensen te binden en te boeien

De coronacrisis vormt een tijdelijke breuk met de langetermijnontwikkeling van groei in omzet en in aantal medewerkers. Die trend zal zich hervatten als de crisis eenmaal voorbij is, verwacht Spier. Dat zou tegelijkertijd een terugkeer betekenen naar het aanhoudende tekort aan personeel waarmee Securitas tot maart vorig kampte, zoals alle bedrijven in de sector. 

Sinds 2018 kampt de beveiligingsbranche met een krappe arbeidsmarkt. Volgens een 'Factsheet beveiligingsberoepen' van het UWV kampen normaliter zeker de helft van de beveiligingsbedrijven met grote problemen om mensen te vinden. Ook Securitas had er last van. Toen Spier twee jaar geleden CHRO werd, wierf het bedrijf jaarlijks rond de 2.000 mensen. 

Maar een groot gedeelte daarvan was binnen een jaar weer vertrokken. “Kennelijk waren we niet goed in staat mensen te binden en te boeien”, constateert ze. “Wij namen mensen aan, leidden ze vaak op, en nadat we ze hadden 'geknipt en geschoren' vertrokken ze naar directe concurrenten of naar de politie of defensie, die uit dezelfde vijver vissen als wij.”

Aantrekkelijker 'employee journey'

De 'employee journey' aantrekkelijker maken, was haar conclusie. Daar is het HR-beleid sinds de komst van Spier ook steeds op gericht geweest. En nog altijd: “We hebben deze lijn tijdens de coronacrisis consequent doorgezet.” 

Deels is het beleid erop gericht om het imago van beveiliging op de arbeidsmarkt aan te scherpen en Securitas beter te  positioneren, en aan 'de voorkant' duidelijk te maken waar Securitas voor staat, wat voor werk het bedrijf biedt en hoe werknemers zich er verder kunnen ontwikkelen.

Het mooie van Securitas is dat wij een zeer veelzijdige organisatie zijn

De werknemer die eenmaal is aangenomen, wordt zeker de eerste honderd dagen intensief begeleid. “Ook daarna onderhouden we nauw contact met onze werknemers. De toegangsdrempels zijn laag. Zo hebben we het zakelijke netwerk Facebook Workplace, voor onder andere informatie- en inspiratiesessies, vlogs en gesprekken waar alle collega's aan kunnen deelnemen en suggesties inbrengen. 

“Natuurlijk worden hier ook foto’s, ervaringen, visies en grappen met elkaar gedeeld. Zodat ze inzien dat we samen het bedrijf maken, en zich ook sterker verbonden gaan voelen met Securitas.” 

Allerlei typen beveiligers

Daarnaast wordt nadrukkelijk gekeken hoe een werknemer zich binnen het bedrijf kan doorgroeien. “We hoeven niet per se gediplomeerde beveiligers aan te trekken – een voordeel, gezien het geringe aanbod aan gekwalificeerd personeel. Securitas is een leer-werkbedrijf en leidt allerlei typen beveiligers op. Instromen op MBO-niveau is dan geen probleem.” 

Behalve door allerlei cursussen en opleidingen te volgen, kunnen werknemers bij Securitas ook door 'job rotation' veel leren: “We zijn op zoveel terreinen van beveiliging actief, dat het spectrum aan ontwikkelingsmogelijkheden enorm breed is. Ook voor wie begint als beveiliger van een gebouw of ander object: je kunt de meldkamer bemannen, je kunt mobiele surveillant worden, je kunt de hospitalitykant op of je kunt de techniek induiken. 

Mensen waren echt trots dat ze wat konden betekenen tijdens de coronacrisis

“Het vak is enorm veelzijdig en blijft zich ook vernieuwen. Als beveiliger heb je de keuze om hierin mee te gaan of niet. Een aantal beveiligers vindt het bijvoorbeeld heel interessant om mee te denken hoe techniek, data en mens steeds slimmer kunnen worden ingezet. Zo zijn camera's in opkomst die allerlei data voortbrengen die beveiligers kunnen analyseren en op basis waarvan je de voorspellingen kunt doen over mogelijke incidenten. 

“Bijvoorbeeld als blijkt dat een auto die wel erg vaak voor een gebouw stopt wellicht een inbraak aankondigt. Om dat uit de data te destilleren, heb je wel andere type mensen nodig dan de traditionele beveiliger die de slagboom bewaakt en bedient. De moderne beveiliger is sensitief en proactief, hij pakt signalen op en zal daar naar bevind van zaken op acteren. 

“Het mooie van Securitas is dat wij een zeer veelzijdige organisatie zijn, die op allerlei fronten actief is en allerlei soorten klanten heeft. En dus ook mensen met allerlei uiteenlopende vaardigheden zoekt. De kunst is alleen om de juiste mensen op de juiste plaatsen te krijgen.”

Trots

Al met al verwacht Securitas met het nieuwe HR-beleid meer geschikte kandidaten te werven en het werk nog aantrekkelijker te maken, waardoor mensen eerder voor Securitas zullen kiezen als werkgever en vervolgens ook langer zullen aanblijven en gemotiveerd hun werk blijven verrichten. 

Mensen hechten nu veel waarde aan baanzekerheid

“Over een jaar of anderhalf zal blijken of deze verwachting is uitgekomen”, zegt Spier. Nu is dat nog te vroeg. Inmiddels is het verloop onder het personeel jaar weliswaar gedaald tot een schamele 15 procent, maar dat ligt misschien eerder aan de coronacrisis dan aan het HR-beleid. “Mensen hechten nu veel waarde aan baanzekerheid. En die kan Securitas gelukkig bieden. Ook wat dat betreft zijn wij een erg 'veilig bedrijf'.” 

Tegelijkertijd constateert ze dat het met de beoogde motivatie wel goed zat in de afgelopen maanden. “Tijdens de coronacrisis greep iedereen het werk met beide handen aan, ook al betekende dat vaak een langere reistijd of een heel andere dagindeling. Mensen waren echt trots dat ze wat konden betekenen tijdens de coronacrisis. 

Onderschat

“Terecht: ook beveiligers zijn aangemerkt als vitale beroepsgroep, en ze hebben  er sterk aan bijgedragen dat de schade aan de Nederlandse economie tijdens de coronacrisis beperkt is gebleven. Dat wordt nog wel eens onderschat.”