Discussie en ideeënstrijd: ook in organisaties een krachtige motor voor groei en vernieuwing

Wat hebben John Lennon en Paul McCartney, de gebroeders Wright en de oprichters van Google met elkaar gemeen? Ze laten zien dat onenigheid niet het einde is, maar het begin van iets groots. Botsende ideeën brengen innovatie tot leven, zeker op de werkvloer.

Een van de meest legendarische samenwerkingen in de popmuziek is die tussen John Lennon en Paul McCartney van The Beatles. Samen waren zij verantwoordelijk voor het schrijven van talloze iconische nummers en het creëren van albums die tot op de dag van vandaag als meesterwerken worden beschouwd.

Door tegenstrijdige ideeën ontstaat ruimte voor verrassende en onverwachte inzichten die anders niet boven water zouden komen

Toch ging dit creatieve proces vaak niet zonder de nodige uitdagingen en botsingen, want Lennon en McCartney hadden ieder hun eigen, sterk uiteenlopende benadering van muziek. Daar waar Lennon de voorkeur gaf aan een experimentele en avant-garde stijl, neigde McCartney meer naar een melodieuze, traditionele pop- en rockstijl.

Maar in plaats van ongemakkelijke discussies uit de weg te gaan en een compromis te sluiten door een van de twee richtingen te kiezen, slaagden Lennon en McCartney erin om hun unieke stijlen samen te brengen. Het resultaat was een creatieve chemie die iets werkelijk magisch voortbracht. In klassieke liedjes als ‘We Can Work It Out’ en ‘A Day in the Life’ is die synergie goed te horen. 

Verrassingen 

Onenigheid kan een krachtige motor zijn voor vernieuwing en vooruitgang. Door tegenstrijdige ideeën ontstaat ruimte voor verrassende en onverwachte inzichten die anders niet boven water zouden komen. Het uitdiepen van tegenstellingen dwingt mensen namelijk om creatief te denken en tot totaal nieuwe oplossingen te komen. Juist de spanning tussen verschillende standpunten leidt vaak tot baanbrekende innovaties. Waar meningen botsen, ontstaat vaak de inspiratie voor verandering en groei. 

Dat laat het voorbeeld van Lennon en McCartney zien, en er zijn nog veel meer voorbeelden. De gebroeders Wright staan bekend om hun pittige discussies, maar zonder dat geruzie hadden ze waarschijnlijk nooit het allereerste vliegtuig kunnen bouwen. En ook Google was waarschijnlijk niet zo succesvol geweest als medeoprichter Larry Page en CEO Eric Schmidt in de beginjaren niet regelmatig een robbertje hadden gevochten over de koers van het bedrijf en de snelheid waarmee het zou moeten groeien.  

Ik ben het niet met je eens

Toch sluiten we ons maar al te graag af voor een andere mening of zienswijze, meestal om een conflict uit de weg te gaan. Maar ook al kan onenigheid soms ingewikkeld zijn, het hoort juist bij een gezonde relatie.   

De uitspraak ‘Ik ben het niet met je eens’ wordt tegenwoordig steeds vaker gezien als onvriendelijk, boos of zelfs onbeschoft gedrag. In discussies staan we niet meer open voor wat de ander zegt en proberen we ons eigen gelijk te halen, terwijl de uitkomst van een goede discussie niet is: ‘Ik heb gelijk’, maar ‘Jij hebt me aan het denken gezet’. 

Omgaan met ongemak

Ongemak is geen vijand, maar een leermeester die ons helpt om te groeien en sterker te worden. Juist door oncomfortabele situaties aan te gaan in plaats van ervan weg te lopen, ontdekken we nieuwe mogelijkheden en verruimen we onze horizon. Hoe vaker je dat ongemak opzoekt, des te makkelijker het wordt. 

Vlucht dus niet weg voor een andere mening of een radicaal idee, maar omarm het en zie het als de weg naar verandering en vooruitgang. 

Lees hier de complete nieuwe editie van CHRO Magazine