PepsiCo Benelux: alles voor de ‘candidate experience’

PepsiCo is de afgelopen 10 jaar aaneensluitend gecertificeerd als Top Employer.

Een deel van het succes van het bedrijf is te danken aan de voortdurende inspanningen om de HR-processen te verbeteren met de inzagen uit de benchmark vanuit Top Employers Institute. De reis begint al voor de eerste kennismaking. De 'candidate experience' moet optimaal zijn.

Hoge verwachtingen 

Iedereen kent de merken van PepsiCo. PepsiCo is het levensmiddelenbedrijf dat verantwoordelijk is van producten van Doritos tot Pepsi-Cola. “Die grote naamsbekendheid betekent dat iemand die bij ons solliciteert meestal ook hele hoge verwachtingen heeft.”

Dat zegt Hanneke van Aert, HR-directeur PepsiCo in de Benelux. Uiteraard lopen de precieze verwachtingen uiteen, maar iedereen denkt bij PepsiCo toch aan een op en top professionele organisatie. 

En dan streeft PepsiCo er ook nog eens naar een werkgever te zijn waar het een 'uitdaging' voor is om voor te werken. Een diffuus begrip, en iedereen zal er een andere invulling aan geven. “Een uitdaging voor een financiële professional is een andere dan voor iemand die operationeel werk verricht in een fabriek.” 

Nieuwe Doritos-lijn

In de employer branding wordt richting de verschillende doelgroepen bovendien ook heel anders gecommuniceerd over wat er zo uitdagend is aan het werken bij PepsiCo. Een mooi voorbeeld is de wervingscampagne gericht op medewerkers voor de nieuwe Doritos-lijn in de grote snackfabriek in België. 

De uiteindelijk 70 extra mensen die er zullen komen te werken, worden geworven via allerlei 'challenges': in de koude zee springen bijvoorbeeld, op de ski's naar de tandarts gaan of met een ballon in je hand een taxi nemen. Helemaal passend bij Doritos, die in deze fabriek in Veurne gemaakt worden.

Verwachtingen overtreffen

Deze hoge verwachtingen moeten uiteraard worden waargemaakt of zelfs overtroffen worden wanneer iemand komt solliciteren. Het bedrijf mag dan aan de buitenkant professioneel en uitdagend lijken, dat beeld moet ook geworteld zijn in de werkelijkheid, stelt Iris Koning, Talent Acquisition Lead Benelux.

“Als je de verwachtingen van een sollicitant niet waarmaakt of overtreft, dan is dat heel slecht voor je reputatie. Voor veel mensen is het de eerste keer dat ze werkelijk contact met ons hebben. De indruk die ze dan krijgen is van groot belang. 

Eerste contact ervaren 

Tenslotte leven we in een maatschappij die door de digitalisering enorm transparant is geworden. Mensen kunnen iedereen die ze maar willen makkelijk laten weten hoe ze het eerste contact met ons hebben ervaren. Wij hopen dat iedereen een goede ervaring heeft, en dat mensen als een soort ambassadeur voor ons bedrijf zullen optreden. Of ze nu in dienst treden of niet: wij willen dat de candidate experience zo positief mogelijk is. 

Die positieve candidate experience probeert PepsiCo op allerlei manieren te stimuleren. Daarbij vallen twee zaken vallen op. In de eerste plaats dat de sollicitatieprocedure vaak zo wordt ingericht dat de kandidaat zo goed mogelijk tot zijn recht komt. Uiteraard zijn er vaste procedures en kunnen allerlei standaard-tests deel uitmaken het proces, maar daartoe blijft het niet beperkt. 

Business-case voorleggen 

“Zo kijken we niet alleen naar iemands ervaring als we een leidinggevende zoeken, maar kijken we ook naar zijn talent”,  zegt Van Aert. “Bijvoorbeeld door zo iemand een business-case voor te leggen die hij diezelfde dag nog moet uitwerken en presenteren aan een groep.” 

In de tweede plaats blijkt PepsiCo in de afgelopen 10 jaar dat ze als Top Employer gecertificeerd zijn keer op keer in staat om de HR-processen te verbeteren. “We meten bijvoorbeeld bij elk sollicitatiegesprek hoe het is gegaan”, zegt Koning. 

“We vragen zowel de kandidaat als degene die intern verantwoordelijk was voor de sollicitatieprocedure naar hun ervaringen. Waarbij we ook kijken naar procedurele zaken – hebben we bijvoorbeeld snel genoeg gereageerd op vragen, en was voor de kandidaat alles duidelijk?” 

Per chatbot gevolgd 

Voor veel functies kunnen mensen vanuit thuis via de camera een assessment afleggen. Sommige sollicitaties kunnen zelfs deels per chatbot worden opgevolgd. 

Kortom: de sollicitatieprocedure is in hoge mate zowel persoonlijk als innovatief. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de HR-processen voortdurend verbeteren. Neem de werving voor de Doritos-lijn. 

Ondenkbaar 

Koning en Van Aert:  “Het interview proces van sollicitatie naar aanbod is acht dagen. Soms lukt het zelfs binnen 3 dagen. Vroeger was zoiets ondenkbaar geweest, en zouden er weken overheen zijn gegaan. Maar het lukt. Wij dagen kandidaten uit, maar ook onszelf.”

Word een Top Employer
Laat de wereld zien dat je beschikt over een vooruitstrevend HR beleid en geniet van de voordelen als Top Employer. Een Top Employer zijn helpt je namelijk talent te vinden en te binden. Ook kom je in contact met andere Top Employers en helpt het je praktijken te benchmarken. Is jouw organisatie klaar om te groeien als employer of choice? Lees verder…