Personeel blijft langer met een digitaal platform
Door Richard Reijers, Business Development Manager Benify
Voorafgaand heb ik mijn werkzame leven vooral HR-processen geautomatiseerd die gericht zijn op vastlegging van de basale HR- en Payrollprocessen en op Talentontwikkeling. Nog steeds componenten van HR die zeker aandacht behoeven en toegevoegde waarde leveren voor organisatie en medewerkers.
“Al met al is communicatie met je huidige- en toekomstige medewerker de sleutel om je medewerkers ingelicht en daarmee betrokken te houden”
Maar hoe een medewerker nu daadwerkelijk inzicht en invloed heeft op wat hij verdient – inclusief alle benefits – , is vaak een onderbelicht aspect. Eigenlijk weten medewerkers maar zeer beperkt wat hun totale verdiensten zijn en zijn nog slechter op de hoogte van mogelijke keuzes die ze kunnen maken om verdiensten anders te verdelen.
Het bijzondere daarbij is dat dit wel een belangrijk onderdeel is bij het vergelijk met een nieuwe potentiële werkgever. Werkgevers laten het toe dat hun eigen medewerkers Appels met Peren vergelijken. Je kunt als werkgever niet van je medewerkers verlangen dat ze een reëel vergelijk maken als ze nu al niet weten wat ze hebben. Zo lijkt het gras altijd groener bij de buurman!
Al met al is communicatie met je huidige- en toekomstige medewerker de sleutel om je medewerkers ingelicht en daarmee betrokken te houden.
Rampzalig
Heel Nederland voelt de pijn: er is een serieus personeelstekort. Stakingen, lange rijen en wachttijden zijn natuurlijk enorm vervelend voor consumenten, maar werkgevers weten dat zo’n tekort ook echt rampzalig kan uitpakken voor hun bedrijf. De oplossing is eenvoudig, toch?
Op school leerden we dat schaarsheid de prijzen opdrijft – en dus betalen veel bazen beter. Maar hoever ga je daarin? En werkt dat ook echt in de praktijk? Of zijn er misschien andere manieren om werknemers aan je te binden? Hoe zit het bijvoorbeeld met werknemersbetrokkenheid?
Met een optimale digitale employee journey vergroot je de betrokkenheid van je medewerkers – en blijven ze dus langer
Natuurlijk, je kunt het voorbeeld van steenrijke voetbalclubs volgen en als wanhopig werkgever met geld smijten om talent binnen te halen … maar zal je het ook binnenhouden? Je kunt je afvragen hoe trouw jullie nieuwe sterspeler zal zijn op het moment dat zich een werkgever met nog ruimere zakken aandient.
En trouw, dat is hier het sleutelwoord. We weten namelijk allang dat geld niet de belangrijkste drijfveer is om bij een werkgever te blijven, en al helemaal niet voor Nederlandse werknemers. Sterker nog, prestaties gaan ook lang niet altijd omhoog met een hogere beloning.
Goed beschouwd is dat best prettig nieuws. Met deze kennis in het achterhoofd, kunnen we namelijk op zoek gaan naar andere factoren die ervoor zorgen dat je medewerkers bij je blijven. En dan kom je al snel uit bij hun betrokkenheid. Een betrokken werknemer voelt zich verbonden met de werkgever, en zal die daarom niet snel verlaten. Als werkgever kun je die verbinding, die betrokkenheid, versterken met een optimale digitale employee journey.
De juiste ondersteuning op het juiste moment
Waarschijnlijk was je al bekend met de customer journey, maar wist je dat je medewerkers ook een hele reis doormaken? Vanaf het moment dat je werkgeversmerk bij hen op het oogvlies verschijnt tot na het laatste afscheid, doorlopen ze een heel traject: de employee journey. Tijdens deze reis is het belangrijk dat je werknemers genieten van een optimale ervaring.
Een digitaal platform (bijvoorbeeld dat van Benify) helpt bij het bieden van relevante communicatie, aandacht en ondersteuning op de juiste momenten – en doet dat consistent, bij elke nieuwe collega.
Let op: je werknemer leert jou eerder kennen, dan andersom. Brand building is een continu proces, en employee brand building begint op het moment dat een vacature wordt uitgezet. Om dat positieve werknemersmerk neer te zetten, is het belangrijk om kandidaten tijdens die pre-boardingfase tijdig van de juiste informatie te voorzien.
“En waarom laat je ze niet alvast rondkijken op je digitale platform?”
En waarom laat je ze niet alvast rondkijken op je digitale platform? Dan kunnen ze meteen een keuze maken voor een nieuwe telefoon of laptop – zo hebben ze nog iets om naar uit te kijken! Tegelijk zorgt je organisatie er achter de schermen voor dat alle processen vlot verlopen, om zo alleen maar positieve eerste indrukken te maken.
Ook als het contract is getekend – dus tijdens de echte onboarding – is je digitale platform van onschatbare waarde. Hier vindt je nieuwe medewerker video’s, tutorials, e-learnings en nog veel meer om je organisatie tot in de puntjes te leren kennen – op een moment en in een tempo dat past bij het individu.
Je zorgt er tegelijkertijd natuurlijk wel voor dat de rekruut goed kennismaakt met de nieuwe collega’s. Digitaal bied je optimale ondersteuning, terwijl je ook in de fysieke wereld ervoor zorgt dat het welkom in je organisatie aanvoelt als een warm bad.
Afscheid … of tot ziens?
Afscheid nemen is ook onderdeel van het professionele leven. Met een digitaal platform kan iedereen een positief gevoel eraan overhouden. Gebruik bijvoorbeeld een exitformulier of –enquête en zorg dat ook dit proces volledig is en vlot verloopt.
Alles draait dus om het consistent creëren van een positief werkgeversmerk, zodat je personeel je langer trouw blijft. Maar je wilt ook dat je oud-medewerker nog jaren na vertrek een goed gevoel en een positief beeld heeft wanneer die terugkijkt op de ervaring bij jouw bedrijf.
Reboarding
Als je daarin slaagt, wordt je nog jarenlang beloond met positieve mond-op-mondreclame. En een deel van je oud-medewerkers zal meer doen dan alleen terugkijken – tegenwoordig zien we ook steeds meer werknemers terugkomen. Dat komt goed uit, want reboarding verloopt ook veel soepeler met een digitaal platform.
Meer weten over hoe je als werkgever voor elke kandidaat consistent een complete en bevredigende employee journey kunt verzorgen? Lees hier meer over hoe je de betrokkenheid en trouw van je werknemers versterkt met Benify.