Rosanne Houdijk, Director People HelloFresh: “Een open gesprek is de basis van ons werk”

Rosanne Houdijk, Director People HelloFresh:
Een continu gesprek met haar medewerkers over welzijn en behoeftes, dat is prioriteit voor HelloFresh. Het gesprek vormt de basis van de activiteiten van HR. En met een vijfde plek op de ranglijst van Best Workplaces Nederland 2022 blijkt dat een gedegen aanpak.

Door: Lisanne van Marrewijk  Beeld: HelloFresh

HelloFresh is de grootste leverancier van maaltijdboxen ter wereld. Met haar ruim 20.000 medewerkers wereldwijd is ze sinds 2020 in de Benelux Great Place To Work™ gecertificeerd (Great Place To Work® Institute). Een plek waar men zichzelf kan zijn, je je veilig voelt en je op anderen kunt bouwen, vindt ruim 90 procent van de medewerkers.

Waar die positieve cijfers vandaan komen? “Doordat we welbevinden, werk-privébalans en productiviteit openlijk bespreekbaar maken”, meent Rosanne Houdijk, Director People Benelux bij HelloFresh. Sinds vorig jaar heeft de organisatie een steeds actievere rol aangenomen in het voeren van het gesprek over mentaal en fysiek welzijn. “Door regelmatig uit te vragen hoe men zich voelt, willen we inspelen op de onderwerpen die relevant zijn op dat moment. Onze engagement surveys, de inzichten van OpenUp en het persoonlijk contact helpen hierbij.”

“Medewerkers moeten de cultuur echt voelen voordat ze ernaar handelen”

Alleen door er regelmatig over te praten en het onderwerp te belichten op verschillende manieren, geef je medewerkers het vertrouwen en geloof dat hun welzijn belangrijk is voor ons. “Welzijn staat standaard op onze agenda en is verweven in alles wat we doen. We nemen het altijd mee in de nieuwsbrief, inspiratiesessies en trainingen, maar ook in onboarding- en exitgesprekken. Zo normaliseren we het gesprek en houden we het op een informele manier op gang.” Bij HelloFresh heerst een open cultuur waar iedereen zichzelf kan zijn, veel bespreekbaar wordt gemaakt en proactief wordt gecommuniceerd.

Niet op een dwingende manier

“Maar dat doen we op een niet-dwingende manier”, onderstreept Marjolein Boukens, Employee Experience Manager bij HelloFresh. “We willen een zaadje planten bij onze medewerkers. Want je kunt het onderwerp als werkgever promoten, maar uiteindelijk is welzijn voor iedere medewerker anders en is het aan de medewerker zelf om ermee aan de slag te gaan. “Het is een wisselwerking.”

Dat betekent dat er ruimte overblijft voor een eigen invulling van wat dat welbevinden inhoudt. Boukens: “Als jij wilt doorwerken tot acht uur ‘s avonds, kun je dat doen. Zolang de balans maar goed is. En dat is per persoon verschillend.”

“We willen medewerkers de flexibiliteit bieden die voor die persoon werkt”

Daarom is het belangrijk dat medewerkers weten dat ze op zijn manier kunnen werken. “We maken bespreekbaar dat het niet van je wordt verwacht om ‘s avonds te werken, maar als jij ‘s ochtends naar de school van je kinderen moet en daardoor later start en langer door wilt werken, moet dat kunnen.”

Fouten durven maken

Tegelijkertijd kun je als HR ook niet ieders uitdaging wegnemen, met name in een organisatie waar veel jonge mensen werken die aan het begin van hun carrière staan. Boukens: “Als werkgever moet je medewerkers de ruimte bieden om hun eigen grenzen te ontdekken. Vooral jonge mensen die net hun studie hebben afgerond of pas een paar jaar werken, moeten dit nog leren.”

Die ontdekkingstocht draait om fouten maken om van te leren. “Het is aan ons om medewerkers hun eigen grenzen te laten opzoeken en tegelijkertijd de juiste begeleiding te bieden tijdens die ontdekkingstocht.” De filosofie die HelloFresh aanhoudt, is dan ook gebaseerd op uitdagingen zien, erkennen en meedenken over een passende oplossing die werkt voor de medewerker.

“Communicatie en transparantie is van belang, dat is ook een vorm van waardering”

En met alles wat er in de wereld gaande is, is die ontdekkingstocht nu onder meer mensen gaande. Oorlog, energiecrisis, een mogelijke recessie, het heeft allemaal effect op mentaal welzijn en het maakt mensen onzeker over de toekomst. Houdijk: “Ook dan is het belangrijk dat je die onderwerpen, hoe kwetsbaar ze ook zijn, op tafel legt, waar nodig begeleiding biedt en zeker ook duidelijkheid geeft waar je dat kan.”

Laagdrempelig platform

Tijdens het hele proces is het welzijnsplatform OpenUp voor HelloFresh een uitkomst. “Het helpt ons om medewerkers te stimuleren hun uitdagingen in een voorstadium al te tackelen”, meent Houdijk. “Medewerkers weten waar ze naartoe kunnen als er iets speelt en door de laagdrempeligheid van het platform maken collega’s er ook graag gebruik van”. Via OpenUp kunnen medewerkers aan de slag met hun mentaal welzijn, onder andere door individuele- en groepssessies met een erkend psycholoog, zelfhulpprogramma’s en masterclasses.

“Een groot deel van je tijd ben je met je werk bezig dus dat moet gewoon goed voelen”

Die laagdrempeligheid is cruciaal om het mentaal welzijn intern te standaardiseren. OpenUp speelt daar een grote rol in. “Iedereen bij HelloFresh kent OpenUp en dat zij de mogelijkheid bieden om online met een psycholoog te praten, of je nu iets groots of kleins wilt bespreken. Hoewel het platform anoniem en privé is voor een medewerker is het gebruik van OpenUp geen geheim onder de medewerkers. Ze bespreken dit ook onderling”, vertelt Boukens.

Ook als mensen vanwege privéomstandigheden niet goed in hun vel zitten, is OpenUp een waardevolle steun. “Medewerkers kunnen altijd bij OpenUp terecht om te ventileren en mogen zoveel gesprekken voeren als ze willen met een psycholoog die bij hen past. Dat geeft ze handvatten en nieuwe energie die ze goed kunnen gebruiken totdat ze bij de verzekerde zorg terecht kunnen.”

Lerende organisatie

Daarnaast is OpenUp een inspiratiebron voor HR zelf. “OpenUp voorziet HelloFresh van overkoepelende thema’s die spelen onder medewerkers. Daar kunnen wij, gelinkt aan de resultaten van onze engagement surveys op het gebied van gezondheid en balans, weer op inspelen”, verklaart Houdijk. Zo ontstaat er een waardevolle wisselwerking. Onderwerpen waar veel medewerkers met OpenUp aan werken, zijn onder andere werkprestaties, zingeving, slaap, stress en zelfvertrouwen.

Boukens: “Daarnaast zet OpenUp ons aan het denken over actuele thema’s. Onlangs zorgde een masterclass over focus ervoor dat we nu aan het nadenken zijn over de kantoortuin waarin we werken. Is dat wel de beste en meest productieve manier van werken? Wat vinden onze medewerkers? En hoe kunnen we dat eventueel anders aanpakken als dat nodig is?”

“De wereld verandert, dus wij moeten mee veranderen”

HelloFresh vindt het dan ook belangrijk om te blijven leren. Dat is een continu proces, menen beide vrouwen. “Een van onze kernwaarden is ‘learning never stops’. We hebben liever dat je leert van een fout dan dat je een kans aan je voorbij laat gaan”, aldus Houdijk. Ook leren ze van teams onderling: “We delen regelmatig onze best practices met elkaar en nodigen collega’s van andere teams uit om te vertellen hoe zij situaties aanpakken.”

Toekomstbestendige cultuur

Ook in de toekomst ziet Houdijk dit leerproces, openheid en vertrouwen als de belangrijkste factoren voor een gezonde organisatie. “Ik zie over het algemeen dat er steeds meer wordt gestuurd op output en vertrouwen in medewerkers. Ik denk dat die trend zich gaat doorzetten.”

In plaats van trends overnemen, onderzoekt HelloFresh waar de interne behoefte ligt op dat vlak. “We werken op basis van de wensen die we meekrijgen vanuit de organisatie, wat willen onze medewerkers? Dat is waar we onze aanpak op baseren.”

“We zien een trend en stellen de vraag: wat verlangen onze mensen op dat vlak?”

Haar tip naar een toekomstbestendige en gezonde cultuur? “Praat met en luister naar je mensen. Stel vragen, wees nieuwsgierig en doe geen aannames. Een open gesprek vormt het fundament van ons werk als HR.”

HelloFresh is de grootste leverancier van maaltijdboxen ter wereld. Met ruim 20.000 medewerkers en 7,1 miljoen actieve klanten, verspreid over 17 landen, verandert de organisatie de manier waarop we eten en consumeren. Wekelijks voorziet HelloFresh haar klanten van verse maaltijden om lekkerder, beter en gevarieerder te eten.

 

OpenUp heeft als missie om mentaal welzijn toegankelijk te maken voor iedereen. Het 360º welzijnsplatform voorziet organisaties van begeleiding en inspiratie op het gebied van mentaal welbevinden. Via video, telefoon en chat kunnen medewerkers in gesprek met een erkend psycholoog. Zo helpt OpenUp inmiddels 850+ organisaties en 300.000 medewerkers door heel Europa om zich goed te voelen, veerkrachtig te zijn en beter te presteren.

 

Rosanne Houdijk werkt sinds oktober 2019 als Head of People Benelux bij HelloFresh en is sinds januari 2022 Director People Benelux. Haar carrière in HR begon twintig jaar geleden. Ze deed o.a. ervaring op als HR Manager en later HR Director Benelux bij Allianz Partners. Houdijk studeerde Hospitality Management aan de Hoge Hotelschool in Leeuwarden.

 

Marjolein Boukens werkt al ruim 8,5 jaar bij HelloFresh. Ze begon op de klantenservice en is met de organisatie meegegroeid. Nu vervult ze al bijna twee jaar de rol van Employee Experience Manager. Sinds juni 2022 is ze gecertificeerd vertrouwenspersoon bij HelloFresh. Boukens studeerde Fashion & Branding aan het Amsterdam Fashion Institute.

We moeten stoppen met het jaarlijkse ritueel van functionerings- en beoordelingsgesprekken. De HR-cyclus is een papieren tijger! Maar wat komt ervoor in de plaats? In deze masterclass leer je alles over het nieuwe beoordelen.