Skill-based leren voor elke organisatie een must: AI geeft HR hierop optimale impact

Door technologische innovaties, vergrijzing en snel veranderende omgevingen is de skill-gap groter dan ooit. Met de nieuwe generatie leerplatforms, gebaseerd op AI, vertaal je als HR- of L&D-manager de organisatiestrategie optimaal naar opleidingsbeleid.

Als HR- en L&D-manager sta je voor een omvangrijke uitdaging: zorgen dat iedereen binnen de organisatie beschikt over de juiste vaardigheden en verplichte kwalificaties om hun werk goed uit te kunnen voeren. Geen eenvoudige opgave tijdens de grootste skillgap-crisis ooit.

“Door AI wordt skills-based leren voor alle type organisaties bereikbaar en realiseer je significante impact op schaal”

Door de technologische vooruitgang, globalisering, vergrijzing en het onderwijssysteem dat niet bij kan blijven met de veranderende behoeften van de arbeidsmarkt is er sprake van een groeiende discrepantie tussen de skills die werkgevers nodig hebben en de skills waarover medewerkers beschikken.

Het aanpakken van de skillgap-crisis vereist een gecoördineerde inspanning van beleidsmakers, onderwijsinstellingen en bedrijven om ervoor te zorgen dat werknemers toegang hebben tot relevante training en bijscholing, en dat onderwijssystemen beter aansluiten op de behoeften van de arbeidsmarkt, stelt Prof. Dr. Nick van Dam, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit op het gebied van Strategie, Organisatie & Leiderschap.

Hierbij spelen HR- en L&D-managers een cruciale rol: “Het is fantastisch om te zien dat steeds meer organisaties mensen in die functies aannemen die beschikken over een combinatie van bedrijfskennis, diepe en up-to-date vaktechnische kennis en leiderschapsvaardigheden. Het is nog meer een échte professie geworden: een vakgebied dat wordt gevoed door onderzoek en best practices vanuit verschillende disciplines.”

Aanzienlijk productiviteitsverlies

Uit onderzoek van PwC blijkt dat 75% van de CEO’s de skillgap-crisis als grootste beperking van organisatiegroei ziet. “Als een groot deel van je personeel niet beschikt over de juiste skills om hun functie goed uit te kunnen oefenen, leidt dit tot aanzienlijk productiviteitsverlies en ernstige kwaliteitsproblemen.”

“Dit resulteert ook in verminderd innovatievermogen en een hoger personeelsverloop. Daarnaast neemt de stress toe en neemt het werkgeluk af. Kortom: de skillgap-crisis te lijf gaan is een must voor HR- en L&D-managers”, stelt Homam Karimi, CEO van Studytube.

Wel nieuw is, dat deze aanpak door de mogelijkheden die AI biedt nu voor alle type organisaties bereikbaar wordt, met veel minder handwerk en lagere kosten

Volgens Karimi is skill-based leren het antwoord op het dichten van de kloof. “Skill-based leren is niet nieuw. Grote multinationals, met doorgaans grote L&D-budgetten, doen dit al jaren. Maar wel nieuw is, dat deze aanpak door de mogelijkheden die AI biedt nu voor alle type organisaties bereikbaar wordt, met veel minder handmatig werk en tegen een aantrekkelijke prijs. Zo realiseer je impact op schaal.”

Nadelen van traditionele L&D-aanpak

Veel organisaties hebben nu nog vaak een soort ‘Netflix van het leren’ geïmplementeerd – een gigantisch groot leeraanbod met de intentie voor self-directed learning – waarbij er hooguit lichte personalisatie mogelijk is.

Ook Studytube maakte zich hier in het verleden schuldig aan, erkent Karimi. Maar inmiddels is gebleken dat medewerkers zo het overzicht verliezen en het leeraanbod nog altijd te generiek is, waardoor de interesse in trainingen snel daalt en de skill-gaps intact blijven.

Tijd voor een koerswijziging dus. HR- en L&D-managers zullen meer richting moeten gaan geven aan wat medewerkers leren, om zo stap-voor-stap de vaardighedenkloof te dichten. Hierbij wordt er gekeken naar functiespecifieke skills, kwalificaties op basis van beleid en wet- en regelgeving en strategische organisatie-skills.

Waar je als organisatie dezelfde skills wenst van medewerkers met dezelfde rol, hebben individuen allen een eigen niveau en daarmee unieke skill-gaps

Karimi: “Waar je als organisatie dezelfde skills wenst van medewerkers met dezelfde rol, hebben individuen allen een eigen niveau en daarmee unieke skill-gaps, afhankelijk van achtergrond, talent en ervaring. Met behulp van AI identificeer je de snel en eenvoudig de benodigde skills binnen je organisatie, breng je je skill-gaps in kaart, genereer je automatisch een persoonlijk leeraanbod en vergroot je de impact van het leren.”

Bij de traditionele aanpak gebeurde dit veelal handmatig, waardoor het een tijdrovend en extreem kostbaar proces was, dat bovendien snel verouderde. Bij de nieuwe, AI-gedreven aanpak – die bij Studytube ‘Skill Navigator’ heet – wordt een skill-matrix samengesteld, die eenvoudig te updaten is.

“Wij generen een skill-map per functie: een lijst met relevante skills per rol, met een vereist niveau, met onze AI-engine. Uiteraard kunnen organisaties ook hun eigen skill-matrix gebruiken, door het platform te koppelen met relevante HR- en performance managementsystemen”, aldus Karimi.

360° feedback op skills

Stap 2 is het identificeren van skill-gaps. Als de basis staat, wordt gekeken naar het individu. Door middel van zelfevaluatie, manager-evaluatie en andere 360° feedback wordt het huidige skill-level bepaald en worden skill-gaps inzichtelijk: wat is het huidige niveau en wat wordt van je verwacht? Hierbij kunnen focus-skills worden aangewezen, waarmee medewerkers eerst aan de slag moeten.

“Essentieel voor het succes van skill-based leren is het hebben van een breed leeraanbod”

Stap drie is het personaliseren van het leeraanbod. “Vroeger gebeurde dit handmatig, waarbij er geen rekening werd gehouden met de behoeften van een individu. Die tijd is voorbij. De Skill Navigator stelt automatisch een persoonlijk leeraanbod samen op basis van skill-gaps op individueel niveau. Zo bied je alleen nog maar relevante content aan, waardoor er meer eigenaarschap ontstaat en de kans op vroegtijdig afhaken wordt gereduceerd”, licht Karimi toe.

Brug naar performance management

HR- en L&D-managers kunnen ook zelf hun leeraanbod koppelen aan skills. Hierbij kunnen zij gebruik maken van onlinetrainingsbibliotheken, klassikale trainingen van externe opleiders, e-learning-marktplaatsen en organisatie-specifieke trainingen. “Essentieel voor het succes van skill-based leren is het hebben van een breed leeraanbod. Alleen zo kan je ook echt de e-learnings en trainingen aanbieden die relevant zijn”, aldus Karimi.

Het uiteindelijke doel is om vooruitgang te zien op skills, dus een brug naar performance management is een absolute vereiste, benadrukt Karimi. “Veel organisaties doen één of twee keer per jaar 360° feedback. Op die manier maak je inzichtelijk waar medewerkers vorig jaar of een half jaar geleden stonden op een bepaalde skill en waar ze nu staan.”

“We moeten nu handelen om ervoor te zorgen dat teams bekwaam en voorbereid blijven, in plaats van te wachten tot de toekomst ons inhaalt”

Daarnaast biedt Studytube inzicht in de impact van een specifieke learning, door korte enquêtes te houden binnen enkele weken na afloop over wat deelnemers geleerd hebben, of ze dit al hebben toegepast in de praktijk of misschien zelfs wel hun routine hebben omgegooid, een belangrijke vereiste voor business impact.

De L&D-afdeling en leidinggevenden kunnen dashboards raadplegen, met inzichten op skill-ontwikkeling, rendement van leeractiviteiten en de dekking van het leeraanbod. “Zo kom je meer in control over het proces en toon je radicaal beter de impact van leren aan dan bij traditionele methoden”, aldus Karimi.

Voortdurend in beweging

Prof. dr. Van Dam stelt dat de inzet van AI binnen leerplatforms zeker interessante mogelijkheden biedt. Voor HR-managers ziet de hoogleraar de automatisering van administratieve taken (zoals het inschrijven van cursisten, het tracken van voortgang en het evalueren van prestaties) als een van de belangrijkste voordelen van AI binnen L&D. “Dit verhoogt de efficiëntie en stelt HR- en L&D-professionals in staat zich te richten op meer strategische taken.”

Daarnaast leiden gepersonaliseerde leerervaringen tot betere leeruitkomsten en een hogere medewerkerstevredenheid. Ook verbetert de besluitvorming op basis van data en worden leerprogramma’s schaalbaarder. “Tot slot kan AI toekomstige trends en behoeften voorspellen, waardoor organisaties proactief kunnen plannen en reageren in plaats van reactief.”

“AI biedt de mogelijkheid om L&D-processen te stroomlijnen en een concurrentievoordeel te bieden”

De Nyenrode-hoogleraar denkt dat 2024 het keerpunt wordt voor AI in L&D. “De seinen staan op groen: de technologische rijpheid van AI, de toegenomen acceptatie binnen het bedrijfsleven en de verbeterde data analytics. In een snel veranderende markt worden organisaties gedreven om efficiënter en effectiever te zijn. AI biedt de mogelijkheid om L&D-processen te stroomlijnen en een concurrentievoordeel te bieden.”

Pro-actieve aanpak

Van Dam ziet een belangrijke rol weggelegd voor L&D- en HR-managers om te zorgen dat werk zodanig wordt georganiseerd dat mensen iedere dag nieuwe skills ontwikkelen door het uitoefenen van hun werk. Studytube brengt HR-leiders en L&D-professionals regelmatig samen om te sparren over skill-based leren.

“Door van elkaar te leren en samen te brainstormen kunnen we de skill-gaps pro-actief aanpakken. We kunnen niet wachten tot de toekomst ons inhaalt. We moeten nu handelen om ervoor te zorgen dat teams bekwaam en voorbereid blijven. Dit draagt direct bij aan het succes van organisaties”, besluit Karimi.