HR-leider, stap in beeld! 10 adviezen voor een betere zichtbaarheid

Ben jij als leider wel duidelijk genoeg in beeld? Zo nee, dan is het goed om na te denken over de juiste acties. Anne Jaakke helpt je over de (valse) schaamte heen en legt uit hoe je dit aanpakt op een manier die topleiderschap waardig is.

De weerstand tegen én het verlangen om zichtbaar te zijn van elke leider, zowel intern als extern, merk ik op bij velen. Waarom zie je die ene CHRO altijd in beeld? Waarom wordt hij/zij als eerste gevraagd voor interviews? Waarom zitten juist zij regelmatig in een paneldiscussie en/of staan zij regelmatig als spreker op een podium?

C-suite leiders zien zich vaak niet als merk, terwijl zij juist de talentmagneet zijn voor actieve en passieve jobseekers

Als ik vervolgens deze vragen beantwoord en mijn coachees uitleg wat zij zouden kunnen doen om hetzelfde te kunnen gaan ervaren, wordt mijn advies gelijk gevolgd door dezelfde eerste reacties daarop; “maar is dat niet veel te overdreven?”, “dan denkt vast iedereen, daar heb je haar/hem weer.” “Zo ben ik niet” of “Ik heb niets echt bijzonders gedaan om over te vertellen.”

“Wat moet je precies doen en hoe doe je dat vervolgens dan?”

In 2016 won ik de prijs voor CHRO of the Year in NL en in 2017 in Duitsland. Hoe kwam ik in beeld? Ik had als CHRO bij Hunkemöller in een paar jaar ervaring opgedaan met de kracht van social media, branding en storytelling. Ik leerde veel van mijn marketing en e-commerce-collega’s. Ik besloot min of meer dezelfde principes toe te passen op het people & culture-domein. Een grote interne beweging van brand-ambassadeurs intern en extern was het gevolg. Het effect was mind blowing.

Hunkemoller werd 1 van de aller populairste werkgevers van dat moment. Het zette me aan nog één stapje verder te denken. Als deze kennis en methode succesvol zijn in het bouwen van een heel sterk merk, deze ingrediënten hetzelfde positieve effect hebben bij het bouwen van een populair werkgeversmerk (c.q. een sterke employee value proposition), waarom dan deze zelfde kennis en technieken niet toepassen op het uitbouwen van je eigen persoonlijke leiderschapsmerk?

Op 17 april duiken 80 CHRO’s en HR-directeuren dieper in de wereld van leiderschap. Ontmoet vakgenoten in een ontspannen setting tijdens inspirerende leiderschapssessies door topsprekers en afsluitende borrel & walking dinner. Meld je aan voor een unieke ervaring in Beeld & Geluid in Hilversum.

Online zichtbaarheid en populariteit vergroten

In 2019 vatte ik het plan op voor mijn start-up Fanployer. Onderdeel van de propositie is onder andere het topleiderschap van een organisatie in beeld krijgen op de relevante online platformen en concrete tips geven hoe deze verschillende C-suite leiders hun online zichtbaarheid en populariteit kunnen vergroten. We beginnen altijd met de zichtbaarheid van de CHRO en CEO. De meest voorkomende bevindingen zijn dat:
● C-suite leiders zich vaak niet zien als merk, terwijl zij juist de talentmagneet zijn voor actieve en passieve jobseekers.
● Er is geen visie en concreet actieplan gemaakt voor de zichtbaarheid van het executive team als geheel en de directeuren als individuele leiders afzonderlijk.
● De interne marketing- en communicatieresources niet zijn gevraagd te helpen met het leiderschapsmerk te profileren naar buiten toe.
● Men maakt weinig actief gebruik van social media, video’s, podcasts, etcetera.
● De individuele leiders hebben geen uniek narratief gecreëerd met beeld en geluid.

Welke eerste 10 tips kan ik je geven als je meer in beeld wilt komen?

1. Bepaal eerst je doel. Wat wil je qua zichtbaarheid realiseren in 2024? Dream big!
2. Waarom wil je dit? Herhaal deze vraag na elk antwoord en doe dit 6x.
3. Beschrijf voor jezelf: Waar sta ik als CHRO voor, waar ga ik voor?
4. Wat is jouw USP? Wat maakt jou uniek ten opzichte van collega-directeuren en andere CHRO’s?
5. Schrijf een headline voor jouw LinkedIn-profiel als oefening. Wat is jouw identiteit in een notendop?
6. Schrijf een narratief. Vertel bovenstaande in een goed pakkend verhaal. Denk aan een Disney Story-opbouw *). Schakel eventueel hulp hierbij in.
7. Zet het om in een korte bio en een keynote. Maak van het verhaal een korte bio voor op LinkedIn en een keynote om komend jaar te kunnen presenteren, zowel intern als extern.
8. Zorg voor een sterke visualisatie. Investeer in een professionele portrettenserie met veel verschillend beeldmateriaal dat past bij je verhaal (narratief). Stap over je schaamte heen, zie een goed portret het als een waardevol instrument :-).
9. Maak een concreet plan. Betrek anderen erbij voor meer input en lef. Vraag hulp van mensen die je vertrouwt.
10. Zet de eerste stap vandaag en blijf doorgaan. Met slechts één keer per jaar naar de tandarts gaan krijg je geen stralend gebit.

Als leider duidelijk in beeld komen

Truth or dare? Ben jij als leider duidelijk in beeld? Zo niet, dan heb je het waarschijnlijk tot vandaag niet belangrijk genoeg gevonden om de juiste acties te ondernemen. Het gebeurt niet vanzelf. Als jij niet aan de slag gaat met je eigen leiderschapsmerk, wie dan wel?

En mocht dat ene stemmetje nog steeds zeggen “Joh, dat is toch allemaal veel te overdreven, doe maar normaal…” luister dan naar dat andere stemmetje (het mijne); mensen willen graag werken voor authentieke, integere, gepassioneerde leiders die weten waar ze heen willen en anderen uitnodigen en aanmoedigen op de reis.
Hoe moet iedereen weten waar jij voor staat en waar jij voor gaat als je dit niet deelt? Stap in beeld!”

“Leiderschap in Beeld” is het thema van het event Leiderschap in HR 2024. Dit verkent concrete leiderschapsvoorbeelden binnen en buiten organisaties, met een scherpe focus op de meetbare impact, besluitvormingsprocessen en de overduidelijke zichtbare invloed van leiders op diverse aspecten van de organisatiecultuur en prestaties. ‘Leiderschap in Beeld’ daagt je uit na te denken over de inzet van zichtbaarheid.
Meer informatie.