Talent binden en behouden: duidelijke leider vergroot betrokkenheid en succes
Leidinggevenden bepalen of medewerkers blijven of niet. Dat klinkt simpel en dat is het eigenlijk ook. Communicatieve vaardigheden zijn onlosmakelijk verbonden met sterk leiderschap. Maar op dit gebied gaat het nog wel eens mis.
Duidelijkheid creëert betrokkenheid. En betrokkenheid vormt de basis voor duurzame waardecreatie.
Uit onderzoek van Gallup blijkt dat het gebrek aan duidelijk gecommuniceerde verwachtingen een van de meest zorgwekkende tekortkomingen is. Dit gebrek aan duidelijkheid vormt een fundamenteel probleem en heeft directe invloed op de mate van medewerkersbetrokkenheid binnen een organisatie.
Duidelijkheid creëert betrokkenheid. En betrokkenheid vormt de basis voor duurzame waardecreatie. Dit maakt de rol van HR cruciaal: HR-professionals moeten leidinggevenden ondersteunen bij het ontwikkelen van sterke communicatieve vaardigheden, zodat teams beter presteren, veranderingen vol vertrouwen aangaan en weten, willen en kunnen bijdragen aan het waarmaken van de strategische ambities.
De impact van duidelijke communicatie
Onlangs verscheen het boek ‘Was ik niet duidelijk dan?’ van Bea Aarnoutse en Wendy Eelsing. Dit boek biedt niet alleen relevante inzichten, maar ook feiten en cijfers die we niet kunnen negeren. Duidelijke communicatie is niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar vormt de basis voor betrokkenheid binnen organisaties.
Betrokkenheid leidt op zijn beurt tot duurzame waardecreatie. Veel leidinggevenden onderschatten het belang van duidelijkheid. Aarnoutse en Eelsing benadrukken in hun boek dat duidelijkheid misverstanden voorkomt, vertrouwen schept en respect toont. Dit maakt het niet alleen gemakkelijker voor medewerkers om hun werk goed te doen, maar versterkt ook de relatie tussen leidinggevenden en hun teams.
Vijf redenen waarom duidelijkheid zo belangrijk is
Er zijn talloze redenen te bedenken waarom duidelijkheid belangrijk is. Aarnoutse en Eelsing noemen in hun boek de vijf belangrijkste:
- Duidelijkheid voorkomt misverstanden. Als je duidelijk bent, is er minder ruimte voor interpretatie en begrijpen mensen sneller wat je probeert te zeggen.
- Duidelijkheid laat zien dat je aan de ander denkt. Als je de tijd neemt om ervoor te zorgen dat je boodschap duidelijk is, laat je zien dat je om de ander geeft.
- Duidelijkheid schept vertrouwen. Mensen vertrouwen eerder iemand die duidelijk communiceert. Als je duidelijk bent, laat je zien dat je competent bent en je zaken op orde hebt.
- Duidelijkheid is respectvol. Als je onduidelijk bent, kan het lijken alsof je de ander niet serieus neemt.
- Duidelijkheid maakt een blijvende indruk. Een duidelijke boodschap blijft langer en beter hangen dan een warrige. Je hoeft hem dan ook minder vaak te herhalen.
De cruciale rol van HR
HR heeft een belangrijke rol als het gaat om het versterken van de communicatieve vaardigheden van leidinggevenden. Dit begint met het inzichtelijk maken van het belang van communicatie en het bieden van de juiste tools en trainingen
Zoals Aarnoutse en Eelsing aangeven, wordt een sterke communicatieve leider niet van de ene op de andere dag geboren. Dit vereist oefening, doorzettingsvermogen en vooral eerlijke feedback. En: dat men weet wat je moet doen met de ontvangen feedback.
HR kan hierbij als aanjager en facilitator optreden door gerichte coaching en trainingen aan te bieden en een cultuur te creëren waarin transparantie en duidelijkheid de norm zijn en feedback gewaardeerd wordt.
Conclusie: het begint met inzicht
Duidelijke communicatie is essentieel voor het succes van elke organisatie. Het vermogen van leidinggevenden om helder te communiceren, kan het verschil maken tussen betrokken, gemotiveerde teams en teams die worstelen met onduidelijkheid en gebrek aan motivatie.
HR-professionals hebben de taak om leidinggevenden te ondersteunen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden, zodat zij hun teams effectief kunnen leiden en het beste uit hun teamleden kunnen halen. Het begint allemaal met inzicht en het willen en kunnen nemen van concrete stappen richting verbetering.
Veel leidinggevenden zijn zich niet bewust van het belang van hun rol en wat duidelijkheid oplevert. Het alleen al leren inzien dat oprecht luisteren cruciaal is, is een mooie start. Slechts 29% van de medewerkers vindt dat hun manager regelmatig naar hen luistert (bron: Capgemini Research Institute). Waar wachten we nog op?