Employee experience bij Baker Tilly Berk
Baker Tilly staat op de achtste plek van accountancybedrijven in de wereld. Met een wereldomzet van 4 miljard dollar en 900 werknemers over 15 kantoren in Nederland, is het moederbedrijf van Baker Tilly Berk aanwezig in meer dan 140 landen.
Auteur: Ko Tanis, Regional Manager Talentsoft
De organisatie is ambitieus. Het bedrijf streeft ernaar om in Nederland de ultieme one-stop-shop voor business accountancy en financieel advies te worden. Dit vraagt om een agile organisatie met een duidelijk employer brand en een gestroomlijnde employee journey. Maar hoe doe je dat?
Eilandjescultuur
Hierin lag de HR-uitdaging voor het accountancybedrijf. Baker Tilly Berk is van oorsprong een gedecentraliseerde organisatie met vijftien kantoren verspreid over het land. Dit creëerde ongewild een eilandjescultuur. Het HR-beleid en de daaraan gekoppelde processen verschilden aanzienlijk per kantoor. Daardoor kon iemand in Eindhoven een functie hebben met hele andere taken dan iemand met dezelfde functie in Amsterdam.
Ook verschilde de wijze waarop de HR-data werd opgeslagen. Zo waren er kantoren die nog trouw bleven aan Excel-sheets, terwijl andere vestigingen allang waren overgestapt naar digitale documentatie.
Huidige situatie
• Gedecentraliseerde organisatie met hoge mate van autonomie
• Hoge werkdruk
• 15 verschillende culturen
• Inefficiënte HR-processen
Gewenste situatie
• HR, IT en Legal services centraliseren met behoud van lokale invloed
• Vermindering van werkdruk
• 1 gedeelde cultuur
• Harmonisatie van HR- processen
Aanpak
The road to succes is never straight, dat gold ook zeker voor het accountancybedrijf. De implementatie van de verschillende Talentsoft-modules (waaronder de Performance & Competenties-module) moest binnen een tijdsbestek van een jaar worden geïmplementeerd.
Echter, je kunt niet digitaliseren wat er niet is. Er was nog veel werk te doen in het voorbereidingstraject zoals consensus over de scope van het project, interviews met stakeholders en het bepalen van deadlines en mijlpalen. De uitkomsten hiervan werden vertaald naar eenvoudige, gestandaardiseerde processen die vervolgens gedigitaliseerd konden worden.
Resultaten
Door strak projectmanagement is het project geïmplementeerd binnen de deadline van een jaar. Het HR-proces is in alle vestigingen strakgetrokken en volledig gemoderniseerd van papier naar digitaal. De eerste Performance, Talent Review, Compensation-campagne had een response rate van 85% en aan het einde van de campagne een 100% response rate. Hiermee is Baker Tilly Berk een best practice voor andere accountancykantoren in Nederland.
Download hier de complete casus van Baker Tilly Berk
Lees ook: Zo draagt learning bij aan de exmployee experience