AI stuwt HRM in 2018 naar nieuwe dimensies
De impact van technologie op het werk van HRM en de organisaties blijft onverminderd doorgaan. Wie denkt dat we al in een vergevorderd stadium zijn, heeft het mis. We hebben namelijk pas het topje van de ijsberg gezien.
In 2018 verwacht ik bijvoorbeeld dat HRM veel meer gebruik gaat maken van Artificial Intelligence (AI) en bijvoorbeeld ziekteverzuim en personeelsplanning veel beter kan voorspellen. Met het sturen op harde data, wint HRM binnen organisaties daarmee aan empowerment. Een mooie constatering in mijn laatste blog als Regional Director Benelux bij Workday.
Auteur: Hette Mollema, Regional Director Benelux bij Workday
Lees ook: HR als stabiele factor in woelige tijden
Lees ook: 'Kies voor ouderwets mentorschap'
Met 18.500 medewerkers in 86 landen is Pernod Ricard de tweede grootste speler ter wereld op het gebied van wijnen en gedestilleerde dranken. Net als voor menig ander grote onderneming is talentmanagement en –ontwikkeling van de eigen medewerkers belangrijk voor dit Franse bedrijf. En net als andere bedrijven moet het belangrijke processen transformeren om in de vaart der volkeren mee te kunnen gaan en daar het liefst de boventoon in voeren. Het beter gebruikmaken van data in een cloud-systeem gaat hen daarbij helpen, maar ook het vermogen carrières binnen de onderneming beter te beheersen en talentontwikkeling te stimuleren via intuïtieve en moderne mobiele oplossingen.
Dat vlak voor mijn vertrek bij Workday zo’n gerenommeerd bedrijf voor onze cloud-oplossing kiest, maakt eens te meer duidelijk dat het cloudsegment in relatief korte tijd is omarmd. Dat was bij mijn start bij Workday, ruim zes jaar geleden wel anders. Het was uitleggen aan managementboards wat de cloud betekent en dat werd dan soms met gefronste wenkbrauwen aangehoord. Inmiddels wordt de cloud als een solide oplossing gezien voor ERP-, HRM- en Finance systemen.
Ziekteverzuim voorspellen
Waar het om gaat? De technologie in je eigen voordeel gebruiken. Artificial intelligence (AI), automatisering, machine learning en voorspellende analyses bieden de mogelijkheid de structuur van organisaties te veranderen. Het maakt ons werkbare leven slimmer en productiever. In 2018 gaan we daar veel meer concrete voorbeelden van zien bij ondernemingen, die dankzij AI en de ervaringen en trends uit het verleden veel betere voorspellingen kunnen doen.
Voor HRM heb je het dan bijvoorbeeld over ziekteverzuim, personeelsplanning en ontwikkeling van medewerkers in tijden van een krappe arbeidsmarkt. HRM-managers gaan simpelweg ook steeds meer datagedreven aan de slag om resources te optimaliseren. Van evident belang is daarbij wel om medewerkers in de ontwikkeling mee te krijgen. Zo signaleer ik dat ondernemingen wel de tools hebben, maar deze lang niet altijd optimaal gebruiken. Dat is zonde, omdat je daarmee de positieve impact marginaliseert.
Focus op nieuwe skills
Net als bij Pernod Ricard moeten HR-professionals zich meer dan ooit focussen op het ontwikkelen van nieuwe skills voor medewerkers. Bijvoorbeeld omdat functies vanwege de technologie veranderen of verdwijnen. Op het moment dat technologie het werk meer vormgeeft, ontstaan er namelijk talentkloven die ingevuld moeten worden door medewerkers met de juiste vaardigheden. Dat bedrijven hun eigen leeromgeving daarom onder de loep nemen is niet zo vreemd. Het gebruik van leerbenaderingen die in de consumentenwereld succesvol zijn, kan daarbij helpen. Maar er zijn ook andere benaderingen buiten de standaard leerdoelstellingen van bedrijven die zeer effectief kunnen zijn.
Krapte benutten
Op ons Europese hoofdkantoor in Dublin voeren we momenteel een pilotprogramma uit, de Career Growth Experience. We inventariseren daarbij allereerst de capaciteiten en de vaardigheden die mensen in staat hebben gesteld succesvol te zijn in specifieke banen. Momenteel helpen we onze medewerkers in Ierland om de gewenste vaardigheden te ontwikkelen met specifieke carrière-ervaringen, om hun vakmanschap te tonen.
Daarnaast moeten HRM-afdelingen ook niet-traditionele ‘reskilling-modellen’ onderzoeken die hen helpen hun talentenpool uit te breiden. Zoals door mensen met potentieel te benaderen die een tijdlang niet actief zijn geweest in een werkomgeving. Tijdens een sessie van Workday Rising zei Sheila Marcelo, CEO van Care.com, dat hun onderneming re-integratie van huisvrouwen naar een werkomgeving stimuleert. Door ze succesvol te rekruteren voor de online marktplaats van Care. Het Career Accelerator Program is een ander voorbeeld waarbij mensen worden uitgedaagd om over te schakelen naar een geheel nieuwe carrière.
Veel bereiken in weinig tijd
In de ruim zes jaar bij Workday kan ik uit ervaring spreken dat vooruitgang in technologie van ons voortdurend een andere blik verlangt op de wijze waarop we bijvoorbeeld naar talent en ons personeelsbestand kijken. En ook dat je veel kunt bereiken in relatief korte tijd. Zoals dat we met Workday in enkele jaren een dominante positie hebben verworven in HRM-software. Daarom neem ik met een trots gevoel afscheid en start ik met een goed gevoel aan een andere uitdaging.