Leiders spelen een sleutelrol bij een laag moreel: 3 actiegebieden om je team te revitaliseren
Ongeveer 30 tot 40 procent van het moreel van een team en de prestaties hangen af van wat managers en leiders doen, schrijven Amy C. Edmondson en Tomas Chamorro-Premuzic op de site van de Harvard Business Review. Simpel gezegd: bazen spelen een sleutelrol bij het beïnvloeden van het welzijn en het succes van teams.
Drie actiegebieden
In hun artikel bespreken ze drie mogelijke actiegebieden voor managers en leiders die het moreel, het welzijn en de prestaties van hun team willen verbeteren, vooral tijdens moeilijke of onzekere tijden.
- Het eerste actiegebied is psychologische veiligheid. Dit is het gevoel dat men zich vrij kan uiten zonder angst voor negatieve gevolgen. Psychologische veiligheid bevordert leren, innovatie en samenwerking in teams. Managers en leiders kunnen psychologische veiligheid vergroten door een cultuur van vertrouwen, respect en feedback te creëren, waar fouten worden gezien als leermogelijkheden, niet als mislukkingen. Ze kunnen ook hun teamleden aanmoedigen om vragen te stellen, ideeën te delen, feedback te geven en hulp te zoeken of te bieden wanneer dat nodig is.
- Het tweede actiegebied is emotionele intelligentie. Dit is het vermogen om de eigen emoties en die van anderen te herkennen, begrijpen en reguleren. Emotionele intelligentie helpt om stress te verminderen, conflicten op te lossen, empathie te tonen en positieve relaties op te bouwen in teams. Managers en leiders kunnen emotionele intelligentie ontwikkelen door zelfbewustzijn, zelfbeheersing, motivatie, empathie en sociale vaardigheden te oefenen. Ze kunnen ook hun teamleden helpen om hun emoties te herkennen, te uiten en te beheren op een constructieve manier.
- Het derde actiegebied is betekenisvol werk. Dit is het gevoel dat men een positieve bijdrage levert aan iets dat belangrijk is voor zichzelf of voor anderen. Betekenisvol werk verhoogt de betrokkenheid, de motivatie en de prestaties in teams. Managers en leiders kunnen betekenisvol werk creëren door een duidelijke visie, missie en doelen te communiceren, waar teamleden zich mee kunnen identificeren en aan kunnen bijdragen. Ze kunnen ook hun teamleden erkennen, waarderen en belonen voor hun inspanningen en resultaten, en hen kansen bieden om te groeien, te leren en zich te ontwikkelen.
Amy C. Edmondson is Novartis Professor in Leiderschap en Management aan de Harvard Business School.
Tomas Chamorro-Premuzic is Chief Innovation Officer bij ManpowerGroup, professor bedrijfspsychologie aan het University College in Londen en aan Columbia University, medeoprichter van deepersignals.com en medewerker aan het Entrepreneurial Finance Lab van Harvard.