3 tips om feedback te krijgen van uw team

Als manager weet u niet altijd wat werknemers écht van u vinden. Eerlijke feedback zult dan u ook niet snel ontvangen. Drie tips om de ivoren toren verder af te breken.

Niemand is perfect en dat geldt natuurlijk ook voor managers. Het is dan ook niet verrassend dat ongeveer tachtig procent van de werknemers stelt dat hun baas een flinke tekortkoming heeft, blijkt uit een online studie waarover Harvard Business Review (HBR) bericht. Intussen heeft Iedereen het er uitgebreid over, maar niet tegenover de manager.

Hoe zorgt u ervoor dat u wel eerlijke feedback krijgt? Het genoemde artikel in HBR bevat drie tips voor managers. Voordat u deze toepast, zult u eerst duidelijk moeten maken aan uw werknemers dat u graag kritiek ontvangt. Een opmerking in de trant van “mijn deur is altijd open” is niet genoeg. Nu de tips:

1. Maak feedback de gewoonste zaak van de wereld

Eerlijke feedback krijgt u alleen als u het de gewoonste zaak van de wereld maakt. Dat bereikt u bijvoorbeeld door het onderdeel te maken van terugkerende teamvergaderingen of inloopuren.

Vertel welke dingen u graag zou willen veranderen en wat u tot nu toe hebt gedaan. Daarna vraagt u uw werknemers of ze uw inspanningen willen waarderen met een beoordelingsschaal. En hier geldt: hoe vaker hoe beter.

Maak het doodgewoon en u zult zien dat de werknemers steeds kritischer durven te zijn.

2. Wijs een collega aan die recht voor zijn raap is

Een ideale coach is een collega die recht voor zijn raap is. Vraag aan deze persoon regelmatig feedback. Doe dit niet achter gesloten duren, maar laat het juist aan iedereen zien. Dit toont dat u voortdurend bereid bent om stappen in de goede richting te zetten.

Sommige managers hebben verbluffend veel invloed en krijgen van alles voor elkaar terwijl ze niet formeel de baas zijn. Hoe komt het dat er zo goed naar hen wordt geluisterd? Volg nu de training Beïnvloeden en Adviseren.

3. Effen de weg voor feedback

Met de feedback van uw coach effent u de weg voor meer feedback. Zeg bijvoorbeeld dat uw coach bepaalde punten op de agenda heeft gezet. Het delen hiervan is het levende bewijs dat anderen dat ook veilig kunnen doen.

Vertel bijvoorbeeld dat uw coach heeft verteld dat hij eerder betrokken wil worden bij bepaalde projecten. Vraag vervolgens wat u beter kunt doen.

Op deze manier toont u dat u zich niet bedreigd of beledigd voelt door feedback. Hierdoor zullen de andere werknemers sneller uitspreken wat zij op hun lever hebben.

Voldoende feedbackmomenten 

Voelen werknemers zich niet comfortabel genoeg om irritaties te delen met hun baas? Dan kan die frustratie uiteindelijk resulteren in lage productiviteit, slechtere resultaten en prestaties. Dus zorg voor voldoende feedbackmomenten en laat de irritaties niet ophopen.

Bron: HBR