Amerikaanse medewerkers hebben meer aandacht nodig
Werkgevers in Amerika moeten meer investeren in het werkplezier van hun medewerkers.
Omdat de werkgelegenheid in de VS groeit, stellen onderzoekers dat Amerikaanse werkgevers voor het behoud van medewerkers verder moeten kijken dan alleen de arbeidsvoorwaarden. Zo zullen zij meer aandacht moeten besteden aan het werkplezier van de medewerkers.
Een respectvolle behandeling van werknemers ongeacht de functie en het niveau is hiervoor de belangrijkste factor. Dat blijkt uit de jaarlijkse SHRM Employee Job Satisfaction & Engagement Survey, dat vorige week gepubliceerd werd.
Andere factoren die werknemers noemen als zeer belangrijk voor hun werktevredenheid zijn in volgorde van belang:
- Salaris in het algemeen (in de top vijf sinds 2002)
- Secundaire arbeidsvoorwaarden in het algemeen (vrijwel onafgebroken in de top vijf sinds 2002)
- Werkzekerheid (in de top vijf sinds 2002; op nummer 1 van 2008 t/m 2011)
- Mogelijkheden om vaardigheden en capaciteiten te gebruiken en vertrouwen tussen medewerkers en het senior management samen op de vijfde plaats
Waardering leidinggevende “zeer belangrijk”
Het tonen van waardering schept voor medewerkers een band, met name respect van hun directe de leidinggevende voor hun ideeën vinden zij “zeer belangrijk” voor de werktevredenheid.
Het tonen van waardering schept voor medewerkers een band, met name respect van hun directe de leidinggevende voor hun ideeën vinden zij “zeer belangrijk” voor de werktevredenheid.
Voor meer dan driekwart van de 600 ondervraagde werknemers, gelden de tevredenheid over de relatie met collega’s, de mogelijkheid om hun vaardigheden en capaciteiten te gebruiken, en zinvol werk doen als belangrijkste voorwaarden voor betrokkenheid.
70 procent van de werknemers noemt als een belangrijke voorwaarde voor betrokkenheid de mogelijkheid om actie te kunnen ondernemen tijdens het werk als zich een probleem voordoet. Maatregelen die verder kunnen bijdragen zijn job rotation en medewerkers de autonomie geven om zelf te beslissen hoe en wanneer ze hun taken uitvoeren, aldus de onderzoekers.
Nauwelijks generatieverschillen
De onderzoekers zagen verder dat babyboomers, werknemers van de Generatie X en Millennials over het algemeen dezelfde factoren noemen als belangrijk voor hun werktevredenheid en betrokkenheid. Een paar verschillen waren er wel. De meest opmerkelijke was dat Millennials meer belang hechten aan beroepsopleidingen, carrièremogelijkheden en doorgroeimogelijkheden.
De onderzoekers zagen verder dat babyboomers, werknemers van de Generatie X en Millennials over het algemeen dezelfde factoren noemen als belangrijk voor hun werktevredenheid en betrokkenheid. Een paar verschillen waren er wel. De meest opmerkelijke was dat Millennials meer belang hechten aan beroepsopleidingen, carrièremogelijkheden en doorgroeimogelijkheden.