Angst voor reputatierisico’s weerhoudt getalenteerde medewerkers van leidersrol
Leiders hebben met elkaar gemeen dat ze geloven in zichzelf. Ongeacht hun reputatie. Maar veel mensen maken zich juist wel zorgen over hun reputatie, terwijl ze het verder toch in zich hebben om een leider te zijn. Welke reputatierisico’s maken zij zich vooral zorgen om? En wat kunnen ze doen om hun leiderschapspotentieel toch te verwezenlijken?
Daarover gaat een artikel in de Harvard Business Review van Julia Lee Cunningham (universitair hoofddocent Management en Organisaties aan de University of Michigan, Stephen M. Ross School of Business) en Laura Sonday (assistent-professor Organisatiegedrag aan de Universiteit van North Carolina in Chapel Hill). De twee hebben een reeks studies uitgevoerd met meer dan 1.700 deelnemers, waaronder werknemers, MBA-studenten en Amerikaanse luchtmachtcadetten.
Zij concluderen dat hoe meer iemand zich zorgen maakt over reputatierisico’s die je als leider loopt, hoe minder waarschijnlijk het was dat zo iemand zichzelf als leider ziet. Vooral de angst om dominant over te komen, de angst om anders over te komen en de angst om ongeschikt te lijken als leider komen vaak voor.
Psychologische interventies
Volgens Cunningham en Sonday kunnen managers psychologische interventies gebruiken om mensen meer zelfvertrouwen te geven, zodat zij zichzelf meer gaan zien als leider en leiderschapsverantwoordelijkheden op zich gaan nemen.
Ten eerste blijkt uit ons onderzoek dat het mogelijk is om de perceptie van mensen van reputatierisico’s te beïnvloeden. Door leiderschap als minder riskant voor te stellen (bijvoorbeeld door duidelijk te maken dat leiders fouten mogen maken), kunnen managers werknemers helpen zich meer op hun gemak te voelen om zichzelf als leider te zien.
Daarnaast kunnen managers de zorgen van werknemers over hun reputatie expliciet aan de orde te stellen. Ze kunnen laten zien dat het aannemen van een leiderschapsrol positief zal worden beoordeeld.
Maak leiderschap toegankelijk
Kortom: “Het creëren van een cultuur die leiderschap viert en het echt toegankelijk maakt, ongeacht geslacht, ras, leeftijd of andere identiteit, kan iedereen helpen zich comfortabeler te voelen zichzelf te zien als – en op te treden als – een leider.”