Anne Jaakke (Hunkemöller): “Nederlanders, stop eens met dat gepolder”
Voor welke uitdagingen wordt de HR-afdeling gesteld door de groeiplannen?
“We verwachten in de komende drie jaar 600.000 aanmeldingen op de functies die beschikbaar komen. Er is veel respons op onze advertenties, gemiddeld 35 reacties op niet-hoofdkantoorfuncties. Bij ons is het principe “hire for attitude, train for skills” leidend. Daarom zijn we twee jaar geleden begonnen met videosollicitaties. We laten mensen niet langer een cv sturen. Vroeger werden mensen aangenomen als ze bijvoorbeeld bij H&M of De Bijenkorf hadden gewerkt. Nu vinden we houding belangrijker dan ervaring. Een goede houding is essentieel in de winkel, maar dat lees je niet af aan een cv. We zagen in videosollicitaties aanvankelijk een eerste selectiemechanisme. Degenen die geen probleem hebben om zichzelf op video te presenteren, zullen in een winkel ook gemakkelijker op een klant afstappen en hebben geen enkele moeite mee te komen in de wijze waarin wij intern omgaan met socialmediagebruik. ”
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om per jaar 200.000 videosollicitaties te bekijken?
“Dat is inderdaad een grote uitdaging. Aanvankelijk dachten we dat het aantal aanmeldingen terug zou lopen. In Duitsland, onze grootste markt, werd gezegd dat men daar niet aan videosollicitaties zou doen. Deze behoudzucht bleek overal mee te vallen. Al snel kregen we in plaats van 35 briefsollicitaties gemiddeld 25 videosollicitaties en dit bleef stijgen. In Duitsland bleek het percentage videosollicitaties zelfs het hoogst. We vroegen mensen om de filmpjes niet langer dan anderhalve minuut te maken, maar zelfs dat levert enorm veel werk op. Dus nu willen we een pre-select-test ontwikkelen. Dan moeten sollicitanten eerst een paar vragen invullen voordat ze een film op sturen. Daarnaast zijn we bezig om gedragsprofielen uit te kristalliseren. Zo hopen we sneller bij de juiste mensen uit de komen. Dit zal ook gepaard gaan met een wijziging van functietitels.”
———————————————————–
Bezoek op 24 november het CHRO Summit 2016
Bezoek de CHRO Summit op 24 november 2016 in de Landgoederij te Bunnik en ontmoet de top van de Nederlandse HR-wereld. De CHRO Summit staat in het teken van netwerken, uitdagingen bespreken en uitgedaagd worden. Een perfecte gelegenheid om uw collega's te ontmoeten en nieuwe kennis op te doen. Meld u hier aan.
———————————————————–
Hoe gaan deze wijzigingen eruitzien?
“Voorheen gebruikten we op onze vacaturesite vrij traditionele functietitels die gebruikelijk zijn in de retailwereld zoals verkoopmedewerkster. We willen echter een verschuiving van winkelketen naar modemerk. Daarom heten onze weekendhulpkrachten fashionista’s. De fulltime-medewerkers heten lingerista’s en de storemanagers de titel lingerie ambassador. Op die manier zoeken we mensen die affiniteit hebben met het fashionstuk. Inmiddels hebben we de naam dat je voor goed advies bij ons moeten zijn, maar we staan nog minder sterk op de kaart dat wij ook echt een fashionspeler zijn. Het is nu aan ons om duidelijk te maken dat je ook bij ons moet zijn voor het complementeren van je outfit en dat wij iedere zes weken een nieuwe collectie hebben die direct van de catwalk komt. Ook hierin speelt taal een belangrijke rol. Onze behavormen hebben noemen wij sexy shapes, wij kennen bijvoorbeeld de perfect plunge en beautiful balcony. Daarnaast hebben we favorite fits, zoals de secret lover.”
Het merendeel van de geplande groei moet van buiten Nederland komen. Is jouw internationale ervaring als HR-directeur noodzakelijk in deze rol?
“Het is in ieder geval een groot voordeel. Zelf heb ik in veel verschillende landen gewerkt en kan daardoor in veel gevallen meepraten over specifieke lokale materie. Maar ik denk dat je ook een fantastische leider kunt zijn zonder functie-inhoudelijke kennis van het specifieke land. Wel helpt mijn internationale ervaring op het gebied van inlevingsvermogen en empathie. Ik kan goed beargumenteren waarom de Nederlandse manier van doen niet per se de enige juiste is. Dat pikt men van een Nederlander gemakkelijker dan van een buitenlander.”
Welke les zou jij de Nederlander willen meegeven op basis van je internationale ervaring?
“Ga eens minder polderen. In Nederland wil iedereen altijd wat te zeggen hebben. Een goede vergadering betekent hier dat iedereen de ruimte moet hebben gehad om zijn zegje te doen, maar hierdoor krijgen de onjuiste gezichtspunten net zoveel aandacht als de juiste. Soms moet je gewoon vertrouwen in iemand hebben en hem zijn gang laten gaan. Dat is vaak vruchtbaarder dan het eeuwige sparren en klankborden.”
Het bovenstaande artikel is gebaseerd op een groot interview met Jaakke dat gepubliceerd zal worden in het nieuwste nummer van CHRO Magazine. Dit magazine zal tijdens het CHRO Summit op 24 november gepresenteerd worden.