Apps: het antwoord op een veilige leercultuur?

Digitale tools en apps kunnen HR helpen een veilige leercultuur te creëren. Dat bleek uit een van de rondetafelgesprekken op de CHRO Forum 2017. Maar dat vereist wel transparantie.

HR en leren: de rol anno 2017 is niet meer die van opleider, maar die van cultuurcoach. Dat was het thema van een van de rondetafelgesprekken van de CHRO Forum 2017 over accelerate learning op Buitenplaats Sparrendaal in Driebergen.

Corline van Reenen, Strategisch L&D consultant en coach bij Schouten & Nelissen, opent het gesprek. Wat zij in haar werk bij organisaties continu ziet terugkomen en wat haar raakt, is de spagaat waar medewerkers in zitten als het gaat om leren. Ze voelen dat het bedrijf verandert. Ze wíllen zich blijven ontwikkelen. Maar tegelijkertijd zitten ze vast in het werk. Ze worden geleid door beoordelingsgesprekken en klagen over een gebrek aan zelfsturing en autonomie.

Leren vanuit verlangen

Van Reenen wil de HR-directeuren ertoe aanzetten om leren in de organisatie te stimuleren vanuit verlangen en niet uit angst. Dat medewerkers uit eigen motivatie in beweging komen, en niet vanuit verplichting. Dat vraagt van HR een veranderende rol: vanuit opleider naar cultuurcoach.

HR moet zich dan ook gaan focussen op de boodschap uit de key note van Jeroen Busscher: Want hoe zorgt HR voor een cultuur, waarin het werken aan de ‘humuslaag’ van de persoonlijkheid van medewerkers een veilige aangelegenheid is? Dat medewerkers zich kwetsbaar durven opstellen?

Vanzelfsprekend zijn de aanwezige HR-directeuren zoals Marc Huppertz van ABN Amro, Remco Verkerk van Van Vulpen, Judith Meeng van JM Works en Frank Veltkamp van Avery Dennison zich bewust van de noodzaak voor een veilige en vertrouwelijke omgeving. Maar hoe die te creëren, daarover zijn de deelnemers verdeeld.

Digitale tools 

Volgens een deelneemster kunnen digitale tools zoals apps en software hierbij helpen. Een interessante invalshoek: feedback geven via een app kan  medewerkers een gevoel van vertrouwen geven, misschien omdat het een zekere afstand biedt in vergelijking met feedback geven ‘in person’. Zeker ten aanzien van bijvoorbeeld een leidinggevende.

Een pluspunt van digitale tools is dat ze een enorme bak met data met zich meebrengen, waar beoordeling op kan plaatsvinden, vult een HR-directeur aan. Zeker wanneer iemand weinig persoonlijke contactmomenten heeft met zijn leidinggevende, kan dit een goede aanvulling geven op het beeld dat hij van zijn medewerker heeft.

Lees ook het verslag van het rondetafelgesprek: Learning agility: meten of niet?

App voor feedback

Een van CHRO’s is in de eigen orgaisaties gestart met een medewerkersapp, die onder andere bedoeld is om het geven van onderlinge feedback te stimuleren. Voorlopig is de app nog gericht op communicatie met en tussen medewerkers. In de toekomst hangt de organisatie er mogelijk andere HR-instrumenten aan.

Transparantie cruciaal voor vertrouwen

Maar, het gebruiken van een app om een HR-dashboard te creëren, vraagt wel om transparantie, klinkt over de tafel. Als je de app begint voor leukigheid en je er – zodra het bereik groot genoeg – performancemanagement aanhangt, dan kun je ervan uit gaan dat medewerkers die app van hun smartphone gooien. Dan is dat stukje vertrouwen op slag weg.

Lees het hele verslag van het CHRO Forum 2017 over accelerate learning