Bazen dwarsbomen juist hun beste medewerkers

Top-presteerders worden vaker dan gedacht slachtoffer van pesterijen door hun leidinggevende, blijkt uit recent onderzoek.

Onderpresteerders lopen een grotere kans om te worden gepest door hun leidinggevende blijkt uit onderzoek. Maar ook goede presteerders lopen dit risico, schrijft onderzoeker Sherry Moss in de Harvard Business Review.
Zij baseerde haar onderzoek op de theorie dat sommige mensen meer dan anderen de neiging hebben tot een ‘sociale dominantie oriëntatie’ (SDO). Zij zien de wereld vaker als een “competitieve, kat-en-muis omgeving van winnaars en verliezers.”
Lagere status
Ze voelen zich volgens Moss aangetrokken tot organisaties en beroepen die sociale hiërarchieën ondersteunen en versterken en zullen sneller de neiging hebben om personen uit groepen met een lagere status te discrimineren.
Individuen met een hoge SDO streven ernaar ongelijkheid tussen groepen te versterken. Hiermee hopen zij hun toegang tot hulpbronnen, zoals macht, status en rijkdom in stand te houden. Omgekeerd hechten mensen met een lage SDO meer belang aan samenwerking, egalitarisme en humanisme, schrijft Moss.
Toppresteerders vormen bedreiging
Het nieuwe onderzoek van Moss toont aan dat high-performers pestgedrag van hun leidinggevende kunnen ondervinden als deze een sterke SDO heeft. Dit omdat toppresteerders een bedreiging vormen voor de leidinggevende, die grote waarde hecht aan zijn dominante positie in de hiërarchie.
Een ​​dergelijke baas zal een rijzende ster onder zijn medewerkers eerder dwarsbomen en de toegang tot hulpbronnen en status ontzeggen. Het gevolg is dat ontwikkelmogelijkheden van goede presteerders afnemen en dat zij dus ook niet optimaal kunnen bijdragen aan de prestaties van de organisatie.
Kwestie van cultuur
Om dit probleem tegen te gaan, hebben organisaties volgens Moss tenminste de volgende opties:
  1. Test leidinggevenden op een hoge SDO
  2. Pas de beoordelingssystematiek aan om leidinggevenden te stimuleren toppresteerders positief te belonen (het erkennen en verheffen van toptalent is vaak onvoldoende geborgd)
  3. Het topmanagement moet duidelijke signalen geven over hoe toppresteerders behandeld moeten worden (leidinggevenden met een hoge SDO zijn hier gevoelig voor)