Bestuurders worstelen met CSRD-rapportage: duurzame doelen vergen krachttoer

Slechts 1 op 4 topbestuurders van bedrijven met meer dan 250 medewerkers is zich volledig bewust van de impact van de nieuwe CSRD-wetgeving. Bij de overige blijft de regelgeving grotendeels onbekend, aldus een recente peiling van softwarebedrijf AFAS. Dat leidt tot veel vragen over de gevolgen voor hun organisatie.

AFAS begrijpt dat bedrijven huiverig zijn over de impact van de CSRD-wetgeving. De eisen voor rapportage en transparantie op het gebied van duurzaamheid zijn niet alleen nieuw, maar ook complex, wat bij veel organisaties vragen oproept over de uitvoerbaarheid en mogelijke kosten.

Extra hulp

Zo schat 77% van de topbestuurders de kans groot in dat zij extra personeel moeten aannemen of extern advies moeten inschakelen, om aan de regelgeving van CSRD te voldoen. Dat de verplichting om gedetailleerd te rapporteren over milieu-, sociale en governancefactoren (ESG) voor sommige bedrijven als een last voelt, is daarom ook niet verrassend.

Interne processen dienen vaak aangepast te worden, om aan de nieuwe eisen te voldoen. Er moet namelijk gerapporteerd worden over niet-financiële data, zoals leveranciers of medewerker gegevens. Uit de rondvraag blijkt dan ook dat bijna 1 op de 4 bestuurders nog weinig tot geen stappen heeft om hun organisatie voor te bereiden op de implementatie van CSRD.

Meer dan een administratieve last

Door 21% van de bestuurders wordt aangegeven dat hun organisatie negatief aankijkt tegen de extra regelgeving van CSRD. Er is volgens hen al veel regelgeving, en de overheid zou te ver gaan met reguleren. De oproep van AFAS is om deze verplichting als een kans voor bedrijven te zien. CSRD helpt om de maatschappelijke en ecologische impact van bedrijven positief vorm te geven.

“Het is begrijpelijk dat bedrijven wat huiverig zijn over de gevolgen op de bedrijfsvoering”, zegt Britt Breure, HR & CSR-directeur van AFAS Software. “Maar wij willen hen juist laten zien dat CSRD meer is dan een administratieve last; het is een kans om het verschil te maken. Door inzicht te krijgen in duurzame prestaties, kunnen bedrijven een actieve rol spelen in het verbeteren van de maatschappij en het milieu. Zo wordt duurzaamheid niet alleen iets waar men zich aan moet houden, maar ook een waardevolle pijler binnen de organisatie.”