Bedrijven anticiperen nauwelijks op veranderende werknemersbetrokkenheid

Ruim driekwart (84%) van de HR-managers wereldwijd is van mening dat bedrijven moeten anticiperen op veranderingen op het gebied van werknemersbetrokkenheid, veroorzaakt door onder andere de digitalisering, individualisering en globalisering van de samenleving. 70% van de ondervraagde HR-managers denkt dat de aanpassingen voor de toekomst van hun eigen organisatie niet afdoende zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van Hay Group onder 300 HR-managers van organisaties in zestig verschillende landen.
 
Voor het onderzoek interviewde Hay Group HR-managers over de consequenties van trends die in de toekomst naar verwachting grote veranderingen teweeg zullen brengen binnen bedrijven en organisaties. Deze trends, waaronder individualisme en digitalisering, zijn opgenomen in het onderzoek ‘The New Rules of Engagement’ van Hay Group.
 
Invloedrijke trends
Monique Sliekers, directeur Hay Insight Benelux: ‘Organisaties die nu een effectieve werknemersbetrokkenheid-strategie ontwikkelen, moeten net zo gefocust zijn op wat er buiten de organisatie gebeurt als op wat er intern aan de orde is.’ 
Respondenten in het survey verwachten dat toenemende individualisering en digitalisering de meest invloedrijke trends voor medewerkersbetrokkenheid zijn en hoe organisaties georganiseerd en geleid worden. Maar dit zijn ook de trends die zich lastig laten vangen in beleid. Medewerkers verwachten ruimte voor de invulling van hun persoonlijke wensen en behoeftes. Die ruimte zorgt in belangrijke mate voor hun engagement. Maar aan de andere kant zorgt digitalisering ervoor dat de manier waarop medewerkers verbonden zijn aan de organisaties verandert. Hoe zorg je voor betrokkenheid en verbondenheid aan de organisatie of een team als mensen elkaar nauwelijks ontmoeten? 
 
De druk op bedrijven neemt nog verder toe door de verwachting dat bijna een kwart van de werknemers wereldwijd (192 miljoen mensen) in 2018 van baan zal veranderen. Sliekers: ‘Wanneer bedrijven niet inspelen op de trends, zullen ze in de toekomst niet in staat zijn om nieuw talent aan te trekken en te behouden.’
 
Practice what you preach
Hay Group blijft niet achter en wil ook haar eigen medewerkers goede voorzieningen en ondersteuning bieden. Het kantoor verhuist per 3 november van Zeist naar de Piet Heinkade in Amsterdam. In een open ‘netwerk’ kantoor is een diversiteit aan werkplekken gecreëerd. Wensen zijn vooraf geïnventariseerd waardoor er nu plekken zijn om te overleggen en samen te werken. Maar ook stilteplekken, telefooncellen en ruimtes om opdrachtgevers te ontvangen.
 
Over het onderzoek
Voor het onderzoek interviewde Hay Group 300 HR-managers van grote bedrijven uit de FTSE 250 index en de Fortune 500 ranglijst. Daarnaast werd gebruik gemaakt van de wereldwijde database van Hay Group, bestaande uit opinies van 7 miljoen werknemers verspreid over 400 organisaties over de hele wereld.  Meer informatie over het onderzoek en The New Rules of Engagement.