‘Bedrijven zonder leercultuur gaan afvallen’
Bedrijven moeten mentorschap écht aanmoedigen en een cultuur van leren creëren. Tenminste, als ze medewerkers betrokken willen laten zijn en behouden en een gezonde en productieve zakelijke omgeving willen opbouwen. De urgentie is hoog, want onderzoek toont aan dat 42 procent van de millennials mogelijk vertrekt omdat ze niet snel genoeg leren.
Auteur Mark Judd, Vice President of Product Strategy EMEA bij Workday
De bestverkopende auteur van de New York Times en 'mentor-kapitalist' Anthony Tjan heeft voor zijn recente boek meer dan honderd leidinggevenden uit verschillend industrieën ondervraagd. Daarin ontdekte hij een kenmerk dat ze allemaal gemeen hebben: ze doen er alles aan om hun ‘goedheid’ op anderen te laten overslaan, zodat deze mensen zich veel beter voelen. Deze logica zou betekenen dat we kennisoverdracht zoveel mogelijk moeten faciliteren om het overwicht van goede leiders te vergroten.
Mentoring maakt gebruik van de al bestaande middelen in uw bedrijf om de medewerkerstevredenheid te verbeteren, leiderschap te ontwikkelen en duurzame relaties met collega’s op te bouwen. Een mentorprogramma fungeert als een kans buiten de reguliere werkinteracties om carrièrekansen en de optimale paden voor groei te bespreken en hoe daar met ondersteuning van leidinggevenden te komen.
Voor de ‘leerlingen’ is het een voordeel om een mentor met een senior functie buiten je eigen managementketen te hebben. Deze kan onbevooroordeelde begeleiding bieden op gebieden waar je niet bekend mee bent en als bondgenoot optreden als kansen of promoties zich aandienen. Voor mentoren betekent het bespreken van issues met leerlingen dat ze communicatievaardigheden ontwikkelen en vernieuwen. In veel gevallen kan deze relatie fungeren als een schakel tussen twee generaties, om de kloof te overbruggen tussen werkstijlen en om het management van bedrijven te helpen om jongere medewerkers beter te begrijpen en zich een beeld te vormen wat ze van toekomstig personeel kunnen verwachten.
Door deze essentiële verbindingen te leggen kan het management van een bedrijf tegelijkertijd ook toekomstige leiders identificeren en hen op weg helpen naar succes. Dankzij technologie en meer geavanceerde methoden voor prestatieverbeteringen kunnen we een betere band met collega’s opbouwen en potentiële carrièrepaden identificeren. Door te zoeken naar vergelijkbare bijdragen en carrièredoelen, kunnen we medewerkers verbinden met mentoren die zinvolle feedback kunnen bieden.
Voordat u een mentorschapsprogramma bij uw eigen bedrijf opzet, is het van belang twee dingen te onthouden:
1.Stel vanaf het begin doelen vast
Maak een schets van wat u graag uit de relatie zou willen halen voordat u een normale cyclus van vergaderingen ontwikkelt en verwijs vervolgens naar die doelen gedurende het mentor-leerling contact.
2. Maak van de relatie een prioriteit
Bouw iets authentieks en wederzijds op. Om de relatie te laten werken, moeten beide partijen gemotiveerd en betrokken zijn en werken aan een gemeenschappelijk doel. Uiteindelijk gaat mentorschap over mensen die andere mensen helpen hun hoogste potentieel te bereiken. Door gebruik te maken van de tools en werkwijzen die tot uw beschikking staan, kunt u de algehele medewerkerstevredenheid en -retentie verbeteren, carrières verrijken en uiteindelijk uw bedrijf helpen om sterker leiderschap op te bouwen.
Creëer een cultuur van leren
Betere people-managers ontwikkelen is één, maar leiderschap, emotionele intelligentie en andere vaardigheden zijn belangrijk voor alle medewerkers. Het opzetten van een cultuur van leren is daarbij van cruciaal belang om iedereen in uw bedrijf effectief nieuwe vaardigheden te laten ontwikkelen om zo waarde te vinden in hun loopbaan.
Het is duidelijk dat organisaties de behoefte aan betere leermogelijkheden beginnen te koppelen aan zakelijk succes. Het verbeteren van loopbanen van werknemers en het transformeren van bedrijfsleren de op één na belangrijkste trend geworden in het onderzoek Global Human Capital Trends 2017 van Deloitte, een stijging ten opzichte van de vijfde plaats van de vorige meting. Deze urgentie wordt nog duidelijker door het feit dat 42 procent van de millennials zegt dat ze hun bedrijf waarschijnlijk gaan verlaten omdat ze niet snel genoeg leren.
Hoewel er de afgelopen jaren belangrijke ontwikkelingen in de leertechnologie zijn geweest, is het overnemen van een traditioneel leermodel niet de enige manier om individuele ontwikkeling aan te moedigen. Het simpelweg vergroten van de frequentie van nieuwe ervaringen in de huidige rol zal een sterke impact hebben op de carrière van een werknemer. Hoe dit er in de praktijk uitziet zal voor iedereen anders zijn; het kan beginnen met een gesprek, of het nu een-op-een is tussen manager en medewerker, of een meer gestructureerd bedrijfsbreed initiatief geleid door de CEO.
Leiderschap speelt een grote rol in het succes van een leeromgeving, waarbij medewerkers aangemoedigd moeten worden om lessen, activiteiten en online programma’s, die hun vastgestelde doelstellingen ondersteunen, te volgen. Het online leren zouden bedrijven ook beter kunnen benutten, inclusief het opzetten van een interne leeromgeving om best practices en door gebruikers gegenereerde inhoud te delen.
Workday’s Chief People Officer Ashley Goldsmith vindt dat bedrijven online leermogelijkheden zo persoonlijk mogelijk moeten maken om de beste resultaten te behalen. Er is daarnaast uiteraard ook een overvloed aan leermogelijkheden buiten digitale klassen. On-the-job training, zoals stretch-opdrachten, schaduwwerkers in andere teams en werken aan projecten in andere focusgebieden zijn allemaal geweldige manieren om de ontwikkeling van vaardigheden te stimuleren.
Als u leren niet tot topprioriteit benoemd in uw bedrijf, dan zijn de genoemde inspanningen feitelijk zinloos. Door medewerkers actief aan te moedigen tijd te besteden aan leren, zendt uw bedrijf de boodschap uit dat u niet alleen verwacht dat medewerkers succes hebben, maar ook de kans hebben om promotie te maken, van rol te veranderen of meer verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen. Door daarin transparant te zijn, laat u zien dat iedereen – hoe hoog of laag in de organisatie ook – tijd kan vrijmaken om aan verbeterpunten te werken. Als leren wordt gevierd en aangemoedigd, is het een trefzekere manier om het aantal positieve ervaringen voor medewerkers te vergroten.