Betrokkenheid meten met data-driven HR
Hoe zit het met de betrokkenheid van werknemers in uw organisatie? Als dat bij jullie wel goed zit, mag u uzelf gelukkig prijzen. Want wist u dat in Nederland slechts 43 % van de medewerkers zich betrokken voelt? Dat kan en moet beter. Helemaal als je weet, dat in bedrijven met betrokken medewerkers de productiviteit 21 % hoger is en de winstcijfers beter zijn (Gallup, 2012).
Auteur: Ko Tanis, Regional Director Nederland bij Talentsoft
Betrokkenheid is een zachte factor, maar wel essentieel voor het succes van het bedrijf. Moet u de betrokkenheid van je collega’s verbeteren? Dan bent u niet de enige HR-professional die een harde noot te kraken heeft.
Betrokken medewerkers verbeteren niet alleen de bedrijfsresultaten. Ze brengen ook andere voordelen met zich mee. Ze zijn onder andere flexibeler, eerder bereid een stapje extra te zetten, positiever, ervaren minder stress en zijn minder vaak ziek.
Betrokkenheid als ‘harde’ factor
Betrokken medewerkers zijn loyaal aan hun organisatie. Collega’s die niet betrokken zijn, vertrekken gemakkelijker. Lijkt het gras ergens anders groener? Grote kans dat ze dan al met één been buiten staan. Dat is natuurlijk heel vervelend, geen enkele organisatie wil ervaren mensen en kostbare kennis kwijt raken.
Tel daar nog de aantrekkende arbeidsmarkt en de vergrijzing bij op, en de medewerkertevredenheid wordt nog urgenter. Dan wordt het zachte aspect ‘betrokkenheid’ helemaal een harde factor.
Factoren voor (meer) betrokkenheid
Wilt u de betrokkenheid een boost geven? Neem dan eens de volgende factoren onder de loep en analyseer waar ruimte voor verbetering is:
• Goede carrière- en opleidingsmogelijkheden en voldoende uitdagingen
• Erkenning en juiste beloning
• Een prettige werkomgeving
• Duidelijke waarden en een heldere visie van het management
• Persoonlijke doelen die matchen met de doelen van de onderneming (Lees ook het artikel 'Veel organisaties zijn niet dream-compliant')
Meten om het verschil te weten
Omdat de bovengenoemde factoren per afdeling en beroepsgroepen sterk kunnen verschillen, is het belangrijk een goede analyse te maken. Dit geeft je vanuit HR-perspectief de kennis in handen die helpt, de betrokkenheid te managen. Daarmee help u niet alleen uzelf, maar ook de directie. Directieleden hebben tenslotte steeds meer behoefte aan goed onderbouwde inzichten. Met een cijfermatige benadering die de HR-afdeling overstijgt, kunt u als HR-professional het verschil maken. Het volgende voorbeeld illustreert dat.
Bedrijf x heeft tot doel de betrokkenheid van twee afdelingen te vergroten. Daarom wil de organisatie naast de vaste beloning ook een variabele beloning invoeren. Het doel: de prestaties te verbeteren. Met HR-analytics kan HR vervolgens het effect van de variabele beloning op de prestaties meten. Deze harde cijfers helpt het bedrijf verder bij de besluitvorming over variabele beloning.
Betrokkenheid analyseren en voorspellen
Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Wilt u bijvoorbeeld weten waarom het vertrek in een bepaalde vestiging in een specifiek jaar hoog was? Dan kun je met HR-analytics inzoomen op de vertrekdata en bijvoorbeeld een conclusie per afdeling trekken. Deze conclusie roept waarschijnlijk nieuwe vragen op, die u weer verder kunt analyseren.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Als je slim met data-driven HR omgaat, kun je overigens ook voorspellen. Ook deze informatie kunt u vervolgens inzetten als besluitvormingstool.
Meer weten? Bekijk dan de webinar over HR-Analytics van Talentsoft