Blog: wonderformule voor creatieve productieve medewerkers

Blog: wonderformule voor creatieve productieve medewerkers
Een organisatie gevuld met creatieve productieve mensen die elke uitdaging op kunnen lossen. Teams of individuen die bijzondere producten bedenken die niet of moeilijk te kopiëren zijn. Mensen die, als de bijzondere ideeën dan toch worden gekopieerd, zo een nieuw briljant plan uit de hoge hoed toveren. Als we toch eens de toverformule te pakken konden krijgen om dat te realiseren…
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte nieuws: er is geen toverformule. Het goede nieuws: er is wel een heel simpele oplossing om de creatieve productiviteit van de mensen in je organisatie elke dag te verbeteren. Het toverwoord is VOORUITGANG!
 
Het zit zo: Je grootste motor voor creativiteit is je intrinsieke motivatie. Als je datgene kunt doen waar je een passie voor hebt, zal je tot de ultieme creatieve productiviteit komen. Dus de uitdaging voor organisaties is om iedereen datgene te laten doen waar ze heel blij van worden. En nu hoor ik je al denken: “ja, lekker kletsen, als iedereen hier maar gaat doen wat ie leuk vindt, wordt het een bende…” Maar dat hoeft niet. 
 
Ik ga ervan uit dat er in jouw organisatie mensen werken die geloven in waar jullie als organisatie voor staan of geloven in de producten of diensten die jullie leveren. Uitzondering daargelaten solliciteren de meeste mensen toch nog steeds het liefst bij een organisatie die bij hen past. Dus je neemt mensen aan die intrinsiek gemotiveerd zijn om een bijdrage te leveren aan datgene dat jouw organisatie te bieden heeft aan haar doelgroep. Deze mensen gaan vol goede moed aan de slag om datgene te doen waar ze goed in zijn. 
 
Een goed begin is het halve werk. Het enige wat je als organisatie hoeft te doen, is de motivatie behouden. Dat blijkt echter in de praktijk vaak makkelijker gezegd als gedaan. Niet omdat organisaties geen aandacht hebben voor de betrokkenheid van medewerkers. We weten allemaal dat dit een belangrijk thema is voor het succes van de organisatie. Maar om dat te bereiken besteden we vaak aandacht aan de verkeerde dingen. 
 
We zien een van de meest voor de hand liggende zaken over het hoofd, namelijk het belang van vooruitgang boeken. Onderzoek van Harvard professor Theresa Amabile laat zien dat dit het belangrijkste aspect is om mensen gelukkig te houden en daarmee creatieve productiviteit te realiseren. Wanneer een medewerker vooruitgang boekte in zijn werk, hoe klein ook, bleek hij direct hoger te scoren op motivatie en daarmee de prestatie te verbeteren op het gebied van creativiteit, productiviteit, betrokkenheid en 
collegialiteit. Als het zo simpel is, waarom gaat het dan toch nog zo vaak mis?
 
Omdat vaak wordt gestuurd op andere aspecten. Dezelfde Amabile stelde vast dat slechts 5% van de 700 managers over de hele wereld die zij ondervroeg, vooruitgang op de eerste plaats van medewerkersmotivatie zette. Van deze 700 managers dacht het grootste deel dat erkenning de belangrijkste motivator was, gevolgd door duidelijke doelen, incentives en persoonlijke ondersteuning. 
 
Factoren als respect en erkenning zijn, net als aanmoediging, emotionele steun en onderling vertrouwen en kameraadschap, wel heel belangrijk om vooruitgang te voeden. Daarnaast zijn er verschillende katalysatoren om de vooruitgang gaande te houden. Geef mensen een duidelijke visie en doelen mee EN de autonomie om hier op eigen wijze invulling aan te geven. Help zelf als manager en stel de benodigde middelen beschikbaar. En sta open voor ideeën en voor het leren van successen en fouten. 
 
Dat wat je aandacht geeft, groeit. Dus laten we allemaal aandacht besteden aan hoe we onszelf en anderen om ons heen elke dag kunnen helpen om vooruitgang te boeken. Een klein succesje per dag maakt je organisatie een stuk creatiever en productiever. Zo simpel kan het zijn….
 
 
Anneke Veenendaal-de Kort is gespecialiseerd in creatief leiderschap en communicatie. Ze helpt organisaties om creatief naar veranderprocessen te kijken om echt baanbrekende veranderingen door te voeren en zo hun organisatie bijzonder te maken. Anneke schrijft maandelijks een blog over het belang en de toegevoegde waarde van creativiteit, omdat ze in haar werk ervaart hoeveel energie en ideeën er vrij komen door het bieden van ruimte voor de creativiteit. 
 
En smaakt het naar meer? Lees dan Anneke’s boek: Verandering van Spijs. Een boek vol succesrecepten voor organisaties in beweging. Het boek biedt via verschillende voorbeelden, achtergronden en werkvormen inspiratie om met elkaar veranderingen vorm te geven en duurzaam te maken. Dus wil je direct aan de slag met communicatie of werkvormen om de creativiteit en betrokkenheid in jouw organisatie te vergroten? Download dan de werkvormen of informatie op www.veranderingvanspijs.com. Of bestel daar het boek.