Boek: Hoe HR veranderde in een strategische succesfactor
Hoe kun je als organisatie exponentieel groeien en hoe groeit de personele bezetting mee? Het is een van de onderwerpen waar Lars Schmidt uitgebreid op ingaat in zijn boek Redefining HR. Daarin draait het steevast om een HR-aanpak die de organisatie actief vooruit helpt. Hét stokpaardje van Schmidt. Het spiegelbeeld van het imago dat HR volgens Schmidt van oudsher heeft: een sterk op processen en regels gerichte afdeling die snel geneigd is in het defensief te schieten.
Modern HR- en talentmanagement vraagt een inclusieve benadering en mindset in elk onderdeel van het personeelsbeleid
Maar Schmidt zag de afgelopen decennia juist steeds meer HR-leiders die proactief invulling geven aan HR en impact willen hebben op de organisatie. Dat zijn de voorbeelden waarmee Schmidt zijn aanstekelijke visie illustreert. Echte verhalen uit de praktijk van organisaties als Hubspot, Reddit, Mozilla, Asana en Mastercard. Hij kan daarbij putten uit 20 jaar ervaring – zijn HR-executive search- en adviesbureau heeft klanten als Hootsuite en SpaceX – en interviews die hij schreef voor onder andere Fast Company en Forbes.
Een organisatie voor iedereen
In een van de eerste hoofdstukken gaat Schmidt in op diversiteit, gelijkheid en inclusie. Schmidt: “Ik vond het belangrijk om dit onderwerp aan het begin van het boek te behandelen. Want voor modern HR- en talentmanagement zul je eerst een inclusieve benadering en mindset moeten integreren in alle onderdelen van het personeelsbeleid.” En dat begint volgens hem bij de diversiteit van de HR-afdeling zelf, in de VS doorgaans bij lange na geen afspiegeling van het personeelsbestand, wat in Nederland niet veel anders is. Een van de voorbeelden die Schmidt noemt, is techbedrijf Pinterest, de eerste Amerikaanse werkgever die zijn diversiteitsdoelstellingen publiek maakt. Er zouden er meer volgen.
Het hoofdstuk ‘Building for scale’ gaat in de vraag hoe je als organisatie extreem kunt groeien – denk aan het jaarlijks verdubbelen van het personeelsbestand – en tegelijkertijd duurzaam HR-beleid kunt opbouwen. Schmidt vertelt onder meer hoe Colleen McCreary, voormalig CPO bij Zynga, in drie jaar tijd het personeelsbestand uitbreidde van 130 naar 4000 werknemers. En over de ervaringen van Katie Burke, als CPO verantwoordelijk voor het snel opschalen van HubSpot met kantoren in meerdere tijdzones. Dit hoofdstuk bevat ook casestudy’s over specifieke aspecten, zoals het gericht inzetten van onboarding-programma’s bij hypergroei.
Transformationeel rekruteren
Natuurlijk is geen enkel HR-boek compleet zonder over recruitment te praten. Dit hoofdstuk begint Schmidt met een anekdote uit zijn eigen loopbaan. Als pas afgestudeerde start hij bij een technisch wervingsbureau, dat het opbouwen van een relatie met de kandidaat tot zijn verbazing letterlijk vooropstelde. Hij herinnert zich een trainingssessie waarin recruiters werden aangespoord om kandidaten te helpen bij het vinden van de meest geschikte vacature, ook als dat betekende dat ze bij een concurrent zouden tekenen.
Schmidt: “Dat deed mij beseffen dat langetermijnrelaties altijd moeten gaan boven kortetermijnresultaten.” Onder verwijzing naar het feit dat 47% van de CEO’s zegt dat talentgerelateerde vraagstukken tot hun hoogste prioriteit behoren, onderstreept Schmidt het strategisch belang van recruitment. Zo pleit hij voor een sterk employer brand, wat niet altijd synoniem is met pingpongtafels, skippyballen en een biertap op de werkvloer.
Bewezen praktijken
Het is duidelijk dat ‘Redefining HR’ de lezer niet alleen aan het denken wil zetten over het herdefiniëren van HR, maar je er vooral mee aan de slag wil laten gaan. Hoewel Schmidt de term ‘best practices’ niet gebruikt (hij spreekt liever van ‘bewezen praktijken’), staat dit boek boordevol met inspirerende anekdotes en bruikbare stappen die de lezer in de eigen organisatie kan toepassen. Een aanrader.
Lars Schmidt, Redefining HR: Transforming People Teams to Drive Business Performance
Kogan Page Publishers, Londen
ISBN 1789667046