Rechter VS: chauffeurs Uber en Lyft zijn werknemers

Een rechtbank in San Francisco heeft beslist dat Uber en Lyft hun chauffeurs niet als zelfstandigen mogen behandelen. 

Onder de Californische arbeidswetgeving moeten de online taxidiensten de chauffeurs behandelen als werknemers. De rechter heeft de tenuitvoerlegging van de voorlopige uitspraak voor korte tijd uitgesteld, zodat de taxidiensten tijd hebben om in beroep te gaan.

De zaak is in gang gezet door procureur-generaal Xavier Becerra, die Uber en Lyft heeft aangeklaagd voor miljoenen dollars achterstallig loon voor chauffeurs, die ten onrechte niet als werknemer zouden zijn opgegeven. De actie is gebaseerd op een wet die van kracht werd op 1 januari 2020. Deze bepaalt dat werkgevers werknemers alleen als zelfstandigen kunnen inhuren als ze voldoen aan een aantal specifieke eisen.

Recht op minimumloon 

Als de voor Uber en Lyft rijdende chauffeurs volgens de Californische wetgeving inderdaad als werknemers moeten worden beschouwd, hebben ze recht op minimumloon, overwerkvergoeding en andere voordelen die over het algemeen niet gelden voor zelfstandige contractanten.

De uitspraak is het begin van een juridische strijd die voorlopig nog niet beslist is. Maar met de uitspraak geven de Californische rechtbanken een sterk signaal af naar werkgevers in de gig-economie, zegt een advocaat van een advocatenkantoor uit San Francisco. Zij merkt op dat sommige op apps gebaseerde taxidiensten zichzelf beschouwen als aanbieder van technologie-platforms in plaats van als transportdiensten.

Lyft in beroep

Medewerkers van Uber en Lyft stellen dat hun chauffeurs juist kiezen voor de flexibiliteit om hun eigen rooster te maken en als onafhankelijke contractanten te werken. Chauffeurs willen geen werknemers zijn, stelt Lyft in een verklaring. De taxidienst gaat onmiddellijk in beroep tegen de uitspraak en “zal blijven vechten voor hun onafhankelijkheid.”
 

Bron: SHRM