CEO John van Hoof, CSU: ‘CEO, laat je zien!’

Al zeggen CEO’s dat hun deur altijd open staat. De drempel is voor werknemers vaak te hoog, schrijft John van Hoof, CEO Schoonmaakbedrijf CSU. 

Bedrijfsleiders en bestuursleden moeten vaker de directiekamer uit. Dat kan door ‘de vloer’ op te gaan, of in deze tijd: digitaal een rondje door het bedrijf te maken. Want ook al zeggen en beloven CEO’s dat hun deur altijd open staat; de drempel blijkt voor werknemers vaak te hoog. Toen ik zelf werknemer was kwamen mijn ideeën of initiatieven ook niet altijd ‘hogerop’ terecht. Soms moeten managers de ideeën zelf gaan halen.

Corona maakt die uitdaging zwaarder. Het digitaal opbouwen van je band met personeel is niet gemakkelijk 

Onderzoek van de Nationale MeewerkWeek wees vorig jaar uit dat er nogal een kloof bestaat tussen de CEO van een bedrijf en hun werknemers. Meer dan een kwart van de werknemers vindt dat het management van hun bedrijf ‘niet genoeg betrokken’ is. Bijna de helft (49%) ziet werkgevers nooit. Zo’n veertig procent denkt dat het management daarom niet voldoende weet wat er daadwerkelijk speelt in het bedrijf. Dat kan en moet beter. 

Onder andere aan de hand van de volgende tips.

Niet voor stenen of een logo
Ook al zet je jouw naam onder elk stukje bedrijfscommunicatie, je werknemers moeten het gevoel hebben dat ze je op een persoonlijke manier kennen. Mensen werken niet voor een logo of stenen, is mij ooit verteld, en ik geloof dat ook. Mensen werken voor hun collega’s, en voor een manager waarvan zij zeggen: “Dat is een fijne vent!”

Jouw werk is relaties opbouwen en onderhouden
Ik zie veel managers om me heen die uitblinken in het uitvoeren van hun operationele takenpakket. Véél zelf uitvoeren – dat is vaak ook de manier waarop zij in hun rol terecht zijn gekomen. Maar er moet een besef zijn dat je als manager, als baas, vooral ook relaties aan het bouwen en onderhouden bent. Daarom ben je manager: je delegeert taken en stelt anderen in staat hun werk uit te voeren. Corona maakt die uitdaging zwaarder. Het digitaal opbouwen van je band met personeel is geen gemakkelijke opgave. Maak er daarom bewust tijd voor en denk goed na over hoe je communiceert, hoe vaak, en met wie.

Niet toekijken, zelf doen
Vind een moment waarin het management van je bedrijf de vloer op gaat om de handen uit de mouwen te steken. Bij CSU nemen we ongeveer vierhonderd man kantoorpersoneel één keer per jaar mee om een dagdeel mee te draaien met onze schoonmaakploegen. Vorig jaar stonden we met z’n allen op een bungalowpark. We keken niet naar schoonmaken, we gingen zelf schoonmaken.

Stel jezelf kwetsbaar op
Om in een gesprek met je medewerkers te stappen moet je in staat zijn jezelf kwetsbaar op te stellen. Een ‘call’ of bezoek op de vloer is persoonlijker. Natuurlijk loop je de kans kritiek te krijgen over genomen beslissingen of gevaren koersen, maar als je achter je beleid staat kun je dat uitleggen. En veel belangrijker: je krijgt de kans met inzichten te vertrekken die je anders nooit had gekregen.

Bij CSU zijn we initiatiefnemer van de Nationale MeewerkWeek, een week waarin het management van bedrijven meewerkt met werknemers om zo waardering te tonen en inzichten op te doen. Voor ons zijn de inzichten die wij daarmee winnen van onschatbare waarde. Bij onze laatste editie hoorde ik persoonlijk van problemen die snel opgelost konden worden, zoals de noodzakelijke aanschaf van een extra linnenwagen. Maar werknemers kaartten ook zaken aan die we uiteindelijk tot in de bestuurskamer bespraken: waarom worden bepaalde investeringen precies gedaan? Kan dat ook anders?

Als je als manager dus niet veel feedback van je werknemers ontvangt, betekent dat niet automatisch dat alles goed gaat. Er zijn waargenomen drempels die personeelsleden, terecht of onterecht, uit je bestuurskamer houden. Ga daarom zelf de vloer op, stel je kwetsbaar op en kom rijker uit de ontmoeting.

John van Hoof is Voorzitter Raad van Bestuur van CSU, een van de grootste schoonmaakondernemingen van Nederland met ruim 16.000 medewerkers.