Challenge-based learning: goed voor medewerker en organisatie

Foto: Desola Lanre-Ologun | Unsplash
In de snel veranderende realiteit van beroepen en kennis is het principe van een leven lang leren onmisbaar geworden. De onderzoekers – voornamelijk op HR-terrein – namen challenge-based learning onder de loep, als innovatieve aanpak voor leven lang ontwikkelen (LLO) van professionals.
Door interviews en een ontwerpsessie onderzochten zij in hoeverre CBL kansen biedt voor LLO. In het onderzoek Leven lang ontwikkelen: de potentie van challenge-based learning voor professionals werkten studenten samen met professionals aan een maatschappelijke uitdaging, zoals het ontwikkelen van zonnepanelen voor kassen. De resultaten zijn veelbelovend. Complexe problemen worden aangepakt en deelname aan CBL blijkt bij te dragen aan de ontwikkeling van cruciale loopbaancompetenties. Niet alleen de studenten leren ervan, ook de professionals ontwikkelen zich aanzienlijk tijdens dit proces.
Beroepsexpertise vergroten
Het werken en leren gebeurt in een multidisciplinaire setting, waarbij de deelnemers verschillende expertises hebben, met uiteenlopende leervragen. De onderzoekers richtten zich op de leerpotentie van de professionals van vier competenties: eigen regie over de loopbaan, adaptief vermogen, reflectievermogen en het ontwikkelen van beroepsexpertise.
Vooral reflectief en adaptief vermogen blijken sterk aanwezig in de leerervaringen van professionals, hoewel deze niet altijd als zodanig worden herkend. Ze vergroten ook hun beroepsexpertise en het werken in open-einde leeromgevingen stimuleert het zoeken naar oplossingen buiten de routines. De creativiteit van de studenten draagt hieraan bij. Wat eigen regie betreft zagen de onderzoekers dat professionals vaak participeren als probleemeigenaar of belanghebbende om inzichten te verwerven voor problemen uit hun praktijk, maar minder vanuit een gerichte doelstelling om zelf iets te leren.
Aanbevelingen
De onderzoekers komen ook tot praktische aanbevelingen voor HR-professionals: Positioneer CBL als een kans voor ontwikkeling van professionals én van innovatieve oplossingen voor complexe vraagstukken binnen de organisatie. En faciliteer CBL met ruimte voor innovatie en onzekerheid.
Niet alleen beroepsexpertise maar ook soft skills, zoals het omgaan met onzekerheid, kunnen door CBL worden ontwikkeld. Voor de ontwikkeling en uitvoering ervan is samenwerking met onderwijsinstellingen een pré. CBL moet wel binnen organisaties van bovenaf omarmd worden, zodat HR-professionals de structurele aanwezigheid ervan kunnen stimuleren. Met doorlopende deelname van professionals aan deze projecten. Zo kan CBL bijdragen aan duurzame inzetbaarheid én toekomstbestendige organisaties.
De onderzoekers
Yvette Baggen is Universitair Docent Education and Learning Sciences aan Wageningen University & Research. Mariëlle Verhoef – van Lier is senior onderzoeker Lectoraat Human Capital Innovations, HAN University of Applied Sciences. Meghan Rens is PhD kandidaat bij Erasmus University Rotterdam. Jos Sanders is Lector Human Capital Innovations aan HAN University of Applied Sciences en Senior Research Scientist bij TNO.
Bron: Tijdschrift voor HRM