CHRO Aart Slagt van KLM: ‘Ga met elkaar in overleg’

Bij de meest recente KLM-reorganisatie liep Human Resources voorop. Het aantal functies en managers ging omlaag. “Het mooiste wat we mensen kunnen bieden, is een (nieuwe) baan!”

Aart Slagt werkt al twintig jaar bij KLM, sinds 2009 in diverse HR-rollen. In 2013 werd hij benoemd tot executive vice president HR & Industrial Relations. Daarvoor werkte hij in de primaire processen van het bedrijf, zoals bijvoorbeeld VP Fleet Services en Cockpit Crew Planning.

“Toen ik studeerde, zei ik altijd: ‘Ik blijf nooit langer dan vijf jaar bij één bedrijf, dat vind ik saai,’” aldus Slagt. Maar bij KLM bleek dat toch anders uit te pakken. “KLM heeft mij de mogelijkheid gegeven om hele verschillende banen te kunnen doen, waardoor ik mezelf kon blijven ontwikkelen.”

Slagt heeft in die tijd periodes met grote groei, maar ook bezuinigingsoperaties en reorganisaties meegemaakt. Processen werden gedigitaliseerd, er werd kritisch gekeken naar langlopende contracten en naar het snijden in het aantal managementlagen.

Never a dull moment. Want dat er een streep door de oude en rijke arbeidsvoorwaarden van weleer moest worden gezet, was duidelijk. Mede door de komst van prijsvechters, van concurrentie uit het Midden-Oosten en de onhoudbaarheid van het Nederlandse pensioensysteem.

Beste werkgevers

Dat begon allemaal eind 2014, met de start van een nieuw directieteam bij KLM en toen het bedrijf aankondigde 700 miljoen euro te moeten besparen. Daarnaast stelde KLM in 2014 als doelstelling Europa’s meest klantgerichte, innovatieve en efficiënte netwerkcarrier te worden.

Mede daardoor staat KLM ondanks alle reorganisaties en bezuinigingen consequent hoog in de lijst van beste werkgevers. “Dat komt natuurlijk deels door relatief hoge startsalarissen, genoeg vrije dagen én een scala aan ontwikkelingsmogelijkheden, maar vooral door ons fantastische product en het interessante werk.”

Bij de meest recente reorganisatie liep HR voorop. Het aantal functies en managers ging omlaag. Het bedrijf werd van boven naar beneden doorgelicht, waarbij veel scenario’s de revue passeerden en er tal van gesprekken met leidinggevenden werden gevoerd. Niet altijd even gemakkelijk, tijdens zo’n topdown-operatie.

“Op het moment dat het de eigen afdeling of baan van medewerkers betreft, wordt het logischerwijs moeilijker,” aldus Slagt in een interview met CHRO.nl. “En dat is volkomen normaal. Het mooiste wat we mensen kunnen bieden, is een (nieuwe) baan. Waar dan ook.”

Slimmer, agile, digitaal

Bij zo’n topdown-reorganisatie overlegt HR in feite met de kalkoen over wat er komende Kerst op het menu moet komen te staan. Het eindresultaat hield in dat zeshonderd werknemers boventallig werden. Voor de vertrekkers werd overigens uitstekend gezorgd. En het uiteindelijke resultaat mocht er voor KLM zijn.

Naar zijn cv op het terrein van HR-innovatie gevraagd, antwoordt Aart Slagt: “Slimmer, agile, digitaal.” Inspiratie? “Leg de focus op de klant en vertaal de klantbehoefte naar gedrag van medewerkers. Voor de HR-functie en de organisatie in haar geheel kwam er een KLM-kompas; waar, wanneer en hoe te handelen.”

Aart Slagt geeft aan dat hij het directieteam niet zo nodig hoeft te inspireren. Want CEO Pieter Elbers geldt immers als een zeer bewogen bestuursvoorzitter. Belangrijk daarbij is wel het langetermijnplan op de agenda te houden (strategische personeelsplanning). Alleen zo ben je op tijd om de 30.000 medewerkers tijdig voor te bereiden op de (digitale) ontwikkeling die komen gaat!

Buiten HR inspireert Slagt derden door veel te praten met anderen binnen het vakgebied en inspiratienetwerken te bezoeken. Want waar het – zeker bij Human Resources – om draait, is de mens. “Iedereen vliegt immers met dezelfde type vliegtuigen naar diezelfde bestemmingen,” zegt de CHRO van KLM. “Daarin zit het verschil dus niet. Maar waarmee je wél het grote onderscheid kunt maken, is met die menselijke factor.”

Verschillende koninkrijken

Onder Aart Slagt is Human Resources bij KLM van verschillende koninkrijken naar één HR dienstverleningsmodel getransformeerd. Van de 465 medewerkers bij HR werden 65 mensen uiteindelijk boventallig. De helft vond een andere uitdaging buiten KLM, de andere helft is nu werkzaam binnen KLM in een andere functie.

Slagt slaagde erin in de periode 2015-2018 de KLM-cao’s – binnen KLM zijn er drie verschillende cao’s (cockpit-, grond- en cabinepersoneel) met allerlei richtlijnen en samen goed voor meer dan 2 miljard euro aan arbeidskosten – dusdanig te wijzigen zodat deze recht doen aan de medewerker, de klant en de snel veranderende internationale marktomstandigheden.

Over impasses met de vakbonden is hij altijd glashelder geweest: “KLM wil fit zijn voor de toekomst. Een organisatie met minder managementlagen en meer betrokkenheid van onze medewerkers.”

De geboekte resultaten waren uitstekend. Impact: tussen 2015 en 2018 groeide de productiviteit met 12 procent en kon, door de cao-stijgingen op nul te houden, 250 miljoen euro worden ‘bespaard’. Ook de reducties bij ondersteunende diensten leidden tot substantiële bezuinigingen. Resultaten behaald door de gehele aanpak met als leidraad het KLM-kompas.

“Gelukkig ligt de tijd van forse besparingen nu achter ons en kunnen we ons richten op andere belangrijke zaken, zoals leiderschapsontwikkeling, verdere digitalisering, diversiteit, het moderniseren van ons leeraanbod en het verhogen van de inzetbaarheid van onze medewerkers.

Op cao-gebied hebben we recent een onderhandelingsresultaat gesloten voor alle drie de cao’s met daarin weer cao-stijgingen die tenminste de inflatie dekken en een aantal mooie inhoudelijke verbeteringen voor onze medewerkers.”

Klantloyaliteit hoog

Waardering van de consument was er bij dat alles ook. ‘Zou jij een familielid adviseren met KLM te reizen?’ Managementtool Net Promotor Score, die de klantloyaliteit meet, toonde een stijging van 30 naar 45 procent. En ook de resultaten voor medewerkerstevredenheid stegen voor KLM substantieel: van 50 naar een score van 63 procent. Uitstekende resultaten, waarbij de HR-strategie – en dus die van Aart Slagt – vruchten wist af te werpen.

In zijn persoonlijke leven probeert Slagt een goede balans tussen werk en privé te vinden. Hij is getrouwd met Renske, het echtpaar heeft een tweeling van 14 jaar (zoon Robin, dochter Eva). Dat in evenwicht houden van werk-privé bereikt hij door veel te sporten. Vooral hardlopen, wielrennen en tennis.

Aart en zijn gezin wonen in het Noord-Hollandse Nieuwe Niedorp. Voor vakanties gaat de familie Slagt het liefste naar Azië, hun meest recente reis voerde het gezin naar de Filipijnen.

Over zijn ‘HR-missie’ bij KLM: “Ik wil de dialoog tussen medewerkers en leidinggevenden bevorderen. ‘Ga met elkaar in gesprek over al die ontwikkelingen die er zijn en die nog komen.’ KLM kent veel regeltjes, als HR willen we dat onderlinge overleg verder initiëren.”