CHRO Day 2025: ‘Resilience’ als overlevingsstrategie
Foto’s: Mandy Brander
De locatie van CHRO Day 2025, Hotel Arena aan het Oosterpark in Amsterdam, is een geweldige locatie voor een bijeenkomst over ‘resilience’, het centrale thema op woensdag 12 november. Gebouwd rondom een monumentale kapel uit 1886, is het gebouw ook aangepast door de ontwikkeling van kapel naar ontmoetingsplek. Een toonbeeld van ‘resilience’ – zoiets als ‘veerkracht, weerbaarheid en aanpassingsvermogen’.
Waarom juist ‘resilience’ het thema van de dag was, en de dag de titel ‘Growing a Resilient Workforce’ had meegekregen? De video aan het begin van de dag liet het al doorschemeren: een boom die, gevoed door zijn wortels en omgeving, sterk en wendbaar blijft in veranderende seizoenen.
‘Resilience’ is een belangrijke bron van duurzame groei van een organisatie
Host en generatie-onderzoeker Laura Bas maakte het expliciet: ‘resilience’ is een belangrijke bron van duurzame groei van een organisatie, stelde ze. Het zou daarom ook niet terecht zijn om ‘resilience’ af te doen als een modewoord, aldus Bas. Zoals het ook niet terecht zou zijn om het belang te onderschatten van een ‘resilient workforce’ – werknemers die het vermogen hebben zich aan veranderingen aan te passen en hierdoor te groeien.

Terwijl dat laatste in de praktijk nog wel eens gebeurt. Wellicht hangt dat samen met het ‘schrikbarende feit’ dat ongeveer negentig procent van de directieleden van grote bedrijven een bèta- of een business-achtergrond heeft, opperde Bas. Dit leidt er al snel toe dat de menselijke kant van de organisatie ondergewaardeerd wordt.
Een en ander betekent ook dat de CHRO, als ‘stem van het menselijk kapitaal’ belangrijker dan ooit is, om ernaar te streven dat werknemers een rol van betekenis kunnen vervullen in hun organisatie. Want reken maar dat organisaties ervan profiteren en veerkrachtiger worden als dat ‘menselijke kapitaal’ goed tot z’n recht komt.
Ondanks een ontwikkeling als de opkomst van AI. “AI kan goed redeneren. Maar AI beschikt niet over empathie en is niet ethisch onderlegd. Nog niet tenminste. Alleen al daarom blijven mensen ertoe doen.” En doet het HR-beleid van de CHRO er ook bijzonder veel toe, besloot Bas. Ze rondde af met een oproep aan de ruim 100 aanwezige CHRO’s: “Probeer één nieuw inzicht of perspectief dat je vandaag opdoet morgen al te implementeren. Als alle aanwezigen dat doen, kunnen we collectief de stand van zaken op de Nederlandse werkvloer verbeteren.”
Een snelkookpan aan veranderingen
Een groot gedeelte van CHRO Day 2025 bestond uit workshops, rondetafelbijeenkomsten en masterclasses die inzicht boden in hoe CHRO’s ertoe kunnen bijdragen dat hun organisatie ‘resilient’ wordt en blijft. Gezien de snelkookpan aan veranderingen binnen en buiten organisaties is de urgentie daarvan groot, was de teneur – waarbij werd gewezen op zaken als de technologische ontwikkelingen, de voortdurende concurrentiedruk, geopolitieke ontwikkelingen en de krapte op de arbeidsmarkt.
Tijdens deze verschillende programmaonderdelen werden uiteenlopende voorwaarden die noodzakelijk zijn voor een weerbare en wendbare organisatie besproken: van de noodzaak om de HR-strategieën te verankeren in de bredere bedrijfsstrategie, om te streven naar een cultuur met een sterke onderlinge verbondenheid tot emotioneel intelligent leiderschap.
Workshops, rondetafelbijeenkomsten en masterclasses
Een van de meest prangende onderwerpen is: hoe om te gaan met de opkomst van AI – Laura Bas stipte het al aan in haar welkomstwoord. De rondetafelbijeenkomst The Rise of the Chief Work Officer, gehost door Workday en met Rich Bye en Natasja Schepers ging hier over. “AI is niet iets wat eraan komt, het is er al”, werd er geconstateerd. De CHRO kan een rol spelen in een goede adaptatie ervan: hij moet zich ontwikkelen tot een Chief Work Officer, een leider die de samenwerking tussen menselijk talent en intelligente systemen moet orkestreren.
In het verlengde hiervan bood de masterclass The HR Director as AI Leader, gehost door Youforce en met Jan Ewoud ten Brinke, concrete handvatten. Hier werd benadrukt dat AI en technologie niet louter een IT-aangelegenheid zijn, maar alleen slagen als ze verankerd zijn in de organisatiecultuur. De HR-directeur moet de drijvende kracht zijn achter duurzame verandering en een AI-first culture opbouwen.

Een andere sessie, die technologie, groei en welzijn verbond, was de rondetafelbijeenkomst Connecting Talent, Growth and Wellbeing in Times of Change, gehost door SAP SuccessFactors en met Bruno Bianchi. Deze sessie nam een systeemgerichte kijk op het HR-ecosysteem: hoe ondersteunen of ondermijnen de verschillende delen, zoals skills, leiderschap, engagement en technologie, de veerkracht en prestaties.
Eisen aan leiderschap
Duidelijk werd dat veerkracht nogal wat eisen stelt aan leiders. De rondetafelbijeenkomst How Emotionally Intelligent Leaders Build Resilient Workforces, gehost door The School of Life Amsterdam en met Josine Peters en Frits Philips, legde de vinger op de zere plek. Met toenemende stress en de strijd om talent volstaan spreadsheets, algoritmen en KPI’s niet om vertrouwen te bouwen of burn-outs te voorkomen. Duurzame prestaties zijn afhankelijk van de emotionele intelligentie van leiders.
Tegelijkertijd daagde Aljan de Boer in de masterclass Human-Proof HR & Leadership – Staying Resilient in a Complex Society het traditionele managementdenken uit. Hij stelde dat organisaties te lang mensen als machines hebben behandeld, geoptimaliseerd voor efficiëntie. In plaats daarvan pleitte hij voor een reset: bedrijven moeten culturen bouwen van betekenis, verbondenheid en belonging en investeren in hun welzijn. Dát leidt tot resilience.

Ook de beloningssystematiek kwam aan de orde. De workshop Reward with Value(s) – A People-Centric Total Rewards Strategy Guided by Data, georganiseerd door Aon en met Elmar van Dijk en Rens de Jong, benadrukte dat de beloningssystematiek niet los kan worden gezien van de bedrijfscultuur. Integendeel: succesvolle organisaties hebben een cultuur die sterk ‘people-centric’ is. Die cultuur is fundamenteel voor zowel de Employee Value Proposition als de Total Rewards-strategie. Waarbij data als een kompas voor een beleid kunnen dienen om die cultuur te verstevigen.
De masterclass The Era of Added Value in Employer Branding, gehost door Publicis Groupe en met Rogier de Brouwers, onderzocht hoe een sterke cultuur behouden kan blijven in een tijd waarin de trouw aan de werkgever geen vanzelfsprekendheid is. Talent zoekt tegenwoordig geen vacatures meer, maar een fit, betekenis en gedeelde waarden. De Brouwers benadrukte dat succes in employer branding afhangt van de consistentie en helderheid van wat de organisatie vertegenwoordigt, zowel intern als extern.
Laura Bas behandelde in haar masterclass Genzpiration het aantrekken van de jongste generatie, Gen Z. Bas legde uit dat Gen Z de ‘updates levert voor nieuwe manieren van werken en denken’. Ze adviseerde leiders om voorbij allerlei clichématige opvattingen over Gen Z te kijken en te ontdekken dat deze generatie organisaties met zeer sterke, mensgerichte culturen prefereert.
Twee andere masterclasses richtten zich op het beheer van grootschalige, systemische veranderingen die de veerkracht van de hele organisatie op de proef stellen. In de rondetafelbijeenkomst The Resilient Organization – Turning Workforce Management into a Strategic Advantage, gehost door ATOSS en met Roelf Cats en Dirk Waardenburg lag de nadruk op hoe CHRO’s workforceplanning als een strategische hefboom kunnen inzetten om flexibiliteit, productiviteit en werknemerstevredenheid in balans te brengen. De discussie richtte zich op de menselijke, sociale en organisatorische factoren die workforce resilience versterken en de rol van data en AI daarbij.
De masterclass Resilient by Design – The CHRO as a Just Transition Leader, gehost door AllChiefs en met Tommes Krullaars, ging over het bouwen van menselijke veerkracht in tijden van systeemverandering. Hier werd betoogd dat organisaties die willen excelleren veerkracht moeten verbinden met verantwoordelijkheid om een ‘Just Transition’ te maken. De CHRO is de leider die de organisatie door de grote, convergente krachten – demografie, digitalisering, geopolitiek en klimaatverandering – moet loodsen, door prestatie te versterken met purpose.

Tot slot de masterclass van brigadegeneraal b.d. Kees de Rijke, die de titel De (veer)kracht van verbondenheid droeg. Zijn betoog, gestoeld op 41 dienstjaren bij Defensie, ging erover hoe diepgaande menselijke verbinding de basis vormt voor weerbaarheid en duurzame inzetbaarheid, zelfs in de meest extreme omstandigheden. Niet alleen in het leger, maar mogelijk ook in de samenleving – een actuele opmerking, gezien de huidige oorlogsdreiging.
CHRO of the Year 2025
Als feestelijke afsluiting van de dag vond de uitreiking van de CHRO of the Year Award 2025 plaats in de Chapel van Hotel Arena. Communitymanager Patricia Verhoeven en juryvoorzitter Thomas Mulder (tot voor kort CHRO VodafoneZiggo en CHRO of the Year 2022) namen plaats op het podium voorin de zaal en reikten de prijs uit aan Edyta Jakubek, Chief People Officer bij ASM.
Jakubek nam de prijs in ontvangst en prees haar medegenomineerden Caroline van Nieuwkerk van Royal Van Leeuwen, Jolanda Sappelli van a.s.r. voor de sportieve houding tijdens de competitie. En tot slot bracht ze haar levensmotto in herinnering: ‘What got us here will not get us there’. Om maar aan te geven dat de rol van HR zich blijft ontwikkelen, en zelfs de beste winnaars niet op hun lauweren kunnen rusten. ‘Resiliency’ vergt voortdurend onderhoud.
Lees hier meer over de Awarduitreiking en de jurybeoordeling: Edyta Jakubek (ASM) wint CHRO of the Year Award 2025

Ga voor een fotoverslag van de dag naar CHROday.nl