Oproep aan kandidaten met ambitie voor de CHRO of the Year Award 2023: de jury zit klaar!
Jaarlijks kiest traditiegetrouw een deskundige en kritische jury de CHRO of the Year. De zittende winnaar draagt de titel dan over aan de HR-executive die zich het afgelopen jaar volgens de juryleden het meest heeft onderscheiden. De jury roept organisaties op kandidaten aan te dragen die de award naar hun overtuiging dit jaar toekomt. De inschrijving is al gestart.
“Gezocht: een innovatieve en inspirerende CHRO die aantoonbaar het vermogen heeft om de business duurzaam te beïnvloeden”
Het doel van de CHRO of the Year Award is om innovatieve en inspirerende HR-directeuren, die een duidelijke impact op de organisatie hebben, erkenning te geven voor het werk dat zij doen. Een erkenning die inspireert en ook andere CHRO’s en aanstormend HR-talent in beweging brengt.
Natuurlijk is de basis van je HR-afdeling volledig op orde, er is sprake van functional excellence, de HR-systemen zijn up-to-date en je leiderschap als HR-executive is vanzelfsprekend. Maar om in aanmerking te komen voor de award is een stap meer nodig: jij bent erin geslaagd tot werkelijke impact te komen.
Door inspiratie, coachend leiderschap, inzichten en data, een visionaire aanpak die de HR-agenda overstijgt en doorwerkt in de resultaten en de operationele slagkracht van de organisatie als geheel. Kortom: een CHRO die aantoonbaar het vermogen heeft om de business duurzaam te beïnvloeden.
De drie i’s
Voor het beoordelen van de kandidaten bekijkt de jury hun prestaties aan de hand van de drie i’s: Innoveren, Inspireren en Impact hebben. Dat zijn de drie belangrijke aspecten die het werk van toonaangevende CHRO’s kenmerken. Voor de jury van de award zijn dit dan ook de leidende criteria.
Concreet kun je dan denken aan HR-directeuren die hun HR-beleid baseren op innovatieve methoden, ideeën, (technologische) instrumenten en samenwerkingsvormen. Zij weten met hun aanpak hun omgeving, de organisatie en externe stakeholders te inspireren. Ze hebben laten zien dat zij met dit innovatieve en inspirerende HR-beleid daadwerkelijk impact hebben gehad op de prestaties van de organisatie.
Daarbij zal de jury dit jaar, meer nog dan in de voorgaande jaren, kijken naar de context van de organisatie. De drie i’s kunnen nu eenmaal niet los worden gezien van de omgeving waarin de organisatie en haar stakeholder opereren. Juist in de huidige turbulente tijden wordt er om die reden ook veel gevraagd van HR-leiders.
Stormachtige ontwikkelingen
Hoe behoud je de verbinding en betrokkenheid terwijl veel medewerkers thuiswerken? En een aangename, collegiale werksfeer wordt bedreigd door allerlei polariserende kwesties (corona, stikstofbeleid, het klimaat, oorlog in Oekraïne en andere maatschappelijke en geopolitieke dilemma’s die zich ogenschijnlijk ‘zomaar’ kunnen aandienen).
Denk ook aan stormachtige ontwikkelingen die invloed hebben op de core business van de organisatie, maar ook op werk en de inzet en beschikbaarheid van talent. En wat te denken van de impact van artificial intelligence (AI) op de workforce?
Kortom, de wereld van buiten de organisatie doet haar invloed steeds meer gelden op het functioneren van de workforce en daarmee op de HR-agenda. We zoeken CHRO’s die zich daaraan hebben gecommitteerd en bewust bezig zijn om dat goed te managen en onderdeel te maken van hun visie.
“Gezocht: zelfstandige en autonome HR-leiders van organisaties met minimaal 2000 medewerkers met standplaats in Nederland”
Daarnaast moeten HR-directeuren om in aanmerking te komen als zelfstandige en autonome HR-leider (CHRO/HR-directeur/HR-executive) verantwoordelijk zijn voor een organisatie met minimaal tweeduizend medewerkers, hun standplaats hebben in Nederland en momenteel meer dan een jaar hun rol vervullen.
Oud-winnaars in de jury
De jury bestaat uit de HR-directeuren die in de afgelopen jaren de prestigieuze award wonnen: Thomas Mulder, CHRO Vodafone/Ziggo en CHRO of the Year 2022, Tjahny Bercx, CHRO LeasePlan en CHRO of the Year 2021, Maryjo Charbonnier, oud-CHRO Wolters Kluwer en CHRO of the Year 2019 en Abbe Luersman, oud-CHRO Ahold Delhaize en CHRO of the Year 2018. Ook de winnaar van dit jaar neemt zitting in de jury voor een periode van vier jaar.
Procedure CHRO of the Year Award
1. We vragen in de CHRO Community en daarbuiten om kandidaten aan te dragen via het online formulier, met onderbouwing van de drie i’s: Innovatie, Inspiratie en Impact. Op basis hiervan maakt de jury een longlist van kandidaten.
2. Van iedere kandidaat maken we een CHRO-dossier. Deze dossiers geven de jury een algemene impressie en een overzicht van de prestaties van de kandidaten. Dat is inclusief de eventuele input vanuit de CHRO Community en een aanbeveling van de desbetreffende CEO.
De jury beoordeelt vervolgens de kandidaten en stelt een shortlist op van maximaal vijf genomineerden op basis van de drie i’s. Deze shortlist voor de CHRO of the Year Award maken we uiterlijk op 1 oktober 2023 bekend op de website van CHRO.
3. Om het dossier compleet te maken, nodigen we de genomineerden uit voor een interview met de voltallige jury. Tijdens het interview gaan we uitgebreid in op de drie i’s.
4. Na de interviews komt de jury bij elkaar om te bespreken welke genomineerde het beste scoort op innovatie, inspiratie en impact. Dat gebeurt op basis van de CHRO-dossiers en de interviews.
5. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de plenaire afsluiting van CHRO Day 2023 op 16 november 2023 in de Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem.
Wil je in aanmerking komen voor deelname aan CHRO Day 2023? Klik hier. Wil je een kandidaat aanmelden? Klik hier.
Heb je vragen of wil je overleggen over de procedure, een kandidatuur of het aanmelden van een kandidaat? Neem dan contact op met CHRO Community Manager Anna-Bo Bouwens via abouwens@chro.nl
Lees hier de complete editie van CHRO Magazine 1 – 2023