CHRO Sven Van de Wynkele, BAM: ‘Opeens kan álles’

‘We willen het leven van mensen verbeteren’
Bouwreus BAM begon vroeg met thuiswerken en een ban op reizen en verkeer tussen kantoren. ‘Dingen die nooit konden, kunnen nu wel.’

Bedrijven die een beroep doen op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid moeten 20 procent of meer omzetdaling kunnen aantonen. “En dat is lastig voor een internationaal opererend concern als BAM”, zegt CHRO Sven Van de Wynkele. 

“Want in Nederland en Duitsland heeft de crisis vooralsnog de minste impact, meer dan 90 procent van de projecten gaan daar door. Maar in andere landen waar wij actief zijn – denk aan België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland – ligt het werk gedeeltelijk tot bijna volledig stil.”

Impact crisis aanzienlijk

Overkoepelende organisatie Bouwend Nederland bespreekt namens de branche dat dilemma met de regering. Met als doel ook internationaal werkende bedrijven voor de NOW in aanmerking te laten komen. “De impact van deze crisis is ook voor BAM aanzienlijk”, aldus Van de Wynkele. “Omdat we in drie van onze vijf kernlanden verminderde activiteit en productiviteit hebben.”

Het ziekteverzuim bij BAM bedraagt 2,4 procent, zelfs lager dan anders

Zijn HR-team werkt grotendeels vanuit huis, enkelingen komen twee tot drie dagen in de week naar kantoor. De CHRO zelf zit ‘vast’ in Gent, bij echtgenote Tanja en hun twee zoons. “Ik was daar voor het weekend, toen de Belgische autoriteiten besloten de grenzen te sluiten. Tja, dus dat is verplicht thuiswerken. Mijn kinderen zijn al ouder, zitten op de universiteit. Maar toch is het wel even wennen, ganse dagen tegen een scherm aan praten…”

Oud marineofficier

In een interview met CHRO Magazine vertelde de oud marineofficier een half jaar geleden nog: “Onze recruitmentstrategie is: ‘we know them, before we need them’. En dat bereiken we middels gerichte recruitment-marketing, sourcing en online-contact te analyseren waar de doelgroepen zich bevinden, die cruciaal zijn om de doelstellingen van BAM te verwezenlijken. Zo weten we hoe en waar hen op het juiste moment aan te trekken. Wij investeren intensief aan de voorkant.”

Met meer dan 20.000 BAM-medewerkers is HR een belangrijke pijler voor de BAM-organisatie. Hoe HR in deze crisis het personeel tegemoet treedt? “Wij hebben in februari al maatregelen genomen, veel vroeger dan de overheden in West-Europa. Omdat we zagen wat toen al in China gebeurde, hoe het in Italië ging borrelen, dat mensen ziek terugkwamen van wintersportvakantie. Wij liepen voorop met een ban op reizen, ook op verplaatsingen tussen de verschillende kantoren, we liepen voorop met thuiswerken. 

We organiseren virtuele coffee-meetings en Friday afternoon-borrels 

“Dat alles heeft ons goed geholpen, want met zestien corona-besmettingen – sommige medewerkers zijn weer genezen en terug op het werk – zijn wij relatief beperkt getroffen. Verder organiseren we virtuele coffee-meetings en Friday afternoon-borrels. Daar wordt niet over het werk gesproken. Zaak is mensen gezond te houden. Wellbeing is altijd al belangrijk geweest binnen BAM, maar dit is nu topprioriteit. Denk bijvoorbeeld aan mindfulness-sessies.”

Bouw als wereldwijde katalysator

Grote vraag blijft, ook voor BAM: hoe lang gaat dit allemaal duren? “En hoe snel herpakt de macro-economie zich vervolgens?”, vraagt Van de Wynkele zich af. “Toch ben ik redelijk optimistisch. Zeker voor de bouw, want die sector is in alle landen wereldwijd een economische katalysator. Onderhoud en infrastructurele projecten gaan door.”

Safety first, gevolgd door business continuity; dat is de strategie van bouwreus BAM. Over dat eerste: “In de bouw lukt die anderhalve meter afstand houden niet altijd, dat is soms praktisch onmogelijk. Wij vangen dat op door onze medewerkers met mondmaskers en handschoenen te laten werken. Door bij transport maar één en maximaal twee medewerkers te laten rijden. Op de bouwplaats zijn ploegen gescheiden, wordt afzonderlijk geluncht. Het ziekteverzuim bij BAM bedraagt 2,4 procent, dat is zelfs iets lager dan onder normale omstandigheden.”

De vooroordelen over thuiswerken zijn weg 

Lessons learned? “Moeilijk in te schatten”, zegt Sven Van de Wynkele. En, Johan Cruyff citerend: “Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel. Alles wat teleworking en remote working betreft blijkt heel effectief. De vooroordelen over thuiswerken zijn weg, die verandering zal blijvend zijn. Daarnaast zijn we veel minder geneigd te reizen, je hoeft niet altijd face-to-face meetings te hebben. 

“En dat alles heeft weer gevolgen voor het aantal kantoren; hoeveel kantoren heb je nu eigenlijk nodig, wat is straks nog de bezettingsgraad? Ook worden in tijden van crisis beslissingen die anders uiterst moeizaam tot stand komen, veel sneller genomen.”

Uitstel van verandertrajecten

En dingen die nooit konden, kunnen nu wel, stelt de CHRO. “Denk aan kostenreducties op het terrein van reizen. Aan het stoppen van zaken die niet business critical en business gerelateerd zijn. Reiskosten, hotelovernachtingen en restaurantbezoeken, abonnementen, kantoormaterialen… En denk aan het uitstellen van verandertrajecten, aan het beëindigen van contracten met externe consultants.”

De CHRO van BAM stipt ook de positieve maatschappelijke veranderingen aan. “Er is nu veel meer waardering voor mensen in de zorg, voor personeel in de supermarkten, voor truckers en ordehandhavers”, aldus Sven Van de Wynkele. 

“Die blijken plotseling van cruciaal belang voor onze samenleving. En neem de CO2-uitstoot, die kon nooit minder, leek wel een voldongen feit. Maar nu kan die reductie – door het aan de grond houden van vliegtuigen, door het ontbreken van files – opeens wél!”

Gerelateerde artikelen