Cindy Meervis (Royal HaskoningDHV): HR is er om de potentie in mensen los te maken

CHRO Profiel: Cindy Meervis
Een belangrijke taak van HR is het faciliteren van de dialoog. “Je moet niet overal de controle over willen hebben”, betoogt Cindy Meervis, Corporate Director Human Resources bij Royal HaskoningDHV.

De Vlaamse Meervis bekleedt sinds een half jaar de hoogste HR-post bij het internationaal opererende advies- en ingenieursbureau. Zij is afkomstig van AkzoNobel waar ze gedurende vijf jaar senior HR-rollen vervulde. Daarvoor had ze management- en marketingrollen bij onder meer Ormit, Nolan,Nortan & Co. en de Belgische Post. Haar uiteenlopende werkervaringen stellen Meervis naar eigen zeggen in staat op strategisch niveau mee te denken. “Uiteraard heb ik ook operationele HR-taken uitgevoerd. Ik denk dat dit belangrijk is om het vakgebied echt te begrijpen.”

HR moet dialoog faciliteren
Zoals velen in de HR-wereld is ze ervan overtuigd dat een pure HR-achtergrond een belemmering kan vormen. “Een bedrijfsbrede opleiding is relevanter, want strategie en de uitvoering daarvan wordt steeds belangrijker. Zoals ieder gezond en ambitieus bedrijf zijn we bezig met nadenken over onze toekomststrategie.” Meervis is er bij betrokken in nauwe samenwerking met de marketing & communications director en de strategy director. “ Het vertrekpunt is de strategische richting die een organisatie uitzet, vervolgens ga je kijken wat er nodig is om die strategie te realiseren, vanuit HR-perspectief kijk je dan naar aspecten als cultuur, leiderschap, vaardigheden en gedrag. Uiteindelijk gaat het erom dat je de potentie die in mensen zit tot uiting laat komen.

Meervis constateert uit diverse gesprekken met andere HR-professionals dat de beroepsgroep nog te vaak bezig is met “beleid en procedures”. “Dan wordt er geconstateerd dat managers deze niet volgen en dus niet doen wat HR wilt. Dat is logisch. Wij zijn er om de context te creëren. HR moet de dialoog faciliteren, niet sturen. Op die manier kun je input en het genereren van ideeën stimuleren”, stelt Meervis. Als voorbeeld noemt zij een opinie-app die zij in samenwerking met de marketing & communications director heeft gebruikt. “We hebben een grote groep medewerkers gevraagd om via de app ideeën omtrent diversiteit te delen.” Deze ideeën werden vervolgens teruggekoppeld in een Diversity & Inclusion-lunch met als doel een dialoog op gang te brengen hoe we dit onderwerp beter op de kaart kunnen zetten.  “Hoewel de man-vrouwverdeling in de top goed geregeld is, hebben we best een grote uitdaging bij de in- en  doorstroom van vrouwen. In de lunch werd het idee geopperd om meer gemengde selectiecomités in te zetten met als doel de “unconscious bias” die we allemaal hebben te verkleinen en zo de instroom van vrouwen positief te stimuleren. Na discussies hebben we besloten dat de selectiecomités diverser moeten zijn. Deze comités bestonden voornamelijk uit mannen en dit zou een onbewust vooroordeel kunnen opleveren.” 

Naast het faciliteren van de dialoog heeft HR in de ogen van Meervis de taak om mee te doen aan de dialoog, bijvoorbeeld over de strategie. Meervis ziet strategiebepaling in een snel veranderende wereld als een continu proces. “Constant moeten we helder hebben waar we als bedrijf goed in zijn en waar we het verschil kunnen maken. En bovenal: waar zijn we volgens onze klanten goed in en matcht dit met onze eigen beeld.” Het ingenieursbureau houdt regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken. Hieruit blijkt dat het met de ‘customer intimacy’, ofwel de de klantrelatie goed zit. “Ruimte voor verbetering zit er met name op het gebied van innovatie en creativiteit.”

Noodzaak tot vernieuwing
Hoewel Royal HaskoningDHV wereldwijd bij uitdagende projecten betrokken is, denkt Meervis dat innovatie beter ingebed kan worden in de manier van werken. “Innovatie kun je zien als een proces van incrementele verbeteringen of als een proces van disruptieve technologie. Om succesvol te blijven moeten we vernieuwen. Er moet een omgeving gecreëerd worden waarin makkelijker geïnnoveerd kan worden vanuit een gedrevenheid om de beste oplossing te vinden.” De Corporate Directeur HR stelt dat alleen dan creatieve en slimme oplossingen ontstaan. Het binnenhalen van uitdagende projecten is ook belangrijk om mensen te binden aan het bedrijf. “Voor veel ingenieurs zijn uitdagende projecten zijn belangrijker dan status of salaris”, zegt Meervis. Daarnaast is innoveren een kwestie van lange adem, vertrouwen in je mensen en vooruitstrevende samenwerking met klanten en kennisinstellingen. “Aan innovaties zoals onze Nereda-afvalwaterzuiveringstechnologie hebben we vijftien jaar gewerkt voordat we deze konden vermarkten”, licht Meervis toe.  

De grote vraag voor HR is volgens Meervis welk type leiderschap en welke vaardigheden je nodig hebt als je op een andere manier wilt gaan innoveren. Leiders helpen mee de omgeving vorm te geven waarin medewerkers kunnen innoveren.  “Voor mij komt leiderschap in verschillende verschijningsvormen,  er is niet één leiderschapsmodel of –stijl. De kunst is om iedere leider te helpen ontdekken wat zijn of haar unieke leiderschapsstijl is en deze door te ontwikkelen. Er zijn uiteraard wel een paar eigenschappen die sterke leiders delen, zoals een visie kunnen vormen en uitdragen, mensen meenemen en betrekken in die visie, gekoppeld aan een goed ontwikkeld zelfbewustzijn en de vaardigheid om nieuwe dingen te leren en nog belangrijker te leren van gemaakte fouten. “ 

Naast de veranderende rol voor HR binnen Royal HaskoningDHV ziet de Vlaamse zich nog voor twee uitdagingen gesteld. Het veranderen van de feedbackcultuur en de rol van leiderschap hierin “to lead by example”. “Leading by example” begint met een gedeeld beeld van welke waarden en gedrag bijdragen aan het succes van het bedrijf. “Deze waarden moet je uitdragen binnen het gehele bedrijf. Leiders bepalen zo mee  de cultuur ”, stelt Meervis. “We hebben nu een cultuur waarin feedback geven niet als gemakkelijk gezien wordt. Mensen willen elkaar aardig vinden en daardoor is constructieve feedback geven lastig. Daarom vraag ik als leider vaak om feedback en die geef ik ook terug. Als mensen zien dat je wat doet met die feedback nodigt dat uit om  zelf ook iets met de ontvangen feedback te doen. Hiervoor moet je wel een omgeving creëren waarin mensen zich veilig voelen om feedback te geven. De ruimte om fouten te mogen maken kan hier nog groter”, stelt Meervis. “Maar dat is voor ingenieurs voor wie alles exact moet kloppen natuurlijk wel een uitdaging”, glimlacht de  Corporate Director Human Resources.