Onderzoek: opnieuw blijkt gamen effectief in ontwikkelen cruciale sociale vaardigheden medewerkers
Videogames op het werk zijn vaak nog taboe. Ze worden gezien als frivool, slecht voor discipline en productiviteit, en daarom als tijdverspilling. Dit terwijl onderzoek aantoont dat gamen cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden kan ontwikkelen die bijdragen aan het succes van organisaties.
Games dragen bij aan cognitieve vaardigheden zoals een snellere reactietijd, betere informatieverwerking, een sterker geheugen en verbeterde stressbeheersing
De effecten zijn minstens zo positief als die van sporten of vrijwilligerswerk. Deze vaardigheden worden juist belangrijker naarmate organisaties te maken krijgen met complexe en snel veranderende omgevingen.
Zelfs bordspellen bevorderen sociale interactie en scherpen het intellect aan. Ze zorgen ook voor een balans tussen competitie en samenwerking. Nog een stap verder gaan tabletop roleplaying games (TTRPG’s), zoals Dungeons and Dragons (D&D), die sociale interactie, creativiteit, teamwork, empathie en andere nuttige vaardigheden voor de werkvloer stimuleren. Dit geldt ook voor leiders.
Positieve effecten van Dungeons and Dragons
Uit een onderzoek waarbij 25 volwassenen een jaar lang regelmatig D&D speelden, bleek dat de spelers minder last hadden van angst, stress en depressie. Hun zelfrespect en zelfredzaamheid namen toe, en ze werden extraverter. Ook stonden ze meer open voor nieuwe ervaringen en werden ze emotioneel stabieler.
TTRPG’s zijn van nature gericht op samenwerking en vermijden potentiële culturele problemen, wat bij sporten vaak anders is. Hoewel veel bedrijven sport waarderen als waardevol voor de werkcultuur, ligt daar de nadruk vaak meer op rivaliteit, waardoor belangrijke elementen zoals groepsbinding, samenwerking en co-creatie minder aandacht krijgen.
Het onderzoek naar videogames wijst erop dat deze games bijdragen aan cognitieve vaardigheden zoals een snellere reactietijd, betere informatieverwerking, een sterker geheugen en verbeterde stressbeheersing.
Gamers betrekken
Ondanks de weerstand van managers tegen gamen op het werk zijn er manieren om gamers meer bij de werkplek te betrekken:
1. Vraag potentiële werknemers naar hun game-ervaring en daag ze uit om na te denken over hoe dit waarde kan toevoegen aan de organisatie. Houden sollicitanten van persoonlijke activiteiten, zoals gamen? Bespreek dit gerust, want dat nodigt uit tot een gesprek. Vraag of ze denken dat hun game-ervaring verband houdt met de functie.
Dit kan de eerste keer zijn dat ze hierover nadenken, vooral als gamen eerder gestigmatiseerd werd door ouders, leraren en werkgevers. Wees geduldig als ze hun antwoorden formuleren. Onderzoek toont aan dat dit helpt om de waarde van gamen voor hun werk te overwegen.
2. Maak gamegesprekken normaal op de werkplek. Het zou mooi zijn als gesprekken over D&D-personage-opbouw en League of Legends-strategieën net zo gewoon worden als die bij de koffieautomaat.
Managers kunnen dit bevorderen door naast teambuilding ook spelavonden te organiseren of D&D-gebaseerde professionele ontwikkelingssessies aan te bieden. Dit moedigt gamers aan om zichzelf te zijn, ook al is er nog een lange weg te gaan om gamen op de werkplek te destigmatiseren.
3. Geef het goede voorbeeld door zelf te gamen. Hoewel een leider geen gamer hoeft te zijn om het belang van gamevaardigheden te benadrukken, helpt het wel om het voorbeeld te geven. Niets draagt zo sterk bij aan de acceptatie van gamers als het zelf actief deelnemen aan gamen.