‘Constant bereikbaar zijn voor je werk ondermijnt je welzijn’

'Constant bereikbaar zijn voor je werk ondermijnt je welzijn'
Wetenschappers van de Erasmus Universiteit en de Universiteit van Amsterdam onderzochten bij twee grote internationale bedrijven wat constante bereikbaarheid op werk doet met het welzijn van medewerkers. Conclusie: niet veel goeds.

Vrijwel voortdurend bereikbaar zijn heeft een negatief effect op het welzijn van mensen. Ze worden minder fit wakker en voelen zich minder actief, ontspannen en opgewekt. Het is belangrijk om aan het einde van de dag afstand van werk te nemen, om zo de volgende ochtend weer vol energie aan de nieuwe dag te beginnen. 

“Iedereen heeft dat nodig. Als je dat niet doet, gaat je welzijn achteruit”, zegt Professor Claartje ter Hoeven van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences in een interview op de site van haar eigen Erasmus Universiteit. https://www.eur.nl/nieuws/constant-bereikbaar-zijn-voor-werk-slecht-voor-welzijn Ter Hoeven is geïnterviewd naar aanleiding van een onderzoek dat ze samen met masterstudent Nadine Büchler en dr. Ward van Zoonen van de Universiteit van Amsterdam verrichtte bij twee grote internationale bedrijven naar wat constante bereikbaarheid op werk doet met het welzijn van medewerkers.

De onderzoekers vonden drie factoren binnen organisaties die ervoor zorgen dat mensen geneigd zijn om constant bereikbaar te blijven. Mensen nemen moeilijk afstand van werk:

– Als ze zich doorgaans graag conformeren aan de sociale norm, als iedereen het doet voel je je verplicht om het ook te doen;
– Door zichtbaarheid van de online communicatie van collega’s na werktijd; 
– Doordat mensen het gevoel hebben dat hun constante bereikbaarheid een verlenging is van hun professionele identiteit.

Mensen die een leidinggevende posities hebben, eraan bijdragen dat mensen hun werkdag ook echt op tijd afsluiten, zegt Ter Hoeven. “Het is belangrijk dat zij niet in het weekend mailen, want daarmee communiceer je: ‘dat is wat we hier doen, werken in het weekend’. Je moet het zo organiseren dat ‘down time’ geaccepteerd is.”

Ook medewerkers kunnen zelf veel doen, naast het uitzetten van de laptop en het mobieltje. Zo kunnen ze na werk iets te gaan doen, bijvoorbeeld sporten of afspreken met vrienden. “Dat is in de coronatijd nog belangrijker omdat werk en privé nu nog meer door elkaar lopen.”