Continu performance meten: dit levert het op

Bedrijven die de prestaties van hun mensen continue bijhouden, behalen harde resultaten. Europese bedrijven lopen daarin voorop.

Verreweg de meeste werknemers voelen zich nauwelijks betrokken bij hun werk. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 67 procent geen band voelt met werkgever of werk, 18 procent vindt zelfs dat er een grote afstand is tot de werkvloer. 

Auteur: Ronald Huber is Regional Director Benelux bij Workday

Lees ook: De jacht op het talent van morgen
Lees ook: Maak uw talentstrategie futureproof

Die onderzochte wereldwijde professionele onverschilligheid van werknemers kost de wereldeconomie volgens experts van Gallup 7 biljoen dollar (een 7 met 12 nullen, ga maar na) aan gemiste productiviteit. Met een beetje meer betrokkenheid en inzet van werknemers zouden zowel de productiviteit en economische groei aanzienlijk stijgen. 

Anderhalf keer effectiever

Dat is bovendien niet heel ingewikkeld om te bereiken. Uit recent onderzoek van Workday, uitgevoerd door wereldwijd onderzoeksbureau Forrester, blijkt dat organisaties die prestaties van medewerkers nauwgezet volgen, veel succesvoller zijn. 

Die organisaties die bijvoorbeeld maandelijkse of continue prestatie check-ins houden, zijn tot zo’n anderhalf keer effectiever in het betrekken en binnenhouden van medewerkers dan organisaties die vasthouden aan jaarlijkse functioneringscycli. 

Bij het onderzoek ‘Employee Performance Management Needs a Promotion’ werden ruim 600 beslissers in Human Resource Management afdelingen in 14 landen ondervraagd. 

Traditionele aanpak nog steeds de norm

Het gebrek aan betrokkenheid en inzet hangt vaak samen met een traditionele aanpak van performancemanagement. Uit het onderzoek komt eveneens naar voren dat bij ongeveer twee derde van de ondervraagde organisaties een jaarlijkse of halfjaarlijkse prestatierapportage nog steeds de norm is. Veel bedrijven vinden het lastig om daar verandering in aan te brengen, omdat de evaluatie van het functioneren vaak gekoppeld is aan de salarisaanpassingen. 

Op basis van het onderzoek zijn er drie aspecten van belang voor wie toch de aanpak van performancemanagement wil moderniseren. En zo dus de betrokkenheid van medewerkers wil vergroten. 

1. Continue evaluatiesystematiek levert veel op. 
De respondenten bij organisaties die gebruikmaken van maandelijkse of continue prestatie-evaluatie geven aan 1,4 tot 1,5 keer effectiever te zijn in het betrokken houden van medewerkers dan de degenen die vasthouden aan een jaarlijkse cyclus. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol, maar een cultuuromslag is cruciaal om verbetering te bereiken. 

2. Doorlopend investeren in het performancesysteem.
Het is absoluut noodzakelijk om het systeem voor performancemanagement te blijven ontwikkelen en in lijn te houden met de business. Wie talent wil blijven aantrekken en binden, zal ook performancemanagement continu moeten verbeteren. Meer dan driekwart van de respondenten investeert in nieuwe doorlopende, op data gebaseerde performanceprocessen. 

3. Implementatie is pas het begin.
Voor de business is continue monitoring van cijfers en prestaties wel de norm. Maar bij het beheren van de prestatie van medewerkers is dat vaak nog een uitzondering. Het doel is wel om prestaties te monitoren en belonen in lijn te brengen met zakelijke prestaties, samenwerking en carrièreontwikkeling. Maar bij de implementatie daarvan stokt het vaak. Bovendien ontbreekt het meestal aan de noodzakelijke continue begeleiding en coaching. 

Europese bedrijven lopen voorop

Uit het wereldwijde onderzoek van Workday komt overigens wel naar voren dat organisaties in Europa vooroplopen met de overstap naar een frequentere evaluatie van personeelsprestaties. 

Weliswaar zit 60 procent van de Europese bedrijven nog in een jaarlijkse of halfjaarlijkse evaluatiecyclus, maar 39 procent is al over naar evaluatie per kwartaal of per maand. In de regio Azië-Stille Oceaan zijn volgens de respondenten vooral de bedrijfsdoelstellingen leidend bij de coaching en ontwikkeling van individuele medewerkers. Daar houdt bijna 70 procent nog vast aan de jaarlijkse of halfjaarlijkse evaluaties. 

In Noord-Amerika is vooral het verschil tussen grote en middelgrote organisaties opvallend. Bij de grote ondernemingen is men nog vrij traditioneel, met één of twee keer per jaar een evaluatieronde die vaak samenvalt met salarisonderhandelingen en het aanscherpen van de doelstellingen. Middelgrote bedrijven in de VS zijn vaak al over naar kwartaalevaluaties die worden gedomineerd door de ontwikkeling van medewerkers en de beoordeling van projectprestaties. 

Meer weten? Download hier het gehele rapport ‘Employee Performance management Needs a Promotion’

Gerelateerde artikelen