Coronacrisis: ‘Het besluit tot sluiting was zwaar’
Zondagmiddag 17.00 uur sloot Hotel Okura Amsterdam voor haar gasten de deuren, nadat het restaurant een week eerder al op slot ging. Om gasten én medewerkers te beschermen.
“Het besluit tot sluiting was zwaar”, zegt Oostenbrink. “In al die bijna vijftig jaren van ons bestaan hier in Amsterdam hebben we niet eerder zo’n beslissing moeten nemen. Maar we doen dit voor de veiligheid van onze gasten én van onze medewerkers. Die staan centraal. We hopen woensdag 15 april, over ruim drie weken, weer open te gaan.”
Begrip was er volop, ook van de nog aanwezige hotelgasten. Voor wie, zover mogelijk, andere accommodatie is gezocht. Of aan wie werd geadviseerd terug naar huis, naar eigen land te gaan. “We hebben iedereen persoonlijk gesproken en uitgelegd waarom we hiervoor moesten kiezen”, aldus de HR Director. “Ik heb het een historisch besluit genoemd. En iedereen vindt het jammer, maar begrijpt tegelijkertijd heel goed waarom we onze gasten moesten uitzwaaien.”
Banen zeker stellen
Een kernteam – onder wie de mensen back of house, zoals dat in hoteljargon heet – blijft actief, thuis werkend of in de kantoren. “Binnen het Okura houden we ons – vanzelfsprekend – aan de bekende richtlijnen zoals door RIVM en Overheid vastgesteld.” Dat doet Eugène Oostenbrink zelf ook; als Director of Human Resources houdt zijn werk in zware tijden als deze bepaald niet op.
Zijn missie is de toekomst van de Okura-medewerkers. Naast het ‘gewone’ HR-werk, want ook dat gaat door. “De banen van onze mensen zoveel als mogelijk zeker stellen, daar ligt nu mijn focus”, zegt Oostenbrink. “Natuurlijk en gelukkig helpt steun van de overheid daarbij.”
Direct met gasten en personeel communiceren
Onmiddellijk nadat het coronavirus ook in Europa toesloeg, nam het Okura maatregelen. In drie stappen. “We zijn onmiddellijk met personeel en gasten gaan communiceren”, vertelt Oostenbrink. “Alle medewerkers hebben een e-learning over hygiëne gevolgd. Niet vrijblijvend, maar verplicht. De volgende stap die we hebben genomen was salaris-technisch.
“In de horeca-cao is de eerste dag van ziekmelding voor eigen rekening van werknemers. Die zogeheten ‘wachtdag’ hebben we direct geschrapt, zodat de drempel voor onze mensen om zich ziek te melden werd verlaagd. En daarna zijn we gaan afschalen. Administratief werk thuis laten doen, maar voor bijvoorbeeld onze room attendants en schoonmakers kan dat natuurlijk niet.”
AMC aanbod gedaan
Net zo min als voor het restaurantpersoneel dat vorige week zondag een half uur voor de door de regering gestelde deadline te horen kreeg dat de restaurants moesten sluiten. De directie van Hotel Okura Amsterdam kwam eind vorige week met een bijzonder voorstel om de maatschappelijke betrokkenheid in deze donkere dagen kracht bij te zetten.
Eugene Oostenbrink: “We hebben het Academisch Medisch Centrum benaderd met het aanbod om o.a. ons keukenpersoneel, zo’n tachtig mensen sterk, belangeloos in het ziekenhuis te laten werken. Omdat we de zorg willen steunen. Omdat we dat belangrijk vinden. En iedereen van Hotel Okura Amsterdam stond pal achter dat voorstel! ‘Dagelijks krijgen we mails, whatsappjes en telefoontjes van onze medewerkers die willen bijdragen. Hartverwarmend.”
Dagelijks contact met medewerkers thuis
De komende drie weken houden zowel HR als de managers dagelijks contact met de thuiszittende medewerkers. Er zijn whatsapp groepen, er is intranet, er wordt heen-en-weer gebeld, leidinggevenden checken dagelijks in.
“Onze mensen zijn voor 100 procent committed, dat tekent onze werksfeer, dat tekent Hotel Okura Amsterdam”, zegt Director of Human Resources Eugene Oostenbrink. “Dit commitment willen we in stand houden, versterken zelfs. Want straks, als deze crisis voorbij is, en hij gáát voorbij, hebben we enthousiasme, gastvrijheid en vrolijkheid nodig om ons hotel en onze vier restaurants weer op te starten. In volle glorie!
“En dat gaan we met diezelfde 400 mensen doen, die we afgelopen tijd – noodgedwongen – huiswaarts moesten sturen.”