De HR-leider die meebouwt aan ‘corporate thought leadership’ stuwt tevens organisatiesucces

Bedrijven die zichzelf positioneren als 'thought leaders' op professionele sociale media platforms zoals LinkedIn plukken daar de vruchten van. Dit blijkt uit een artikel van onderzoeker Pawel Korzynski op de site van business school Insead.

Net als individuele sociale media-influencers maken organisaties vaak gebruik van hun profielen op professionele netwerkplatforms zoals LinkedIn om zichzelf te positioneren als ’thought leaders’. Met succes: dit soort bedrijven heeft hebben een relatief grote aanhang, en naarmate die aanhang groeit, groeit ook de omzet.

Ook is het voor hen betrekkelijk makkelijk om werknemers te vinden. Dit blijkt uit een artikel van wetenschapper Pawel Korzynski (hoogleraar HRM) op de site van business school Insead op basis van een vorig jaar gehouden onderzoek onder ruim 300 bedrijven uit de S&P 500-lijst.

Veelzijdige aanpak

Opinieleider worden in het digitale tijdperk vereist een veelzijdige aanpak, zegt Korzynski. “Het houdt in dat er hoogwaardige inhoud wordt gecreëerd en verspreid op professionele sociale media-accounts, dat de werknemersbetrokkenheid wordt bevorderd in online gesprekken en dat er gebruik wordt gemaakt van door gebruikers gegenereerde inhoud om de merkwaardigheid en relevantie te vergroten.”

Hij geeft ook enkele aanbevelingen hoe bedrijven zichzelf het beste kunnen profileren als zakelijke opinieleiders op professionele sociale mediaplatforms:

Stimuleer gebruikersreacties door unieke en innovatieve inhoud te produceren, zoals korte video’s, infographics, productlanceringen, functieverbeteringen en bedrijfsprestaties. HubSpot heeft zich bijvoorbeeld met succes gevestigd als een opinieleider op LinkedIn door opvallende grafische en foto’s te creëren die de waarden en cultuur van de organisatie, evenals de industriële trends, benadrukken.

Gebruik LinkedIn-feed als wervingskanaal

Hoewel bedrijven vaak betaalde vacatureadvertenties gebruiken om kandidaten op LinkedIn te bereiken, vonden we dat ze een breder publiek kunnen bereiken door vacatureadvertenties als visuele berichten rechtstreeks naar hun LinkedIn-feed te plaatsen. Visuele inhoud is meestal boeiender en memorabeler, waardoor bedrijven hun sterke punten kunnen laten zien, zich kunnen onderscheiden van concurrenten en zichzelf kunnen positioneren als opinieleiders in hun respectievelijke industrieën. Het benadrukt verder de focus van het bedrijf op talentacquisitie en -ontwikkeling.

Bovendien doen bedrijven er goed werknemers te motiveren om LinkedIn-profielen op te zetten om hun vaardigheden en werknemerservaring aan andere gebruikers te laten zien.

Bedrijven kunnen ook humor en popcultuurreferenties gebruiken om de aandacht te trekken op professionele sociale media platforms en sterke verbindingen met hun publiek te creëren. HubSpot gebruikte bijvoorbeeld speels de “Barbie”-filmfilter om zijn belangrijkste leiders op LinkedIn te laten zien.

Toon expertise

Het presenteren van werknemersprofielen en het benadrukken van hun kennis over specifieke onderwerpen helpt niet alleen om het opinieleiderschap van het bedrijf te vestigen, maar biedt werknemers ook de mogelijkheid om hun expertise te tonen, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en werktevredenheid.