Corporate universities: waar blijft de ROI?

Een goede corporate university helpt de organisatie met het behalen van de strategie. Maar hoe meet je dat?

Een corporate university kan voor organisaties een prachtig middel zijn in het behalen van de organisatiestrategie. Maar het strategisch opleiden en ontwikkelen van medewerkers is vaak een flinke investering. En bij investeringen wil de board natuurlijk weten: wat is de ROI?

Het meten van de impact of het succes van de corporate university is in veel gevallen een complexe zaak, weet Martyn Rademakers, Managing Director van het consultancybureau Center for Strategy & Leadership, bestuurslid van de Nederlandse Stichting voor Corporate Universities (NSCU) en auteur van het boek Corporate Universities: Drivers of the Learning Organization.

Classroom-leren

Veel leeractiviteiten laten zich nou eenmaal niet makkelijk in een spreadsheet vangen. De grootste fout is volgens Rademakers wanneer organisaties de ROI precies willen meten. “Bij veel bedrijven kan dat door de onvoorspelbaarheid of complexiteit van het werk gewoon niet. Denk aan business innovatie. Maar ook door de aard van het leren: daar zit vaak een grote informele component in.”

Lees ook: Stijgende populariteit corporate academy en maatwerkopleiding

Natuurlijk kun je bij classroom-leren aan het einde wel toetsen hoeveel mensen bijvoorbeeld hebben geleerd over strategie. Maar de werkelijke resultaten meten, dat is lastig. Rademakers: “Mensen ontmoeten elkaar, vormen een netwerk, helpen elkaar maanden of jaren later een vraagstuk op te lossen. Dat kun je wel proberen te meten, maar de kosten en complexiteit daarvan zijn erg hoog.”

ROI meten bij Shell

Daar weet Shell alles van. ROI is bij deze organisatie een belangrijk begrip. Maar ook daar kwamen ze erachter dat het meten van de ROI van leren in organisaties een complexe en vooral kostbare bezigheid is, weet Rademakers. “Bij de Shell Project Academy is besloten daar niet aan te beginnen.”

In zijn boek beschrijft Rademakers onder meer hoe Shell in plaats daarvan kijkt naar simpele doch adequate performance indicators. Bijvoorbeeld de ‘sense of community’ en de aantallen deelnemers, afgezet tegen eerder gestelde doelen.

Meten om het meten?

Het is dus de vraag of het meten van ROI van de corporate university de kosten en de moeite waard zijn. Bovendien moeten organisaties erg beducht zijn voor allerlei meetsystemen en beloftes van het meten van ROI.

“Voor je het weet wordt het meten een doel op zich, waarbij het nog maar de vraag is of de metingen valide en betrouwbaar zijn”, zegt Rademakers. “Het loont de moeite om ook eens na te denken over andere manieren om investeringen in leren te legitimeren.”

Wees creatief

Meet wat je relatief eenvoudig kunt meten en wees daar creatief in, adviseert Rademakers. Maar besef dat de effecten van informeel leren lastig te meten zijn. Het stellen van indicatoren kan de organisatie verder helpen om te begrijpen of activiteiten zinvol zijn of niet. Die indicatoren kunnen per organisatie erg verschillen.

Zo richt de corporate university van softwarebedrijf Exact – de Exademy –zich op het stimuleren van medewerkers om netwerken te bouwen en kennis uit te wisselen; voorwaarden om te kunnen innoveren.

Rademakers: “Daar doe je niet even een nulmeting voor, met een effectmeting er achter aan. Een topmanager daar zei: het effect ga ik merken wanneer ik minder mailtjes krijg van medewerkers met vragen over onze strategie. Dan snappen mensen waar we als bedrijf mee bezig zijn en kunnen ze op basis daarvan leiderschap tonen.”